سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت با شهوت در یک دل جای نمی گیرد . [امام علی علیه السلام]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ
فساد اخلاقی به مهمانی درویشان بوی باروت و دینامیت داد

مردی که اعلام می‌کرد مسئول یک خانقاه دراویش از همسرش سوءاستفاده جنسی کرده است، با بستن دینامیت و نارنجک به خود قصد انتقام‌جویی داشت، که در نهایت توسط پلیس دستگیر شد، گزارش لحظه به لحظه خبرنگار اجتماعی فارس که در محل حادثه حضور یافته بود را می‌خوانید.

به گزارش فارس، شب گذشته آرامش و سکوت محله وحدت اسلامی معروف به شاه‌پور با انفجار چندین نارنجک در یک خانقاه دارویش نعمت‌اللهی به هم ریخت و مردم این محله 3 ساعت دلهره‌آور را پشت سر گذاشتند.

شب گذشته مردی با بستن نارنجک و دینامیت به خود، وارد خانقاه دارویش شد و بزم شبانه آنان را به هم ریخت، هنوز هم سفره شام و کاسه‌های آبگوشت این مهمانی در محل حادثه پهن بود اما مهمانان همه رفته بودند.

فردی 48 ساله که به شدت عصبانی بود با همراه داشتن یک قبضه کلاشینکف، کلت کمری، تعداد زیادی نارنجک و دینامیت‌ قصد داشت ‌خانقاه را منفجر کند.

این فرد به محض ورود به خانقاه 2 نفر را به ضرب گلوله مجروح و یکی از نارنجک‌ها را نیز منفجر کرد، این اقدام ‌باعث ایجاد رعب و وحشت میان ساکنان محل‌ و باعث ‌شد موضوع به پلیس 110 گزارش داده شود.

نیروهای پلیس پس از حضور در صحنه، متوجه شدند چندین نفر در خانقاه حضور دارند و هر لحظه امکان انفجار وجود دارد و جان افراد حاضر در محل در خطر است به همین دلیل برای نجات مهمانان خانقاه، با قرار دادن یک نردبان مهمانان را از طبقه دوم ساختمان به بیرون هدایت ‌‌کردند اما هنوز دلهره و اضطراب ادامه داشت.

فرد مسلح 25 سال عضو فرقه نعمت‌اللهی بوده و با هدف انتقام جویی از مسئولان این فرقه دست به این اقدام زده بود. این فرد مطالبی را درباره برخی مدیران خانقاه مطرح می‌کرد که محور اصلی آن فساد اخلاقی بود.

* فرمانده پلیس تهران در کنار فرد مسلح‌

حادثه از ساعت 18 ‌پنج‌شنبه آغاز شد، با توجه به شرایط خاص و حساسیت این حادثه، سردار رجب‌زاده فرماندهی این عملیات را به‌عهده گرفت و به همراه رؤسای پلیس پیشگیری و امنیت تهران بزرگ وارد اتاقی شدند که فرد مسلح حضور داشت.

این فرد در حالی که یک نارنجک را از ضامن خارج کرده و در دستانش گرفته بود، متوجه شد که سردار رجب‌زاده در مقابلش ایستاده و قصد دارد‌ با او صحبت کند.

اقدام سردار رجب‌زاده در گفت‌وگوی مستقیم با فرد گروگانگیر قابل تأمل بود، سردار رجب‌زاده در این‌باره گفت: «برای ما جان همه انسان‌ها ارزشمند است، تفاوت پلیس ایران با کشورهای دیگر رعایت همین نکات است.»

در برخی کشورها با بروز چنین حوادثی، پلیس اقدام به کشتن گروگانگیر می‌کند اما در حادثه دیشب رئیس پلیس تهران شخصاً با گروگانگیر وارد مذاکره شده و موضوع را فیصله داد.

مذاکره با این فرد بیش از 3 ساعت ادامه یافت و بالاخره در ساعت 22:30 این فرد راضی شد تا خود را تسلیم نیروهای پلیس کند.

در نهایت این فرد در کنار سردار رجب‌زاده از اتاق خارج شده و به سمت انتهای حیاط خانقاه رفتند تا نارنجک فعال شده در دستانش را منفجر کند. این فرد برای لحظاتی از دست پلیس فرار کرد اما بلافاصله دستگیر شد.

در این بین او اقدام به منفجر کردن حدود 6 نارنجک جنگی و صوتی در یکی از اتاق‌های خانقاه کرد و پس از آن با اسکورت پلیس و همراهی فرمانده انتظامی تهران بزرگ سوار بر خودروی ویژه پلیس شده و از آن‌جا به مقر پلیس هدایت شد.

هنگام خروج وی از اتاق تعدادی از مأموران پلیس و نیروهای امدادی به سرعت صحنه را ترک کردند و موجب شدند تا متهم نیز برای لحظاتی دچار اضطراب شود با این وصف هر آن امکان داشت ‌این فرد تحت تأثیر قرار گرفته و ضامن دینامیت‌هایش را فعال کند و باعث یک فاجعه تلخ شود اما در نهایت دستگیر شد.

ازدحام بی‌مورد و حضور افراد متفرقه در محل حادثه باعث شده بود تا فضا به هم ریخته شده و باعث اضطراب شود که به نظر می‌رسد لازم است برای این‌گونه حوادث تدابیر لازم اندیشیده شود.

