این از اصل نماز. اما برسیم به حاشیه ها و محتوای خطبه ها و شعارها. این اولین باری بود که در نماز جمعه عده ای تعمداً شعار مرگ بر آمریکا نمی دادند که خطیب جمعه هم به آنان تذکری نداد. خطیب محترم چند کار دیگر نکرد و چند کار دیگر هم کرد. یکی اینکه رسم پاسداری از وحدت را نگه نداشت و تا توانست به این و آن انتقاد کرد. دیگر این که همه را به قانون حوالت داد و بعد هم به این نتیجه رسید که قانون اشکال دارد و باید اشکال قانون را برطرف کرد! در مورد عمل جناحی هم گفت من هیچ وقت از تریبون نماز برای اهداف سیاسی استفاده نمی کنم و در طول خطبه ها تا جایی که به قول خودش با توجه به جوسازی اطراف دانشگاه امکان داشت این کار را هم کرد! اما خطیب محترم دو کار دیگر هم نکرد، یکی اینکه جو را آرام کند و دیگر اینکه از حقیقت و تقدس نمازجمعه دفاع نماید.
البته همه تقصیرها به گردن ایشان نیست. چرا که اولا بسیاری از نمازگزاران جمعه به این نماز نیامده بودند و ثانیاً آنان که به جای نمازگزار آمده بودند حرف او را نمی خواندند، بماند که در گیرودار برخی شعارها و شلوغ بازیهای نمایشی ایشان که دیگر سنی را گذرانده اند، دستپاچه شده و به این طرف و آن طرف نگاه می کردند. آری، فقط نگاه می کردند. مثل کاری که در تمام این مدت کرده و در آن به مهارت رسیده اند. البته این بار نقطه کانونی اغتشاش دیگر متوجه اخلال در نماز شخص ایشان بود که بوسیله نیروهای طرفدار انقلاب حاضر در صحنه خنثی گردید.
در نهایت هم امام جمعه موقت تهران صفوف ملائک لاک زده را با خود به معراج برد! و باقی هم به خیابان رفته و بعد از پشت کردن به اوامر ایشان در سر نهادن به قانون، مختصری تظاهرات خیابانی راه انداختند و در جواب به این سؤال که چرا در نماز جمعه اخلال می کنید؟ پاسخ دادند که برای ما نمازجمعه و آقای هاشمی مهم نبود، مهم این بود که به این بهانه در جایی بتوانیم اعتراض کنیم که انجام شد!
کلمات کلیدی:
» اعلام برائت مخمل از انقلاب مخملی
مخمل: از انقلاب مخملی بیزارم...
مخمل، گربه ی "خونه مادر بزرگه" اعلام کرد از کسانی که با تلاش برای راه انداختن انقلاب مخملی در ایران سعی در بدنام کردن نام او داشتهاند، شکایت میکند.
مخمل در مصاحبهای خبری که کنار خونه مادربزرگه برگزار شد، درباره محتوای شکایت خود توضیح زیادی نداد اما به عوامل انقلاب مخملی توصیه کرد دفعه بعد برای انقلاب کردن سراغ شخصیتهای دیگر مثل پینوکیو، سگ آقای پتیبل، خر شرک، گاوهای حنا دختری در مزرعه، و کرهالاغ کدخدا بروند.
مخمل همچنین بهشدت داشتن هرگونه نسبت نسبی با مخملبافها را رد کرد اما این احتمال را که درپی وقایع اخیر نسبتهای سببی بین او و آنها بوجود بیاید، رد نکرد.
مخمل همچنین خبر منتشر شده درباره دستگیری هاپوکومار همزمان با دستگیری کارمندان ایرانی سفارت انگلیس را تکذیب کرد و گفت هاپو کومار ایرانی نیست ولی باشرفتر از این حرفهاست.
