سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ می فرماید : «ای محمّد! اگر آفریدگان به ساخته های شگفت من می نگریستند، جزمرا نمی پرستیدند و اگر شیرینی یاد مرا در دل هایشان می چشیدند، ملازم درگاه من می شدند و اگر به ظرائف نیکی های من می نگریستند، به چیزی جز من نمی پرداختند» . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ

## حاشیه های امروز مجلس از نگاه فارس

به گزارش خبرنگاران امور مجلس خبرگزاری فارس، مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری که صبح امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، حاشیه‌هایی را به همراه داشت که بخشی از این حاشیه‌ها در ذیل می‌آید:
* 330 خبرنگار رسانه‌های داخلی و خارجی و عکاسان و فیلمبرداران از ساعت 7:30 بامداد امروز چهارشنبه خود را از طریق درب شمال شرق مجلس به صحن خانه ملت رساندند تا یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی را پوشش دهند.
* جایگاه هیئت رئیسه مجلس با پرچم جمهوری اسلامی و گل‌های رنگارنگ و تصاویر شهدای مجلس آذین شده بود که در میان تصاویر شهدا، تصویر شهید محمد علی رجایی در سمت چپ صندلی ریاست مجلس قرار داشت و تصویر شهید سیدمحمد حسین بهشتی در سمت راست علی لاریجانی نصب شده بود.
* قبل از آغاز مراسم تحلیف، محسن کوهکن عضو هیئت رئیسه مجلس به برخی از نمایندگان که قصد نشستن در ردیف‌های جلوی صحن مجلس را داشتند تذکر داد این ردیف‌ها برای مهمانان ویژه در نظر گرفته شده و از آنها خواست که در ردیف‌های دیگر مستقر شوند.
از نکات جالب اینکه در این جلسه نمایندگان برای نشست روی صندلی‌های سبز ساختمان هرمی بهارستان هیچ آداب و ترتیبی نداشتند و هر کسی در هر صندلی که علاقمند به نشستن روی آن بود، مستقر شده بود.
* به شهادت تابلوی پشت سر هیئت رئیسه مجلس، جلسه امروز صد و دوازدهمین جلسه نمایندگان ملت در اجلاسیه دوم هشتمین دوره بود که با حضور 242 تن از وکلای ملت رسمیت یافت و به روایت حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو هیئت رئیسه مجلس تنها دستور جلسه برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهوری بود.
* محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ساعت 9 صبح در حالی که علی لاریجانی و محمد رضا باهنر رئیس و نائب رئیس مجلس و آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه و اسفندیار رحیم مشایی و عبدالرضا شیخ‌الاسلام‌ ‌روسای سابق و فعلی دفتر رئیس‌جمهور او را مشایعت می‌کردند وارد صحن مجلس شد.
* در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور که به روال همیشه با حضور مقامات لشکری و کشوری برگزار می‌شود، چهره‌های شاخص سیاسی و نظامی و فرهنگی حضور داشتند اما در این میان حضور و غیبت برخی چهره‌ها برای خبرنگاران وعکاسان جالب توجه است.
از جمله کسانی که حضور آنها توجه خبرنگاران و عکاسان را جلب کرده بود، علی کردان وزیر سابق کشور که از سوی همین مجلسی‌ها رای اعتمادی گرفته و بعد از مدت کوتاهی استیضاح و از پست وزارت برکنار شد و همچنین آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس آتی قوه قضائیه و مصطفی محمدنجار وزیر دفاع که با لباس شخصی در مجلس حضور یافت،‌ بودند.
غائبان این مجلس نیز اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد خاتمی رئیس‌ دولت‌های هفتم و هشتم، علی اکبر ناطق نوری و مهدی کروبی روسای اسبق مجلس و همچنین برخی چهره‌های شناخته شده فراکسیون اقلیت مجلس هشتم بودند.
* علاوه بر مقامات لشکری و کشوری همچون اعضای دولت، نمایندگان ملت، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب،اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، سفرای خارجی مقیم کشورمان و سفرای ایران در کشورهای خارجی، رهبران اقلیت‌های مذهبی در کشورمان،‌دبیران و اعضای تشکل‌ها و احزاب و مدیران عامل خبرگزاری‌های رسمی کشورمان جزء مدعوین جلسه امروز بودند.
* در مسیر عبور مدعوین از درب شمال شرق تصاویر مربوط به تحلیف روسای جمهوری اسلامی ایران از نخستین دوره تا هشتمین دوره انتخابات در معرض دید مهمانان قرار گرفت و قبل از آغاز رسمی مراسم برای مهمانانی که زودتر از بقیه خود را به مجلس رسانده بودند کلیپی از مراسم‌های تحلیف روسای جمهور گذشته پخش گردید.
* گر چه از مدت‌ها پیش بحث حضور یا عدم حضور اعضای فراکسیون اقلیت مجلس در مراسم تحلیف احمدی نژاد مطرح بود، اما ظاهرا آنها در جلسه شب گذشته خود به این نتیجه رسیدند که با تنفیذ حکم رئیس جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب، در مراسم امروز شرکت کنند اما با این وجود برخی از اعضای فراکسیون مذکور هنگام ادای سوگند توسط منتخب ملت و سخنرانی او، صحن مجلس را ترک کردند.
* مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد ساعت 9:10 با استقرار اعضای هیئت رئیسه مجلس (علی لاریجانی، محمد رضا میرتاج‌الدینی، جهانبخش محبی‌نیا، حمیدرضا حاجی‌بابایی، محمد حسن غفوری فرد، محمد دهقان و جاسم ساعدی) و نواختن زنگ مجلس رسما آغاز شد و پس از تلاوت آیاتی از سوره مبارکه نحل و نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، رئیس مجلس به عنوان اولین سخنران بیاناتی را ایراد کرد.
* لاریجانی در سخنرانی خود رئیس‌جمهور را به داشتن برنامه در چارچوب سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز و پیروی از آن و بکارگیری از نخبگان با تجربه در امور دیوانی کشور توصیه کرد که نمایندگان در پایان سخنان وی با بیان کلمه احسنت به تائید دیدگاه‌های رئیس خود پرداخت.
* پس از رئیس مجلس، آیت‌الله هاشمی شاهرودی طی سخنانی به اصل 121 قانون اساسی و وظایف و ماموریت‌های رئیس جمهوری پرداخت و هنگامی که سخنان او پایان یافت، لاریجانی از وی خواست تا برای انجام مراسم سوگند توسط منتخب ملت در جایگاه بماند.
* ساعت 9:55 مراسم تحلیف انجام شد و رئیس‌‌جمهور سوگند یاد کرد پاسدار مذهب رسمی، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی باشد و همه استعداد و صلاحیت‌های خود را در راه ایفای مسئولیتی که بر عهده گرفته به کار گیرد و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور و ترویج دین و اخلاق و پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازد و از خودکامگی بپرهیزد و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوق قانونی ملت حمایت کند.
در هنگام انجام مراسم تحلیف،‌ رئیس قوه قضائیه در کنار رئیس‌جمهور قرار داشت و پس از ادای سوگند توسط احمدی‌نژاد بین او و آیت‌الله هاشمی شاهرودی مصافحه صورت گرفت و سپس رئیس‌جمهور متن سوگند‌نامه را امضا کرد.
*رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران پس از مراسم تحلیف بلافاصله سخنان خود را از پشت تریبون رسمی مجلس آغاز کرد و پس از آنکه نسبت به عدم تبریک برخی از کشورها اشاره کرد، اینگونه خطاب به این کشورها گفت که کسی در ایران منتظر پیام تبریک شما نیست و ملت ایران نه برای اخم‌ها و نه برای تبریک‌ها و لبخندهای شما ارزشی قائل نیست،‌ موجب استقبال حضار با گفتن احسنت و سپس تکبیر مواجه شد.
* مراسم تحلیف به صورت مستقیم از طریق رادیو فرهنگ و شبکه خبر (شبکه 6 سیما) و بخش ادای سوگند رییس جمهور از طریق شبکه های بی بی سی و سی ان ان پخش می‌شد و خبرنگاران نیز به صورت مستمر اخبار این مراسم را لحظه به لحظه از طریق خبرگزاری‌ها مخابره می‌کردند، اما در این میان نکته جالب این بود که عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا (AP) به صورت آنلاین و از طریق رایانه شخصی خود تصاویر مربوط به جلسه را مخابره می‌کرد.
* در طول سخنرانی رئیس‌جمهور برخی سفرای خارجی که به نظر می‌رسید بیشتر مربوط به کشورهای اروپایی می‌باشد و ظاهرا خود را مخاطب اصلی عتاب‌ها و خطاب‌های احمدی‌نژاد به حساب آورده بودند، به صورت پراکنده از سخنان وی یادداشت‌برداری می‌کردند.
* رئیس‌جمهور سخنان خود را با یک رباعی که مشهور است از سروده‌های خود اوست تمام کرد که گرچه پیشتر بارها آن را در سخنرانی‌های خود قرائت کرده بود اما این بار برای شرکت‌کنندگان بسیار جالب توجه بود.
هنگامی که احمدی‌نژاد نطق خود را با این سروده پایان داد که "ما از تبار رستم و فرهاد و آرشیم، در خرمن سیاه اهریمن سیاوشیم، ‌در انتظار رؤیت آن مهر آخرین، در محمل سپیده، سپندی بر آتشیم "، حضار با کلمه احسنت او را تشویق کردند.
* در پایان جلسه رئیس مجلس ضمن تقدیر از مقاماتی که با حضور خود در مراسم تحلیف احمدی‌نژاد جلسه را مزین کردند، با لبخند از تلاش‌های خبرنگاران که به گفته او با حضورشان شرایط خاصی در مجلس به وجود آمد، تقدیر کرد.
* مطلع جلسه امروز دیدارهای دوستانه و مصافحه‌های گرم در هنگام پذیرایی از حضار بود که در این میان حلقه نمایندگان اقلیت مجلس همچون علیخانی، خباز، انصاری، اولیاء و خنده های بلند و مشهور کواکبیان مشهود و آخرین سکانس برنامه امروز ثبت خاطرات مهمانان از مراسم در دفتر ویژه‌ای که بدین منظور تدارک دیده شده و گعده‌ها و دور هم جمع شدن‌ها و گپ‌زدن‌های صمیمانه بود که البته گاهی اختلاف دیدگاه‌ها نیز چاشنی آن بود.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/5/14:: 11:17 عصر     |     () نظر