سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شریفترین شرف، دانش است . [امام علی علیه السلام]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ
برخورد سیاسی با لایحه سرنوشت‌ساز دولت
خلف وعده مجلس پس از یازده‌ماه سرگردانی طرح هدفمندکردن یارانه‌ها

سرانجام پس از 11 ماه تاخیر، رییس مجلس در یک اقدام عجیب و برخلاف توافق مجلس و دولت ، لایحه هدفمند کردن یارانه ها را بدون لحاظ نظر دولت و حتی اعضای کمیسیون ویژه مجلس به شورای نگهبان ارجاع داد. این در حالی است که تذکر احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و منتقد دائمی سیاست های اقتصادی دولت در این تصمیم لاریجانی نقش اساسی را ایفا کرد.

به گزارش رجانیوز، پس از آن که مجلس در زمستان سال گذشته، طرح هدفمند کردن یارانه ها را از لایحه بودجه سال 88 حذف و علاوه بر مواجه کردن بودجه این سال با مشکلات جدی، پیشنهاد ارائه یک لایحه مستقل به عنوان لایحه هدفمند کردن یارانه ها را به دولت داد، دولت تمام تلاش خود را کرد تا با ارائه این لایحه جدید به مجلس و حضور مستمر در جلسات کمیسیون ویژه، خواسته های مجلس را نیز در این طرح تاریخی لحاظ کند، اما به درازا کشیدن بررسی این طرح در کمیسیون ویژه و سپس صحن علنی مجلس نه تنها سبب شد تا برنامه پنجم توسعه نیز که منوط به تصویب این طرح بود به موقع به مجلس نرسد، بلکه بودجه سال 89 نیز که باید بر این اساس تهیه می شد نیز برای ماه ها منتظر تصویب طرح هدفمند کردن یارانه ها در مجلس بماند، طرحی که به دلایل نامعلوم برای یک ماه در مجلس مسکوت ماند و بارها بررسی آن در مجلس به تعویق افتاد، و این در حالی بود که مجلس نیز بارها از دولت به دلیل تاخیر در ارائه لایحه بودجه و برنامه پنجم انتقاد می‌کرد.

اما جلسه امروز که قرار بود به بررسی یک ماده پیشنهادی کمیسیون ویژه مجلس، پس از توافق با دولت اختصاص یابد، به ناگاه تبدیل به جلسه‌ای برای برخورد سیاسی با دولت شد و علی لاریجانی با استناد به تذکر توکلی اتمام بررسی این طرح را در مجلس اعلام کرد. این در حالی است که هیات رئیسه مجلس، پس از رای مجلس به حذف ماده ای از لایحه که به دولت اجازه تاسیس یک صندوق ویزه برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها را می داد، به دلیل اعتراض شدید دولت به این اقدام و حضور سرزده رئیس جمهور در مجلس، اتمام بررسی این لایحه را منوط به توافق دولت و مجلس در این باره نمود، تصمیمی که تصریحات رهبر معظم انقلاب نیز در اتخاذ آن بی تاثیر نبود.

با این وجود و پس از گذشت سه هفته از این تصمیم مجلس و برگزاری نشست مشترک نمایندگان کمیسیون ویژه و رئیس جمهور، و تصمیم مشترک برای تاسیس سازمان هدفمند کردن یارانه ها، به دنبال تذکر توکلی، لاریجانی بدون توجه به تلاش های سه هفته ای مجلس و دولت، به نقطه ای که مجلس سه هفته پیش بر آن رسیده بود، بازگشت و بدون لحاظ این پیشنهاد کمیسیون ویژه، پس از سه هفته تاخیر بی مورد، بررسی این طرح را خاتمه یافته اعلام کرد، تا حتی غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه را نیز در بهت و حیرت فرو ببرد.