مخمل همچنین از سالم ماندن خونه مادر بزرگه در اغتشاشات اخیر خبر داد و گفت این مسایل مربوط به خیابانهای تهران بوده و چون از کوچه پسکوچههای اطراف خونه مادربزرگه و دیگر در و دهاتیها چیزی به حضرات و دوربینهای سی ان ان و بی بی سی نمیماسد، آن طرفها خبری نبود.
او سپس در پاسخ به این سوال که " آیا فکر نمی کنید مادربزرگه بخاطر سهام عدالتی که رئیس جمهور به او داده، دوباره به او رای داده" گفت: به این خاطر نبوده، اما گیرم که به این خاطر بوده باشد؛ کسی حرفی دارد؟"
مخمل همچنین گفت من در زمان تبلیغات به نوک سیاه و نوک طلا که به نوکهایشان روبان سبز میبستند و بعد از ظهرها می رفتند میدان ونک میگفتم شما دو تا که به سن رای دادن نرسیدهاید چرا میرین تو این خیابونا؟
وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر این که جواب نوکسیاه و نوک طلا به این خواهش چه بود، گفت: جوابی ندادند و رفتند ولی من فکر میکنم یکی از عوامل (البته فقط یکی از عوامل) که باعث شد یک عده درباره تعداد طرفدارانشان خیال برشان دارد همین وروجکها و امثال آنها بودند که من این موضوع را به گلباقالی خانم هم گفتم ولی ایشان هم شخصا دل پردردی داشت.
در اینجا یکی از خبرنگاران از مخمل پرسید: آیا شما فکر نمی کنید کلمه سبزه در این بیت شعر که "خونه مادر بزرگه حرفای تازه داره.... خونه مادر بزرگه گیاه و سبزه دارد" به نوعی حمایت از یک کاندیدای خاص را تداعی میکند.
مخمل در پاسخ به این پرسش با تاسف سر تکان داد و گفت: این شعر را عوامل صدا و سیما تهیه کردهاند و گروه کر این سازمان همخوانی کرده و روی سریال خونه مادر برگه گذاشته اند. لطفا این کار و کارهایی را که صدا و سیماییها قهوهای کردهاند به پای مادر بزرگه و امثال او ننویسید.
کلمات کلیدی:
» انتشار نامه محرمانه ستاد موسوی به لاریجانی
کلمات کلیدی:
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: آقای هاشمی با توجه به بند اول سخنانش که بر قانونگرایی تأکید کرد، باید توضیح دهد که منظورش از تردید چیست و اگر قانون، صحت انتخابات را تأیید کرده، دیگر تردید چه معنایی دارد؟
حجتالاسلام والمسلیمن احمد سالک در گفتوگو با رجانیوز، در خصوص خطبههای نماز جمعه تهران توسط هاشمی رفسنجانی و موضعگیریهای وی گفت: از آقای هاشمی توقع بود، علاوه بر آنچه که مطرح کردند، نسبت به مسائلی که در انتخابات و پس از آن به وجود آمد نیز موضعگیری می کردند.
وی ادامه داد: آقای هاشمی باید از بیانات رهبر انقلاب دفاع صریح می کرد و فتنهها و آشوب های بعد از انتخابات را که توسط عوامل خارجی و دنباله های داخلی ایجاد شده بود، محکوم میکرد.
سالک در پاسخ به این سؤال که منظور آقای هاشمی از اینکه هنوز تردید وجود دارد، چیست، گفت: نمیدانم منظور آقای هاشمی از تردید، تردید در مسایل انتخابات است، یعنی همان اعتراضاتی را که آقایان موسوی و کروبی داشتند و اشکالاتی که به قانون و شورای نگهبان داشتند، برای ایشان به وجود آمده یا تردیدهای دیگری برای وی وجود دارد؟
وی تصریح کرد: با توجه به بند اول صحبتهای آقای هاشمی که به تمکین به قانون اشاره کردند و اینکه باید قانون در کشور اجرا شود، فکر میکنم، قانون به اجرا در آمد و شورای نگهبان هم صحت آن را تأیید کرد، بنابراین، پس از تأیید صحت اجرای قانون، تردید معنا ندارد.
