سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] اگر خداوند از نافرمانى خود بیم نمى‏داد ، واجب بود بشکرانه نعمت‏هایش نافرمانى نشود . [نهج البلاغه]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ


حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان:


ضعیف الایمان ها ولایت گریز، هستند و منافقان، ولایت ستیز






حجت‌الاسلام والمسلمین "علیرضا پناهیان"، گفت: آیات قرآن تصریح می کند که پذیرش ولایت پیامبر بر ضعیف‌الایمان ها و منافقان سختی هایی دارد؛ ضعیف الایمان ها ولایت گریزی دارند و منافقان ولایت ستیزی می‌کنند.

به گزارشرجانیوز، پناهیان، در اختتامیه هشتمین اردوی آموزش سیاسی دانشجویان پسر در دانشگاه شهید عباسپور، گفت: در همطرازی سیاست و دیانت به عنوان مفهوم محوری انقلاب و تفکر حضرت امام(ره) باید تعمق کرد.
مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، افزود: مهم ترین آسیبی که ممکن است با طرح این گونه مسائل دچار آن شویم، تکفیر دیگران و ایراد اتهام نفاق یا ضعف ایمان است که باید مواظب این آسیب باشیم، البته این به آن معنا نیست که ما به تبیین مفاهیم نظری و تحلیل مصادیق آن نپردازیم.

پناهیان، «سیاست ما عین دیانت ما است» را نه یک نظر، بلکه یک واقعیت دانست و اظهار داشت: هر کسی با هر نوع تفکری در جایگاه سیاست ورزی به نوعی دینداری خود را به نمایش می گذارد و قریب به اتفاق رفتارهای سیاسی ناشی از مقدار نفوذ یا خلل ایمان در روح افراد است.

وی ادامه داد: این یک اصل کلیدی است که مؤمن هیچ گاه نسبت به حق شک نمی کند و هیچگاه نسبت به باطل یقین پیدا نمی کند و این کلام معصوم است.

پناهیان ، تصریح کرد: هر کس در عرصه سیاست، دچار اشتباه شد، باید علت اشتباه خود را بررسی کند. شاید ضعف ایمان او منشأ این برداشت یا رفتار اشتباه بوده است و اگر کسی بر اشتباهش اصرار کرد، ضعف ایمان خود را عمیق تر نشان داده است.

وی، تفکیک حوزه سیاست از دیانت را حتی در جوامع لائیک ناممکن دانست و افزود: هر سیاستمداری در اندیشه و منش خود و در موضع گیری هایش از منظر ارزش های دینی قابل ارزیابی است و دین درباره ویژگی های او اعم از انصاف، شجاعت، رعایت حق مردم و ... همه رفتارهایش موضع دارد.

پناهیان، همگرایی بیشتر سیاست و دیانت در جامعه ایران را متأثر از بسط معارف دینی در این جامعه و وجود گسترده باورهای دینی دانست و اظهار داشت: مشکل ارزیابی های دینی در رفتارهای سیاسی آنجا وضوح بیشتری می یابد، که فکر می کنیم دین بیشتر امر درونی است و باورهای درونی در قلب افراد مخفی است.

وی تاکید کرد: با کمی دقت می بینیم دین شاخص های روشنی برای ارزیابی ایمان ارائه کرده است که با آن معیارها و شاخص ها می توان رفتارهای سیاستمداران را سنجید و میزان اعتقاد افراد را دانست. آنگاه دیگر رفتارها و موضع گیری های آن افراد قابل پیش بینی خواهد بود و معلوم می شود این افراد چقدر قابل اتکا هستند.

پناهیان، با بیان اینکه اگر سیاستمداران می خواهند متهم به نفاق یا ضعف ایمان نشوند ارزیابی دقیقی از رفتارهای سیاسی خود داشته باشند، گفت: نخبگان جامعه در قیاس با عامه مردم تفاوت های خاصی دارند، از جمله اینکه خداوند در بسیاری اوقات عیوب شخصی مردم عامی را می پوشاند و گناهانشان را می آمرزد، اما خدا برای خطاهای سیاسی خواص نه تنها ستارالعیوب نیست، بلکه معلوم نیست غفارالذنوب هم باشد.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها درباره برخی سنت‌های الهی در عرصه سیاست، با استناد به کلامی از معصوم، گفت: اگر کسی در راه ولی خدا از خودگذشتگی نکند، خدا او را مبتلا می کند به اینکه در راه دشمن خدا از خودگذشتگی کند. البته این اتفاقات در زندگی محدود شخصی بار منفی کمتری دارد، اما در عرصه سیاسی رسوایی بپا می کند.

پناهیان، با قرائت آیه 60 سوره مبارکه نساء و ارتباط آن با مهم ترین اشتباه نخبگان در عرصه سیاست، گفت: قرآن در این آیه می فرماید این افراد در ته قلب خود نسبت به اطاعت از طاغوت تمایل احساس می کنند، طاغوت یعنی کسی که خداوند او را مطاع قرار نداده است.

وی، ادامه داد: قرآن می فرماید اینها به زعم خود ایمان دارند، ولی در واقع از ایمان قوی برخوردار نیستند. وقتی به عمق قلب خود رجوع می کنند، می بینند در گرایش قلبی شان حاکمیت غیر ولی خدا را شیرین تر از دستور ولی خدا می یابند.

این استاد حوزه و دانشگاه، با تأکید بر اینکه تحلیل سیاسی باید عاری از بیماری روحی و معنوی در قلب باشد، اظهار داشت: در زمان امیرالمؤمنین(ع) با آنهمه تأییداتی که حضرت از پیامبر اکرم داشتند، بعضی ها حق و باطل را می خواستند از شهادت عمار تشخیص دهند. البته عمار هم بر حق بود، ولی حقانیت علی روشن تر بود. منتها نمی خواستند ببینند. آخر سر هم فریب خدعه های عمروعاص را خوردند.

پناهیان، با طرح این موضوع که سیاسیون نمی توانند برای همیشه از بروز بی ایمانی های خود در رفتار سیاسی‌شان جلوگیری کنند، گفت: تمایلات درونی سیاسیون بر رفتارهایشان تأثیر می گذارد، اما تجلی این تمایلات در زمان فتنه ها بیشتر است و گرنه چه کسی تصور می کرد کسی به امام(ره) خدمت کند ولی امروز امید صهیونیسم و استکبار بشود. البته ما از همین جا هم می فهمیم که در آن خدمت هم چه بسا مشکلاتی وجود داشته است.

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/5/20:: 8:59 عصر     |     () نظر