چشم زخم راست است و افسون راست ، و جادوگرى حق است و فال نیک درست و فال بد نه راست ، و بیمارى از یکى به دیگرى نرسد و بوى خوش بیمارى را بهبود دهد ، و عسل درمان بود . و سوارى و نگریستن به سبزه درمان بیمارى . [نهج البلاغه]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ

در روزی تاریخی و تاریخ ساز دوشنبه گذشته بیش از 7 هزار دانشجوی ولایتمدار در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران گرد‌هم آمدند. در این تجمع فراموش ناشدنی دانشجویان ولایتمدار این دانشگاه و همچنین دانشجویان دیگر دانشگاه ها با شعارهایی بر تجدید پیمان با آرمان‌های انقلاب و امام تأکید داشتند. ایشان همچنین با شعارهایی همچون "حیدریم، حیدریم" ، "علمدار ولایت، دانشجویان فدایت" و "خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست" پشتیبانی و حمایت تا پای جان از مقام معظم رهبری را جلوه گر نمودند. جالب آن که در این میان دانشجوهای منتسب به جنبش سبز وقتی مشاهده کردند که هر لحظه بر تعداد دانشجویان ارزشی مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران اضافه می شود و دانشجویان با صدای بلند حمایت خود را از نظام و و لایت فقیه فریاد می دارند، این شرایط را تاب نیاورده و در اقدامی به دور از  شأن دانشجویی به کلاس های درس دانشکده فنی یورش برده و برای متفرق کردن دانشجویان، شیشه های کلاس درس فنی را بر سر دانشجویان  شکستند. علیرغم این، نه تنها از تعداد بسیجیان و دانشجویان مکتبی کم نگردید که تا آخر تجمع لحظه به لحظه بر تعداد ایشان افزوده می شد.

پس از ناکامی  موسوی در 16 آذر که علیرغم تحریک رسانه های غربی و اتاق آشوب اصلی سبزها اتفاق می افتاد، در اقدامی ریسک گونه برای ایجاد اغتشاش و آشوب در دانشگاه تهران و سایر دانشگاه ها از صبح سه شنبه تلاش تازه ای  آغاز شد. پی گیری اغتشاشات در دانشگاه ها طی روز دوم در حالی صورت گرفت که موسوی بر انجام این اغتشاشات در بیانیه آخر خود تأکید نموده بود؛ وی در بیانیه اش به مناسبت روز دانشجو خطاب به مسئولین خاطر نشان کرده بود: «?? آذر دانشگاه را تحمل نمی‌کنید. ?? آذر چه می‌کنید؟ ?? آذر چه می‌کنید؟» جالب آن که البته تلاش های روز دوم نیز با بصیرت و تیزبینی دانشجویان خط امام و رهبری با شکست روبرو گشت.

 تحلیلگران معتقد بودند موسوی در حقیقت با توجه به ریزش حامیان خود و ناکارآمدی اعتراضات خیابانی بنا داشت تا با ایجاد یک اغتشاش ثبت شدنی در دانشگاه به عنوان تنها سنگر باقیمانده، صحنه را با قدرت ترک کند. با این وجود ناکامی در مجموعه اتفاقات هفته اخیر شوک بزرگی را برای وی و سایر سران آشوب به همراه داشت؛ ایشان بنا به اعتراف خویش آخرین سنگر را نیز در دست ولایتمداران دیده و بیش از پیش نسبت به وضعیت آینده سیاسی خود دچار تردید گشتند. البته این اتفاقات هرچند کمترین تأثیری را در صحنه داخلی به  نفع ایشان رقم نزد اما موجب شد تا  با پوشش دروغین خبری و حمایت گسترده شیکه های خارجی بار دیگر آبروی نظام دستمایه توطئه بیگانگان قرار گیرد.