این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت با بیان اینکه اگر به قانون ایراد دارند، باید از مجاری مخصوص به آن اقدام کنند، افزود: باید توجه داشت که 30 سال است با همین قانون، انتخابات برگزار شده است و اگر قانون نقص داشت، از همان ابتدا ناقص بوده ولی سؤال این است که چرا هیچگاه اقدامی نشده است.
سالک در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به اظهارات هاشمی مبنی بر عدم استفاده درست از مهلت 5 روزه شورای نگهبان، گفت: در این مورد، باز هم همان قانونگرایی که آقای هاشمی به آن اشاره داشت، باید مد نظر قرار گیرد، لذا دیگر توجیهی ندارد که مسئولین نظام در تمکین به قانون مشکل داشته باشند.
عضو جامعه روحانیت مبارز، در خصوص وجود بحران در کشور که هاشمی به آن اشاره کرده، توضیح داد و اظهار داشت: آقای هاشمی باید روشن کند که بحران در کشور یعنی چه، کشور ما در مقایسه با کشورهای اروپایی مثل فرانسه و ایتالیا و آلمان و حتی آمریکا بحران ندارد، و اگر هم بحرانی به وجود می آید، توسط عوامل خارجی و مزدوران داخلی صورت می گیرد.
وی گفت: ایران کشور امنی است و این اعتماد نباید شکسته شود، امروز شاهدیم که در فرانسه، ایتالیا چه بر سر مردم می آورند و می بینیم که چگونه یک زن مسلمان محجبه را در دادگاه شهید می کنند، بنابراین، ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بحران ندارد.
سالک به تلاش استکبار جهانی برای ایجاد بحران در کشور اشاره کرد و گفت: غرب همواره در تلاش است تا ایران را مانند کشورهای افغانستان و عراق نشان دهد و با تبلیغات و جنگ روانی این کار را انجام می دهد، از اینرو، عده ای در داخل نباید بازیچه دست این عوامل خارجی قرار گیرند.
این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با رد اینکه در مردم یک بی اعتمادی به وجود آمده است، حضور 85 درصدی را سندی از وجود اعتماد در مردم عنوان کرد و ادامه داد: ما باید به کلان نگاه کنیم، بر فرض که این بیاعتمادی وجود داشته باشد، باید دید که چه کسانی بر آن دامن می زنند، اولاً اصل اعتماد با حدود 40 میلیون رأی و مشارکت 85 درصدی تأیید شده است و این اعتماد را نباید شکست.
وی در پایان تصریح کرد: ثانیاً اگر کسی اعتماد ندارد، باید از طریق قانون اقدام کند، همانگونه که سخنگوی شورای نگهبان بارها بر این نکته تاکید کرد که اگر کسی اعتراضی دارد، به شورای نگهبان مراجعه کند
کلمات کلیدی:
اینک برآنیم تا با این مقدمهی نه چندان کوتاه و در یک بررسی روان کاوانه، واژه پژوهی متن نامهی19 خرداد آقای اکبر هاشمی رفسنجانی به محضر مقام معظم رهبری را از این منظر بررسی و نتایج آن را به حضور خوانندگان گرامی ارایه نماییم تا دانسته شود که ریشهی بسیاری از آشوب ها و تلاطم های امروز جامعهی ما در کدام خاک است و آبشخور از کدام سرچشمه دارد. امید است که خوانندهی هوشیار پس از مطالعهی این مقالهی علمی بداند که این روزها مقدرات نگارندهی نامهی مذکور بر اساس کدامین احساسات او است که رقم می خورد.