مصباحی مقدم: ساختار هدفمند کردن یارانه هادر دولت وجود ندارد

مصباحی مقدمدرحاشیه جلسه امروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت:رئیس جلسه این لایحه را به کمیسیون بازگرداند چرا که واقع مسئله این بود که تمهیداتی اندیشیده شود که با تفاهم دولت در این زمینه به جمع‌بندی مشترک برسیم که هم خلاف قانون اساسی نباشد و هم دست دولت برای اجرایی کردن آن باز باشد.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس تصریح کرد: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اقدامی مهم است که نیازمند ساختاری است که این در دولت وجود ندارد. از این رو نیاز به ایجاد تمهیداتی است که دولت بتواند با نظارت مجلس به اجرای آن بپردازد.

مصباحی‌مقدم به جلسات کمیسیون متبوعش با رئیس‌جمهور اشاره و افزود: با جلساتی که با رئیس‌جمهور برگزار کردیم نمایندگان نظرات خود را در این زمینه اعلام کردند و همچنین از نظر محتوایی نیز مشکلاتی که از سوی دولت وجود داشت را مورد توجه قرار دادیم که خوشبختانه ابهامات در این زمینه برطرف شد و به راه حل مشترک رسیدیم.

وی با اشاره به ماده الحاقی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها متذکر شد: ماده الحاقی آماده شد اما ایراداتی نسبت به آن گرفته شد که کمیسیون نمی توانست ماده الحاقی دیگری را به جای ماده الحاقی پیشنهادی قبل از ارجاع، تهیه کند.

وی با اشاره به تذکر امروز توکلی نسبت به این ماده، تصریح کرد: با تذکر امروز توکلی، رئیس مجلس کار تصویب لایحه را پایان یافته اعلام کرد تا پس از تائید بررسی شورای نگهبان دست کمیسیون باز باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به لغو جلسه امروز کمیسیون ویژه در خصوص لایحه فوق افزود: امروز این جلسه لغو شد و ما منتظر بررسی شورای نگهبان در خصوص مصوبه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها هستیم.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: امید ما این بود که با این ارجاع، ماده الحاقی پیشنهادی خود را ارائه کنیم اما رئیس مجلس این را خلاف آئین‌نامه اعلام کرد.

وی مصوبه مجلس در خصوص لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را حاصل تفاهم و جمع‌بندی عنوان کرد و گفت: این جمع‌بندی موجب می‌شود هم نظارت مجلس بر این لایحه با قوت باقی بماند و هم ساختاری شکل بگیرد تا دست دولت در این خصوص باز باشد.

احمدی نژاد: اگر ابزار لازم نداشته باشیم لایحه هدفمند کردن یارانه ها را پس می‌گیریم
.
اما احمدی نژاد نیز که در واکنش به اقدام قبلی مجلس در حذف این ماده از این لایحه با حضور سرزده در مجلس از احتمال باز پس گیری لایحه سخن گفته بود، در واکنش به این اقدام هیات رئیسه مجلس، در بدو ورود به اصفهان، با انتقاد شدید از اقدام مجلس در نادیده گرفتن تصمیمات کمیته مشترک بررسی هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: در صورتی که این لایحه آن طور که باید ظرفیت لازم را برای اجرا تامین نکند آن را مسترد می‌کنیم.

دکتر محمود احمدی نژاد اظهار داشت: مجلس مختار است اما ما گله داریم.
وی افزود: ما برای این لایحه یک ماه جلسه گذاشتیم حتی سه جلسه هم خود من شرکت کردم اما گویی بی فایده بود.

احمدی نژاد تصریح کرد: اگر دست دولت بسته باشد این لایحه قابل اجرا نیست.
احمدی نژاد با تاکید بر این که این لایحه به طور کامل در مجلس دگرگون شده است و چیز دیگری به تصویب رسیده تاکید کرد: اگر دست دولت بسته باشد نمی‌توان دست به اقدامی زد که مردم آسیب ببینند.

