سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] اگر خداوند از نافرمانى خود بیم نمى‏داد ، واجب بود بشکرانه نعمت‏هایش نافرمانى نشود . [نهج البلاغه]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ
» هاشمی رفسنجانی به اصل مشروعیت نظام بی‌توجهی کرده است



خبرگزاری فارس: عضو فقهای شورای نگهبان گفت: هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با طرح مسائلی به اصل مشروعیت نظام بی‌توجهی کرده است.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله یزدی، پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه تهران بیان داشت: ایشان در خطبه دوم موضوع بذر تردید افشاندن را مطرح کردند که باید از ایشان پرسید چه کسی برای اولین بار این بذر را در جامعه گسترش داد.
وی افزود: قبل از انتخابات چه کسی نامه نوشت و گفت "آتش فتنه را دور سازید " هنوز که انتخابات آغاز نشده بود، آیا این نامه بذر تردید نبود.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مطرح شدن تشکیل کمیته صیانت از آرای مردم عنوان داشت: این امر نیز یک موضوع غیرقانونی بود که این موضوع نیز سبب ایجاد بذر تردید در جامعه شد.

یزدی خاطرنشان کرد: آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است و این سخنان در خور مصلحت نظام نبود.

یزدی با اشاره به سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار داشت: من به عنوان عضو شورای نگهبان، عضو مجلس خبرگان رهبری و طلبه‌ای که در قم تحصیل کرده است، نسبت به سخنرانی هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران اشکالاتی وارد می‌کنم و مواضع من هیچ ربطی با جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه ندارد.
وی ادامه داد: هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های اول و دوم نماز جمعه مسئله زیربنایی اعتقادی که بارها بر روی آن بحث شده را با زیربنای دیگری مطرح کرده و من این مسائل را توضیح می‌دهم و می‌گویم که او اشتباه کرده و می‌کند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در این خطبه‌ها به آنچه که مورد اتفاق همه فقهای اسلامی و شیعه اثنی عشری است مورد توجه واقع نشده و آن مسئله این است که حق حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران ناشی از مبدأ اعلی و خداوند است و نقش مردم و خداوند نقش امکان عمل و امکان استیفا را دارد و مشروعیت و مقبولیت با هم تفاوت دارد.
یزدی ادامه داد: مشروعیت حاکمیت در اسلام از طرف خدا و مقبولیت از سوی مردم است و صرف همراهی مردم مشروعیت نظام را ایجاد نمی‌کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این مسئله حتی در مورد پیامبر اسلام هم قابل تعمیم است اظهار داشت: آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه به آن بخش از تاریخی که اشاره کردند، تصور این است که برخی مسائل را اشاره و بیان نکردند.
وی تصریح کرد: پیامبر اسلام غیر از اینکه پیغمبر هستند رهبر و امام نیز هستند و قرآن ضمن اشاره به این نکته در بخش دیگری در ارتباط با ولایت اهل بیت بودن ایشان نیز سخنی به میان آورده است.
یزدی خاطرنشان کرد: خداوند حضرت محمد را پیغمبر قرار داده و کار پیغمبر ابلاغ احکام الهی است، اما بعد از ابلاغ، اجرا و نظارت سمت‌هایی جداگانه‌ای هستند که برای پیامبر قرار داده شده است؛ یعنی دستور جنگ، صلح، خراب‌کردن مساجد منافقان، مصادره اموال منافقان و فعالیت‌هایی از این قبیل دستور ولی خدا بوده است.
وی با تأکید بر اینکه بحث اصلی و مهمی که زیربنای حکومت اسلامی است در خطبه‌های هاشمی رفسنجانی مورد توجه قرار نگرفته است تصریح کرد: هاشمی رفسنجانی در خطبه اول نماز جمعه مردم را تکیه‌گاه قرار دادند و این غلط فاحش است. در اسلام مردم اگر هستند، حکومتی که خداوند قرار داده قابل عمل می‌شود.
عضو فقهای شواری نگهبان امام علی(ع) را مصداق روشنی در این موضوع دانست و گفت: وقتی پیامبر اسلام از دنیا رفتند امام علی(ع) از نظر شیعه خلیفه‌المسلمین بود و ما هم شک نداریم که ایشان ولی مومنان در آن زمان بودند ولی مردم با ایشان همراهی نکرده بودند و این به معنای خلیفه نبودن امام علی(ع) نیست.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: درست است که امام علی(ع) کنار رفته بودند، ولی نظارت و همراهی می‌کردند یعنی امام علی(ع) قهر نکردند و به قدری که می‌توانستند ارشاد و راهنمایی و موعظه کرده بودند.
یزدی خاطرنشان کرد: از زمان پیامبر، ائمه معصوم(ع)، در زمان غیبت کبری و در زمان ما در حکومت اسلامی فقیه ولی امر با دستور الهی و ولی امر است و مردم امکان عمل و استیفای حق را می‌رسانند.
وی تصریح کرد: در زمان امام خمینی(ره) نیز هنوز شاه حکومت می‌کرد که امام به اتکای ولی فقیه دستورات حکومتی صادر می‌کردند که عدم اجازه از شوهر و پدر در مورد به خیابان آمدن زنان و دختران یکی از این دستورات حکومتی بوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی نسبت به اصل مشروعیت نظام بی‌توجهی کرده است خاطرنشان کرد: ایشان در خطبه اول که در مورد مبعث پیامبر صحبت کردند و همچنین در خطبه دوم به گونه‌ای بحث کردند که حکومت فقط مردمی است. این بحث را تاریخ نشان داده و برای فقها نیز ثابت شده که مسئله نصب الهی وجود دارد و فقیه در زمان غیبت کبری ولی امر از سوی امام زمان(عج) است. هاشمی رفسنجانی در بیان این مسئله دچار اشتباه شده است.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/4/27:: 8:54 عصر     |     () نظر