چنان چه بخواهیم متن نامهی آقای هاشمی رفسنجانی به مقام معظم رهبری را با روش «روان کاوی متن» بررسی نماییم در این نامهی حدوداً هزار کلمه ای باید نخست واژگان احساسی غالب را که اصلیترین بار احساسی حاکم بر متن بر دوش آنها است و توجه پژوهنده را سریعاً به خود جلب می کند، از درون متن وجین و سپس فهرست برداری کنیم و نهایتاً به جدول آماری بسپاریم که نتایج حاصلهی عمیقی را در اختیار خواهد گذاشت:
وجین واژگان خنثی و استخراج واژگان محوری از نامهی هاشمی:
متأسفانه- عاری از حقیقت- غیرمسئولانه- تلخ- منافقان- گروهکهای ضدانقلاب- تهمتزدنها- لجنپراکنیهای- آتش- پذیرفتنی نیست- مفقودالاثر بودن یک میلیارد دلار- ارتکاب- هزار تخلّف- دروغپردازیها- خلافگوییها- خلاف شرع و قانون و اخلاق و انصاف- زیر سئوال بردن- از این بدتر نمیشد- تهمتها غیرمستقیم... امام و جنابعالی را نشانه گرفته است- رسوایی فتنهگران- نجات کشور از خطر- دشمنان استکباری و ضد انقلاب- دولت موجود... مثل دولت بنیصدر- سرنوشتی شبیه آن دولت... برای این دولت- گرفتار شدن کشور به سرنوشت آن روزگار- آلودهشدن فضا- تشنجات بیشتر- عکسالعمل فوری... مورد انتظار ملت است- خلافگوییهای فراوان- ادعای کذب- اتهامات ناروا- بدتر از همه- زیرسئوال بردن اقدامات امام- اتهامهای نادرست- اقدامات قانونی افراد- ناجوانمردانه و مظلومانه- هدف تیرهای ناسزاگویی- دفاع- اتهامات- تکرار اتهام- تکرار جواب- معالاسف- پذیرفته نشده- رهبر... صلاح... در سکوتشان دیدند- مورد تهاجم- افراد لاابالی و ضدانقلاب- صبورانه... پشت سر گذاشتهایم- تهمتها و اهانتها- دور جدید تهمتها و هجمهها- دندان روی جگر- اندوه... مکتوم- گلایه- مهم... است- تهمت- انحرافات- حقکشیهای ناگفته انتخابات- خلافگوییها- ضرر افراد- انصافاً- تهمت- ستم- بیحرمتی غیرقابل توجیه- عوامل دولت- من ادامه وضع موجود را به صلاح نظام و کشور نمیدانم- عوامل دولت- بزرگنمایی- بزرگنمایی- اینجانب صبورانه- مردم و احزاب و جریانها این وضع را... بر نمیتابند- آتشفشانهایی- سینههای سوزان- اجتماعات انتخاباتی در میدانها، خیابانها و دانشگاهها- اگر نظام نخواهد یا نتواند- پدیدههای زشت- گناهآلود- تهمت- دروغها- خلافگوییهای- اگر مسئولان... نخواهند و یا نتوانند- تخلّفهای صریح خلاف قانون- فاسد- تخلّف- بدون مراعات شأن- ارتکاب چنین گناهان کبیره و اخلاقشکن- علیرغم سوگند به مراعات قانون- شما ماندهاید و من- از جنابعالی... انتظار است (تحکم)- فتنههای خطرناک- خاموش کردن آتش- دود... قابل مشاهده- شعلهورتر شدن- آتش- آتش در جریان انتخابات و پس از آن- لذا... ضروری به نظر میرسد خواسته... تحقق یابد- نجات کشور- خطر- فتنهگران- باهوس خود تحریف کنند- نادیده گرفتن قانون- بنزین- آتشافروخته- بیل- چشمه... چو پر شد- نشاید گرفتن- پیل- دوست- همراه- هم سنگر – دیروز – امروز- فردا