وی با تاکید بر این که دولت باید ابزاری برای حمایت از مردم داشته باشد گفت: به ما گفته شده که اگر شورای نگهبان به لایحه ایراد بگیرد اصلاحات مورد نظر را در آن زمان لحاظ می‌کنیم.

احمدی نژاد در عین حال با بیان این که لایحه استرداد این لایحه همچنان پابرجاست گفت: اگر لایحه آن طور که باید ظرفیت‌های لازم را برای اجرا تامین نکند ما آن را پس می‌گیریم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: اگر شرایط اقتضا کند لایحه دیگری به مجلس می‌فرستیم.

میرتاج الدینی: نباید مصالح ملی کشور فدای مسایل سیاسی می‌شد

معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز با انتقاد از ارجاع لایحه هدفمند کردن یارانه ها به شورای نگهبان در جلسه علنی امروز مجلس این اقدام را برخلاف توافقات صورت گرفته در جلسات مشترک دولت و مجلس عنوان و تاکید کرد که درخواست دولت برای استرداد این لایحه همچنان پابرجا است.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی در واکنش به جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس که در جریان آن لایحه هدفمند کردن یارانه ها به شورای نگهبان ارجاع شد، اظهار داشت: اقدام هیئت رئیسه مجلس بر خلاف توافق دولت و مجلس بود چون در جلسات مشترک کمیسیون ویژه با رئیس جمهور که نایب رئیس اول مجلس نیز در آن حضور داشت؛ مقرر شده بود یک ماده به لایحه الحاق شود.

وی با بیان اینکه تا کنون کمیته ویژه دولت و مجلس برای بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها 2 جلسه برای توافق بین دولت و مجلس پیرامون این لایحه برگزار کرده بود، تصریح کرد: کمیسیون ویژه دیروز 2 بار جلسه برگزار کرد و ماده الحاقی را مورد توافق قرار داد اما به دلیل حد نصاب نداشتن این جلسه رای گیری به عمل نیامد.

میرتاج الدینی با تاکید بر اینکه تا کنون هیئت رئیسه مجلس حدود 3 هفته لایحه هدفمند کردن یارانه ها را معطل حل مشکل آن کرده بود، گفت: اینکه یکباره لایحه به شورای نگهبان ارجاع داده شود قابل توجیه نیست. چرا که افکار عمومی هم اکنون سئوال می کنند که چرا بعد از 3 هفته کار کردن کمیسیون ویژه و مجلس لایحه هدفمند کردن یارانه ها بدون هیچ نتیجه ای به شورای نگهبان ارجاع شد و هیئت رئیسه مجلس باید به این سئوالات پاسخ دهد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه معمولا شورای نگهبان به مصوبات مجلس ایراداتی می گیرد و آنان را اعاده می کند، خاطر نشان کرد: نظر دولت در خصوص لایحه هدفمند کردن یارانه ها این است که این لایحه با سازوکار مستقل اجرایی به دولت برسد و اگر اینگونه نشود دولت امکان اجرای این لایحه را نخواهد داشت و تا زمانی که لایحه هدفمند کردن یارانه ها نهایی نشده درخواست استراداد آن از طرف دولت پابرجاست و در هر مقطعی دولت ممکن است این استراداد را درخواست کند تا مجلس آن را به رای بگذارد.

وی از هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواست در این قضیه مصالح ملی کشور را لحاظ کند و این کار بزرگ که مجلس بعد از یک و نیم سال کار کردن دنبال کرده را با مسائل جزئی آمیخته نکند.

میرتاج الدینی با اشاره به اینکه جلسات 3 هفته گذشته کمیسیون ویژه و کمیته مشترک 6 نفره در رابطه با هدفمند کردن یارانه ها به تفاهمات خوبی منجر شده بود، افزود: به نقاط مشترک خوبی رسیدیم و اینکه این توافقات در صحن علنی مجلس مطرح نشد واقعا تعجب آمیز بود و ما از هیئت رئیسه مجلس چنین انتظاری نداشتیم. امیدواریم که این موضوع حل شود و مجلس به راحتی از کنار این کار عظیم عبور نکند.