جو روانی ناشی از انفجار نارنجک‌ها باعث رعب و وحشت اهالی محل و حاضران در صحنه شده و عده‌ای از این افراد خواستار برخورد پلیس با فرد گروگانگیر شدند. برخی شهروندان نیز می‌گفتند که باید با یک تیر این عامل ناامنی را کشت.

* سوءاستفاده از زنان به بهانه مراسم خاص

‌مرد پس از دستگیری، از تجاوز سخن می‌گفت و با صدای بلند می‌گفت که عصمت زن و فرزندش لکه‌دار شده، او می‌گفت، این چه آئینی است که برای رسیدن به مراحل بعدی و کسب برخی توانمندی‌های باید به زنان تجاوز کرد.

مرد خشمگین بود و از مصیبتی که بر سرش آمده بود سخت ناله می‌کرد. می‌گفت آبرویش بر باد رفته و به بهانه مراسم خاص از زن و فرزندش سوءاستفاده جنسی شده است.

باز حکایت تلخ، ساده‌لوحی عده‌ای که تحت تأثیر قرار گفته و حاضرند به همسر و خانواده خود خیانت کرده تا سیر آفاق و انفس کنند. در نظام اخلاقی ایرانیان بنیان خانواده و رعایت شئونات اخلاقی و اسلامی یک اصل است اما برخی برای کامیابی جنسی خود از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند، حتی سوءاستفاده از اخلاقیات و مراسم خاص دراویش.

مرد می‌نالید و به آئینی که برای کامیابی عده‌ای خاص دست به هر اقدامی می‌زند، ناسزا می‌گفت، مرد از درد به خود می‌پیچید و ادعاهای شفابخشی برخی از بزرگان این آئین درویشی را به چالش می‌کشید.

وی می‌گفت: در آشی که برای دروایش درست می‌کنند، ماده توهم زا می‌ریزند آن‌گاه بر سر سفره ورد می‌خوانند و از خود بی‌خود شدن دراویش را به این ورد مرتبط می‌دانند.

این فرد فریاد می‌زد: برخی از بزرگان فرقه با پول دراویش میلیاردر شده‌اند و برای خود موقعیتی دارند، اسم این کار چیست؟

فرد دستگیر شده می‌گفت: مسئول خانقاه به بهانه مراسم خاص از زنان فرقه خواسته‌های نامعقول و غیراخلاقی داشته و در هر مرحله این خواسته‌ها شنیع‌تر می‌شده است. به زن و فرزندم به بهانه‌های واهی و مثلاً خاص تجاوز کرده‌اند.

او می‌گفت: من نماینده تعداد زیادی از دروایش دیگر هستم که عصمت همسرانشان لکه‌دار شده است. باید کسی پیدا می‌شد و به این همه نامردی و خباثت پایان می‌داد.

«م» فرد دستگیر شده به استفاده از مواد روانگردان و توهم‌زا در مراسم مذهبی این فرقه نیز اشاره کرد.‌

* لباس خاص متهم

متهم دستگیر شده، لباس خاصی را برای انتقام‌جویی‌اش طراحی کرده بود، این پیراهن به گونه‌ای طراحی شده بود که می‌شد دینامیت‌ها را درون جیب‌های فراوان آن قرار داد.

پیراهن این فرد به رنگ پرچم ایران بود و نام رستم و سهراب، ایران، بابک خرمدین، ستارخان و جملات دیگر بر آن نقش بسته بود.

اظهارات این مرد، باعث شد تا سردار رجب‌زاده هر گونه توضیح درباره این حادثه را به بررسی‌های دقیق و بازجویی از متهم موکول کند.

سردار رجب‌زاده گفت: این حادثه زوایای پنهانی دارد که نیاز به بررسی دقیق و همه‌جانبه دارد باید این زوایای روشن شده و صحت ادعاها نیز بررسی شود. فعلاً برای نتیجه‌گیری زود است.

* عدم همکاری مردم با پلیس و نیروهای امدادی

ازدحام در محل حادثه نخستین نکته‌ حادثه شب گذشته بود، حضور رهگذران و اهالی محل در اطراف محل حادثه علاوه بر ایجاد ترافیک، باعث شده بود تا نیروهای امنیتی و امدادی در انجام مأموریت‌های خود با مشکلاتی مواجه شوند.

با توجه به حساسیت موضوع و احتمال انفجار، حضور این تعداد از شهروندان می‌توانست بر عمق فاجعه بیفزاید و مشکلات را دو چندان کند. مردم به هشدارهای پلیس توجهی نمی‌کردند و پس از تذکر پلیس مجدداً در اطراف محل حادثه حاضر می‌شدند.

اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه امری ضروری است، تا پلیس و نیروهای امدادی بتوانند اقدامات خود را به راحتی و بدون مزاحمت انجام دهند.

برخی از فرق و آئین‌های عرفانی دروغین طی سال‌های گذشته سعی کرده‌اند با جذب اقشار مختلف مردم، مطالبی را تحت عنوان عرفان و حقیقت‌‌ به خورد مردم دهند که به دلیل باطل بودن ادعاهایشان باعث بروز مشکلات و فروپاشی اخلاقیات و بنیان خانواده میان طرفدارنشان می‌شوند.

در این زمینه لازم است دستگاه‌های فرهنگی با جدیت و دقت بیش‌تر موضوع را پیگیری و اقدامات لازم در خصوص فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ عرفان واقعی اسلام به عمل آورند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/9/20:: 7:41 عصر     |     () نظر