نخستین موردی که در روان کاوی این متن نظر محقق را به خود جلب می کند، درجهی غلظت احساساسات این نامه است چرا که معمولاً چنان چه درصد تعداد واژه های احساسی یک متن 6/6 % از کل واژگانِ نوشتار باشد، آن متن جزو متن های احساسی متعادل خواهد بود که دارای یک وزن متوسط از احساسات روانی فرد می باشد. در واقع اگر به ازای هر 15 واژه، یک کلمهی احساسی در متن موجود داشته باشد، آن متن جزو متون احساسی متوسط به حساب می آید. اما در نامه ی حدوداً 1000 کلمه ای آقای هاشمی، دست کم 111 واژه و یا ترکیب احساسی به کار رفته است که در نتیجه درصد آماری واژگان احساسی متن را به 9،01% می رساند، یعنی حدوداً به ازای هر 9 واژه یک کلمه و یا ترکیب احساسی به کار رفته و لذا طبق برآوردهای روان کاوانه، این نامه در زمرهی متونی است که نگارنده در هنگام نوشتن آن به شدت تحت تأثیر انواع احساسات خود بوده و علیرغم تلاش در پنهان کردن و پوشاندن این 111 واژه در لفافهی 900 واژهی دیگر، محاسبات آماری به سادگی اثبات می کند که نگارنده در هنگام درگیری ذهنی خود با جریانات شدید روانی و احساسات غلیظ، اقدام به نگارش این نامه کرده است.
بررسی های بعدی آماری و تشکیل جدول «تفکیکی- تشخیصی» احساسات اثبات می کند که روان آقای هاشمی در هنگام نگارش این متن، درگیر 12 گونهی احساسی متفاوت بوده است که درجای جای نوشتار خواسته یا ناخواسته، به طور صریح، تلویحی و یا نهفته در آمار، جلوه هایی مهم از این احساسات را از دهانه ی قلم صادر و به مخاطبان هشیار متنقل کرده است.
بنا بر بررسی هایی که در پی خواهد آمد، این 12 گونهی احساسی (Emotinal Types) به ترتیب فراوانی عبارتند از:
خشم- تحریک- تهدید–توهین- اتهام- مظلوم نمایی- نفرت- ارعاب- تحکم- تحقیر- احساس ضعف- غم
و نمودار فراوانی آن بر اساس تکرار بیان هر یک از احساسات در نوشتار، به صورت زیر می باشد:
خوانندگان محترم می توانند برای بررسی تفکیکی وزن احساسی هر یک از واژگان و تیپ احساسات نهفته در هر واژه به شرح تفصیلی جدول پیوست همین مقاله مراجعه و هر یک از واژگان را (با در دست داشتن اصل نامه) مقایسه و پس از بررسی نسبت به صحت این آمار اذعان فرمایند.
خاطرنشان می گردد که در روان کاوی و واژه پژوهی روانی متنها، فرد محقق باید از هدف اصلی نگارنده و یا شرایط بالینی و پیش زمینه های روانی وی آگاهی کامل داشته باشد تا بتواند هر واژه را در ارتباط با غرض اصلی و مقصود غایی نگارنده تحلیل و «تفکیک مفاهیم» نماید. چرا که وجود واژه ای مانند آتش در یک متن می تواند برای انتقال مفاهیمی همچون «گرما و محبت» به کار رود اما در متن دیگری، همین کلمه می تواند برای بیان «خشم و تهدید» استعمال شود. لذا معمولاً واژگان به تنهایی دارای بار احساسی منحصر به فردی نبوده و با توجه به کلیت نیات و مقصود عمومی نویسندهی متن است که واجد گونه ای از احساسات به خصوص می شود.
همان گونه که دیده می شود، بنا بر آمار واژگانی و روان کاوی متن، قویترین احساس موجود در نامهی فوق، «خشم» است که در طول متن، 81 بار از ذهن نویسنده به قلم راه یافته و خطاب به مخاطب خاصِ نامه (مقام معظم رهبری) و همچنین مخاطب عام نامه (جامعهی ایرانی) بیان شده است.