معاون پارلمانی رییس جمهوری نیز با انتقاد از تصمیم امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص ارسال لایحه هدفمند کردن یارانه ها به شورای نگهبان گفت: بعد از سه هفته توقف در بررسی لایحه، نتیجه کار کمیته مشترک در جلسه امروز مجلس دیده نشد و نباید مصالح ملی کشور فدای مسایل سیاسی شود.

زارعی: اقدام لاریجانی، واکنش به عدم حضور رییس جمهوری در نشست مجلس بود // توکلی دو بار دیگر هم این تذکر را داده بود ولی لاریجانی نپذیرفته بود!

نایب رییس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد تصمیم امروز علی لاریجانی رییس مجلس در اعلام پایان بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در پاسخ به حضور نیافتن رییس جمهوری در نشست روز گذشته مجلس بود.

علی اصغر زارعی در جمع خبرنگاران افزود: این تصمیم رییس مجلس با تصمیمات وی در جلسات گذشته مجلس مغایرت دارد.

وی به برگزاری نشست‌های مشترک کمیسیون ویژه با دولت اشاره کرد و افزود: در این جلسات نهایتا توافق شد یک ماده الحاقی به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اضافه شود اما امروز آقای توکلی تذکری را مطرح کرد و رییس جلسه این تذکر را پذیرفت.

وی یادآور شد: احمد توکلی قبلا نیز در دو نوبت چنین تذکری را داده بود اما رییس جلسه آن را نپذیرفته بود اما امروز در کمال ناباوری این تذکر به نوعی پذیرفته شد و بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تمام شده قلمداد شد.

نماینده تهران در مجلس یادآور شد: امروز به طور رسمی این گونه مطرح می‌شود که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به شورای نگهبان برود و اگر شورای نگهبان ایراد گرفت در زمان اصلاح این لایحه ماده الحاقی مورد نظر را بتوان به آن الحاق کرد.

وی تاکید کرد: جلسات کمیسیون به ویژه در دو هفته اخیر به چه دلیل برگزار شد؟ رییس مجلس نمی‌تواند تذکری را که قبلا وارد ندانسته امروز وارد بداند یا تصمیم گذشته وی نادرست بوده و یا امروز.

این عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی در مجلس به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر همکاری دولت و مجلس در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری به نوعی گفته بودند دولت و مجلس باید در این زمینه همکاری کنند و اجماعی بین دولت و مجلس به وجود آید و کمیسیون ویژه نیز در این راستا ماده الحاقی را آماده کرد.

وی به برگزاری جلسه کمیسیون ویژه مجلس که با حضور نمایندگانی از مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و اعضایی از کمیسیون ویژه اشاره کرد و گفت: در این جلسه متن این ماده الحاقی آماده شده بود اما به دلیل این که دیروز جلسه به حد نصاب نرسید قرار شد بعدازظهر امروز این ماده الحاقی در کمیسیون ویژه بررسی و رای گیری انجام شود.

این نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به سوالی در مورد علت حضور نیافتن آقای احمدی نژاد در نشست روز گذشته مجلس گفت: بنده مایل بودم که رییس جمهوری در این نشست شرکت می‌کردند اما حضور نیافتن وی نباید تحت تاثیر برخوردهای فردی و رفتارهای برخی ها قرار گیرد.

زارعی ادامه داد: شاید آقای لاریجانی این نظر را دارند که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به شورای نگهبان می‌رود و در مجلس بار دیگر اصلاح می‌شود اما ما نباید مصوبه‌ای داشته باشیم که شورا از آن ایراد بگیرد حال اگر شورای نگهبان از مصوبه مجلس در هدفمند کردن یارانه‌ها ایرادی نگیرد چه اتفاقی خواهد افتاد.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/9/12:: 7:47 عصر     |     () نظر