سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارایی با هزینه کردن کاهش می یابد و دانش با دهش فزونی می گیرد . [امام علی علیه السلام]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ
از طرح آیت الله رفسنجانی تا طرح محسن رضای مهدی امامقلی- هنوز چند ماهی از انتخابات اخیر ریاست جمهوری نگذشته است که جریان شکست خورده انتخابات با خبرسازی و حاشیه‌نویسی بر طرح‌هایی چون .....«کمیسیون‌ ملی انتخابات» و «تفاهم ملی» و «میانجیگری بین دولت و منتقدان» به نوعی در پی برون‌رفت از «بحران نقش» خود در ایام پس از انتخابات است.

در این راستا، بسیاری از اصلاح‌طلبان در رسانه‌ها و محافل خود به تعیین پیش‌‌شرط‌ها و اظهارنظراتی در کم و کیف این طرح‌ها پرداخته‌اند تا از رهگذر تحرکات ایجابی و به باد فراموشی سپردن اغتشاشات و غائله‌آفرینی‌های خود، «پایگاه اجتماعی از دست رفته» را در اذهان عمومی بازیابی کنند و به بهانه «مصلحت نظام» از هر طرح و برنامه‌ای که احتمال «فرار رو به جلو»ی ایشان را افزون‌تر می‌کند، استقبال کنند.

در این میان، طرح میانجیگری از چندی پیش از سوی برخی چهره‌های سیاسی پیشنهاد شد و اصلاح‌طلبان از آن استقبال کردند. گرچه تحلیلگران و افکار عمومی از کم و کیف آن بی‌اطلاعند اما بسی بایسته است نکاتی هم مورد توجه طراحان و بانیان این طرح قرار بگیرد:

1- پر واضح است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به لحاظ تئوریک و نظری دارای اختلاف‌نظرهای عمیق و فاصله‌داری هستند و تاریخ نشان داده است که آب این دو جریان در مسائل سیاسی به یک جوی نمی‌رود. بنابراین در تحلیل نگارنده، این طرح بایستی تنها ناظر به جبهه اصولگرایان باشد تا برخی سوء‌تفاهمات میان این جبهه حل و فصل شود چه آنکه در دوران انتخابات اختلاف سلیقه‌های قریب به قهر و غضب در میان ایشان پدید آمد و منجر به سردرگمی در میان کسانی شد که همگی در پیشبرد گفتمان اصولگرایی نقشی مفید داشته‌اند.

2- گفتمان «اصولگرایی» و حفظ و تداوم جریان انقلاب اسلامی و تأکید مقام معظم رهبری بر «جاذبه حداکثری و دافعه حداقلی» ایجاب می‌کند دلسوزان واقعی انقلاب علاوه بر جلوگیری از تنش‌های سیاسی، حول محور رهنمودهای مقام معظم رهبری با دلجویی از یاران دیروز امام(ره)، از سقوط کسانی که روزگاری در زمره همراهان انقلاب بوده‌اند، جلوگیری به عمل آورند و به جریاناتی چون منتظری و مطرودین و منحرفین از خط امام(ره) وقعی نگذارند.

بنابراین در این باره نکاتی درخور توجه است:

- نقش بی‌بدیل رهبری و مردم در به انزوا کشاندن عوامل فتنه و شکست پروژه‌های کودتا، یک واقعیت مسلم و انکار‌ناپذیر است، ‌لذا فضای کنونی کشور نه بحرانی است و نه امنیتی و میانجیگری مسأله واجب و لازمی در این فضا به نظر نمی‌رسد.

- حساب عناصری که از سران اصلی اغتشاشات اخیر بوده‌اند را باید از کسانی که زمانی یار و همراه حضرت امام(ره) بوده‌اند، جدا کرد. چرا که مردم از مسؤولان و نظام اسلامی انتظار دارند افرادی که در اغتشاشات و هدایت آن شرکت داشته‌اند و باعث ضرر 7 میلیاردی به شهر و به آتش کشیدن 130 اتوبوس و کشته شدن ده‌ها نفر شده‌اند باید در محکمه جمهوری اسلامی محاکمه و مجازات شوند.

مسأله میانجیگری نباید با مفهوم مصالحه و یا «تساهل و تسامح» و «تبرئه» یکی شود، چرا که تنها مرجع رسیدگی به اغتشاش و دامنه تأثیرات و تحرکات رویداد 25 خرداد، قانون و قوه قضائیه است و «ریس‌سفیدان میانجی» باید پس از محاکمه و مجازات عوامل فتنه و عناصر پشت پرده این جریان، پاپیش نهاده و تنها برای «تعدیل تنش‌های سیاسی» و «جلوگیری از تکرار چنان وقایعی» به میانجیگری بپردازند.

استقبال اصلاح‌طلبان از گزینه میانجیگری و اظهارنظرات و پیش‌شرط‌های ایذایی‌شان نشان از آن دارد که شکست‌خوردگان انتخابات می‌خواهند با دخیل کردن مسائل مورد نظرشان (اعتراض به توقف روزنامه‌های متخلف، بازداشت متخلفان و عوامل خیابانی و مسأله بازداشتگاه کهریزک) اصل «داوری» را در برابر قانون و اذهان عمومی به حاشیه برانند چرا که اکنون عالیجناب خاکستری پشت آنها را خالی نموده و حجاریان و دیگر تئوریسین‌ها نیز لب به اعتراف گشوده‌اند و چاره‌ای جز تاکتیک «انفعال توأم با پیروزی» پیش‌روی آنان نیست.

به هر صورت نباید فراموش کرد که شرعاً، قانوناً و عرفاً، هر کسی مرتکب عمل غیرقانونی شود باید مورد بازخواست و محاکمه قرار گیرد و در این مسیر، اغماض و کف نفس محلی از اعراب ندارد. از طرفی دغدغه‌های موجود در جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا بسیار متفاوت است.

برخی از چهره‌های سیاسی، با ساده‌اندیشی‌‌های خود به دلیل نگرانی از تضعیف نظام و کمرنگ شدن نقش قانون اساسی میانجیگری را مطرح کرده‌اند و اصلاح‌طلبان و جبهه اغتشاشگران و سران آنها به دلیل نگرانی از مکافات عمل مرگ سیاسی و از دست رفتن پایگاه اجتماعی‌شان از آن مشتاقانه استقبال کرده‌اند.

علاوه بر این، آموزه‌های اسلامی و تأسی به رهنمودهای مقام معظم رهبری ایجاب می‌کند وحدت، یکپارچگی و همبستگی اجتماعی در جمهوری اسلامی حاکم باشد اما نباید فراموش کرد که این مقوله با مجازات مجرمین متفاوت است.

بنابر جمیع نکاتی که در فوق آمد، دلسوزان واقعی انقلاب باید با طراحی ساز و کارهایی منطقی، طرح میانجیگری را در مسیر واقعی خود، یعنی پس از محاکمه و آن هم برای جلوگیری از سقوط یاران امام (ره) به مرحله ظهور و بروز سیاسی رسانده و تحقق بخش رهنمودهای مقام معظم رهبری باشند.
ی

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/7/21:: 1:30 عصر     |     () نظر