پس از آن، تمایل احساسی دیگری که مقام دوم را از جهت تناوب و تکرار بیان در طول نامه به خود اختصاص داده است، «تحریک کردن» مخاطبان این نامه ی سرگشاده است نسبت به موضوعات و یا افرادخاص.
در ادامه نیز به عنوان نتیجهی منطقی برآمده از 2 احساس فوق، «تهدیدِ» صریح و یا ضمنی، سومین احساس و نیتی است که ذهن احساس زدهی نگارنده 50 مرتبه، گاه صریح و گاه به طور ضمنی، مخاطب و یا مخاطبانی خاص را در معرض آن قرار داده و یا مستوجب آن دانسته است.
جابهجایی وزن احساسات بر اثر استمرار شرایط محیطی (روان سایش):
بر اساس اصول علمی روانشناسی بالینی، چنانچه شرایط محیطی خارجی که فرد را دچار احساسات ویژه ای کرده است، به طور دایمی تکرار شده و در طول زمان ادامهیابد، آن گاه احساسات موجود در جدولِ اولویت بندیِ احساسات، اندک اندک و به طور متقارن جای خود را با یکدیگر عوض خواهند کرد. به این معنا که احساسی که از نظر درصد وجود و تکرار در متن، کمترین اندازه را دارد، جای خود را با احساسی که بیشترین تعداد را دارد، عوض خواهد کرد و احساسی که مقام دوم را دارد، جای خود را به احساسی خواهد داد که در مقام ماقبل آخر جدول قرار دارد. بنابراین احساسی که درست در وسط جدول جای گرفته باشد، در جای خود باقی خواهد ماند. برای توضیح بهتر این قاعده ی روانی، جدولِ نتایجِ احساسیِ به دست آمده از نامهی هاشمی را تحلیل می کنیم تا به عنوان یک نمونهی بارز این قاعدهی روانی را روشن تر بیان کند:
همان گونه که دیدیم، شرایط ذهنی هاشمی در هنگام نگارش نامه دارای درصدهای روانی موجود در جدول A بوده است، اما در طول زمان چنانچه شرایط محیطی پیش آمده، برای او باز هم ادامهیابد و وضعیتهای جبری خارجی که ذهنش را به خود واداشتهاند، به همین منوالی که این روزها حادث شده، ادامهیابد، آن گاه درصد احساسات روانی نویسندهی نامه به تدریج و به طور متقارن جای خود را در جدول با یکدیگر عوض خواهند کرد که در صورت ادامهی وضع موجود و ادامهی شرایط محیط خارجی، روند این جابهجایی ها تا جایی ادامه خواهد یافت که احساسات آیندهی آقای هاشمی نهایتاً به صورت جدول B درآید.
این قاعدهی روانی در اصطلاح «فرسایش احساسی» (Emotional Erosion) و یا «روانسایش احساسات» گفته میشود:
پرتکرارترین پدیدهی فیزیکی متن:
نتیجهی مشهود دیگری که در بررسی ها و روان کاوی های بعدی از متن این نامه برمی آید، پرتکرارترین شیء به کار گرفته شده در نامه است که همانا «آتش» است. کلمهی «آتش» در طول نوشتار 5 مرتبه استعمال شده است.
جالب تر آن که در ارتباط مستقیم با این 5 «آتش» و در جوار هر یک از این کلماتِ آتش، واژگانی هم سنخ و یا هم جنس آن به کار گرفته شده که بیانگر تأکید ذهنی و اصرار فراوان نگارنده بر واژهی «آتش» است. این 6 واژه که تأکیدافزای این پنج آتش هستند و برجسته سازی ذهنی نگارنده را نسبت به این شیء محوری نشان می دهند، به ترتیب این قرارند: «آتش فشان، سوزان، دود، شعلهور، افروخته، بنزین.»