بر این اساس واشنگتن پست چاپ آمریکا می نویسد: «اقدامات پلیس امنیتی ایران برای سرکوب تظاهرات روز دانشجو علی رغم همه تهدیدات چند روز اخیر بی ثمر بود.» روزنامه لس آنجلس تایمز نیز در مطلبی با عنوان «درگیری های خشونت آمیز در ایران، نوزایی تظاهرات مخالفان پس از انتخابات» نوشته است: «تظاهرات ضد حکومتی روز دانشجو موجی تازه یافته است. هرچند نیروهای بسیج  از صبح زود اجازه ورود به محوطه دانشگاه ها را یافته بودند، اما ماموران امنیتی مانع ورود دانشجویان مخالف می شدند. با این همه، آنچه رخ داد غلبه شعار "مرگ بر دیکتاتور" در محوطه دانشگاه ها بود.» روزنامه کریستین ساینس مانیتور چاپ آمریکا در مطلبی مشابه در این باره می نویسد: «شاهدان عینی در دانشگاه تهران می گویند خشونت پلیس ضدشورش مجهز به گاز اشک آور و باتوم های برقی و پشتیبانی لباس شخصی ها نتوانست مانع تظاهرات دانشجویانی شود که شعار مرگ بر دیکتاتور می دادند.» روزنامه گاردین چاپ لندن نیز در این باره با مطلبی تحت عنوان «سرکوب تظاهرات دانشجویان» می نویسد: « پلیس امنیتی برای پایان دادن به شعار "مرگ بر دیکتاتور" متوسل به ابزار سرکوب از جمله گاز اشک آور و باتوم برقی شد.»  همچنین هفته نامه تایم چاپ آمریکا عنوان «تازه ترین تظاهرات در ایران نمایانگر خیزش دوباره مخالفان» را برای مطلب خود انتخاب کرده و می نویسد: «دور تازه تظاهرات ضد دولتی در ایران زنده بودن جنبش سبز مخالفان را به نمایش گذاشت.»

علیرغم این گزارشات غیر واقع و همچنین پوشش مشابه سایر جراید و شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای اوضاع درون ساختاری اصلاحات شکننده تر از همیشه گشته است. گفته می شود پس از آنکه دانشگاهیان اقبالی به تحرکات ساختار شکنانه جنبش سبز در روز 16 آذر نشان ندادند، سران این جنبش در بررسی های اولیه خود بر آسیب شناسی جریان اعتراضی خود تأکید کرده و تصریح داشته اند: «اعتراضات خیابانی دیگر از سوی جامعه پذیرفتنی نیست.»

همچنین شنیده شده یکی از مشاوران میرحسین موسوی با بیان این مطلب که مردم در برابر حضور خیابانی خود «فرصت» و «شرایط» جدیدی بدست نیاورده اند گفته است: «هیچ گونه تطابقی بین هزینه ای که مردم داده اند با آن چیزی که بدست آورده اند وجود ندارد. باورم این است که ادامه این وضعیت و فراخوان ما برای حضور دوباره مردم در خیابان ها موجب نمایش ریزش حامیان ما خواهد شد.» در این میان برخی دیگر از نزدیکان این کاندیدای شکست خورده نسبت به هنجارشکنی در روز 16 آذر اظهار تأسف کرده و تصریح کردند پاره کردن عکس مقامات ارشد کشور توسط حامیان انگشت شمار ما جز این که تصویری ضد انقلاب از ما ترسیم شود هیچ دستاورد دیگری نداشته و نخواهد داشت. بهتر است برای اینکه بطور کامل در دایره اپوزیسیون قرار نگیریم، مدتی حضور خود در خیابان ها را بایکوت کنیم. ازدیگر سو شنیده می شود تأکید بر ادامه رفتارهای گذشته و عدم موضع گیری در رابطه با هنجارشکنی ها و توهین به اصول نظام از جمله خط مشی هایی بوده که اخیرا از اپوزسیون خارج کشور با این کاندیدا در میان گذاشته شده است. در پایان باید دید خط پایان تحرکات موسوی تا چند ماه ادامه خواهد یافت.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/9/19:: 7:3 عصر     |     () نظر