در پایان این مقالهی علمی، سخن را کوتاه کرده و خوانندگان فهیم را به مقایسهی شباهت عمیقی ارجاع میدهم که مابین نتایج تحقیقی این نامه با شرایط موجود در سطح جامعه در روزهای اخیر وجود دارد.
بدیهی است که اذهان هشیار ایرانی پیدایش پرتکرارترین شیء موجود در نامه ی هاشمی را در سطح خیابان های دیروز تهران که همانا واژهی آتش است به خوبی رصد خواهند کرد و از این نکته نیز غافل نخواهند ماند که چه شباهت عمیقی است میان آن چه در خیابان های تهران به کار گرفته شد، با تراوشهای قلم خشم آلود و تهدیدگر هاشمی در متن نامه که همانا واژگان هم نشین و تأکیدافزای آتش هستند: «بنزین» و «دود».
انشاءالله اگر فرصتی باشد و نیازی، نامه ها و متون دیگر حضرات را نیز روان کاوی و در آیندهی نزدیک تقدیم خواهم کرد.
پینوشت:
متن این تحقیق پس از وقایع و رخدادهای خرداد ماه تهران نگاشته شده بود اما تاکنون از ارایهی آن به رسانه ها خودداری گردید چرا که پس از تکمیل این پژوهش نگارنده در انتظار جمعهی پایانی خرداد ماندم تا بر اساس نتایج و فحوای خطبه های نماز جمعه مقام معظم رهبری نسبت به نشر یا عدم نشر آن تصمیم گیری نمایم. اما پس از آن که رهبر گرانقدر انقلاب در خطبه های روز جمعه طرفین را به آرامش دعوت کرده و سوابق انقلابی آقای هاشمی را نیز مورد اشارهی خویش قرار دادند، بر خود تکلیف دانستم که این متن را منتشر نکنم تا همانگونه که مقام عظمای ولایت صلاح دانسته اند، بر نیات آشکار و پنهان آقای هاشمی بنزین پاشیده نشود. لیکن پس از خطبه های دیروز که توسط آقای اکبر هاشمی برگزار شد و مجدداً از حنجرهی بنزینگوی ایشان بر خاکستر آتشهای خرداد دمیده شد، بر خود فرض دانستم تا این بار با ارایهی نتایج تحقیق در حد توان انجام وظیفه نموده و در پرده برداری از حلقوم هایی که بر هیمه های تر و نیم سوز خیابان های تهران پف می کنند، سهمی ناچیز ایفا کنم.
خرداد- 1388
عباس پژوهش
کلمات کلیدی:
» چرا خاتمی به نماز جمعه دیروز نرفت؟
محمد خاتمی برخلاف موسوی و کروبی و حتی رضایی روز گذشته در صفوف نماز جمعه تهران حاضر نشد و ترجیح داد بار دیگر به جای حضور در میدان، از دور به خطبههای هاشمی رفسنجانی گوش دهد.
به گزارش خبرنگار سرویس "فضای مجازی " خبرگزاری فارس، "خبرنامه دانشجویان ایران " نوشت؛ عبای شکلاتی مرد همیشه غایب، دیروز برتن "سید " نشد، تا خاتمی بار دیگر هواداران اصلاحات را در بزنگاه حساس نماز هاشمی تنها گذاشته باشد.
ماجرا از آن قرار است که گروهی مأموریت برآورد جمعیت حامی موسوی در نماز جمعه را بر عهده داشتند تا اگر تعداد قابل توجهی از آنها شرکت کرده بودند خاتمی در دانشگاه تهران حاضر شود ولی گزارشهای ناامید کننده از حوالی خیابان انقلاب موجب شد خاتمی به نماز جمعه نیاید.
جمعیت اندک حامی موسوی در نماز جمعه دیروز در حالی موجب شد میرحسین هم در اثنای خطبه دوم هاشمی به دانشگاه تهران بیاید که قبل از این در تبلیغات وسیع رسانهای تاکید شده بود که خاتمی، موسوی و کروبی در صف اول نماز دیروز به خطبههای هاشمی گوش میدهند.
از سوی دیگر از نکات قابل توجه بعد از انتخابات سکوت و حذف معنادار خاتمی از صحنه سیاسی کشور است و البته مشاوران خاتمی به وی تاکید کردند برای فرار از رد صلاحیت در انتخاباتهای سال بعد خود را تا آنجا که میتواند از رفتارهای افراطی دوری کند/
کلمات کلیدی:
کلمات کلیدی:
» اعطای نشان عالی لیاقت به خاطر دفاع از دیدگاه احمدی نژاد
همچنین او بارها در مصاحبه های خود با رسانه های مختلف از مسئولین رژیم صهیونیستی با عنوان "جنایت کاران جنگی " یاد کرده است.
کلمات کلیدی:
در پی حضور تعدادی " نماز اولی" در نماز جمعه این هفته تهران و آشنا نبودن آنها با نماز جمعه، ستاد اقامه نمازجمعه سبز برای تکرار نشدن برخی موارد پیش آمده اطلاعیهای منتشر کرد. در این بیانیه به نکات زیر اشاره شده است:
?- هنگام نماز باید کفشها را درآورد.
?- قنوت رکعت دوم نماز جمعه، بعد از رکوع است. الکی به امام جمعه فحش ندهید که نماز خواندن بلد نیست.
?- در تهران هر هفته برای برگزاری نماز جمعه، خیابان انقلاب را از سر وصال تا میدان انقلاب میبندند. بهخاطر "این موضوع" دعوا راه نیاندازید.
?- خیابان انقلاب جلوتر از محراب مصلی است. اگر در خیابان انقلاب نماز خواندهاید نمازتان را اعاده کنید.(یعنی دوباره بخوانید)
?- نماز جمعه در آمریکا هم "مختلط" اقامه نمیشود. این یک مورد را بیخیال شوید.
?- در دانشگاه تهران، قبله قبل از دولت احمدینژاد هم به سمت میدان انقلاب بوده... با طرفداران احمدینژاد سر این موضع جر و بحث نکنید.
?- هنگام نماز نباید با بغل دستی حرف زد.
?- خانمها برای نماز جمعه مانتوی آستین بلند بپوشند.
?- در رکعت دوم نماز جمعه معمولا سوره "منافقون" خوانده میشود... به خودتان نگیرید.
* نکات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد!!
کلمات کلیدی:
نمازگزاران مومن! به امامت رفسنجانی
دختر خانم: اشهدان موسوی و هاشمی اماما!
آقا پسر: خدایا همون که ایشون می گن!
نمازگزار جمعه به امامت رفسنجانی
دختر خانم:الحمدلله هذا المانتو عریض و ماسکاً سبزا
بالاخره کروبی هم در نماز جمعه بعد از عمری آفتابی شد
کروبی: ربنا اعطنا فی الدنیا شهرام جزایرینا !والاخره ننجوننا!
اخوی جان هاشمی هم آمد
محمد هاشمی به بغل دستیش: مشتری های اکبر رو حال می کنی؟!
لباس نظامی : این آقا چه ساده است دفعه بعد از کجای دربند اینا را باید جمع کنند بیارند؟!
هاشمی خطبه های این جمعه را خواند
رفسنجانی: اوناهاش بگیریدش مح .. مح... محمودٍ...
محافظ: إإإ حاجی که الان خوب بود؟!
نمازخواندن طرفدار موسوی با کفش به امامت ...
نماز زور می خونم با کفش قربه الی الموسوی؛الله اکبر!
دختر با حجاب! در نماز جمعه امروز
دختر خانم: ربنا اتنا حال می کنی حجابنا؟!
کلمات کلیدی: