سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به فرزند خود حسن ( ع ) فرمود : ] پسرکم چهار چیز از من بیاد دار ، و چهار دیگر به خاطر سپار که چند که بدان کار کنى از کرده خود زیان نبرى : گرانمایه‏ترین بى‏نیازى خرد است ، و بزرگترین درویشى بیخردى است و ترسناکترین تنهایى خودپسندى است و گرامیترین حسب خوى نیکوست . پسرکم از دوستى نادان بپرهیز ، چه او خواهد که تو را سود رساند لیکن دچار زیانت گرداند ، و از دوستى بخیل بپرهیز ، چه او آنچه را سخت بدان نیازمندى از تو دریغ دارد ، و از دوستى تبهکار بپرهیز که به اندک بهایت بفروشد ، و از دوستى دروغگو بپرهیز که او سراب را ماند ، دور را به تو نزدیک و نزدیک را به تو دور نمایاند . [نهج البلاغه]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ

تعبیر هوشمندانه مقام معظم رهبری از رویداد های پس از انتخابات دهم به وقایع مسجد ضرار ، خط سیر جریان نفاق را که اکنون در پس نقاب «تقلید از امام» جامعه اسلامی را تهدید می کند، آشکار ساخت.

مشارکت تاریخی و حداکثری مردم در "جمعه حماسی" 22 خرداد و رأی ملت به تداوم حضور دکتر احمدی نژاد در عالی ترین مقام اجرایی کشور با وجود موج بی سابقه تخریب، سیاه نمایی و دروغ علیه دولت اصولگرا ، به روشنی خواست تاریخی ایرانیان برای استمرار حضور جریان "عدالت خواهی" را نمایان ساخت. هرچند این حضور، حاکی از تغلب گفتمانی "دولت خدمت" در سپهر عمومی جامعه ایرانی است اما نمی توان از تحرک "خط نفاق" در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری چشم پوشید.

هرچند برخی نخبگان و فعالان سیاسی با مشاهده رفتار غیرعقلانی میرحسین موسوی پس از شکست در رقابت گفتمانی با احمدی نژاد و تلاش وی برای تسری توهم پیروزی به بدنه جامعه، خبر از آشکار شدن لایه های پنهان فعالیت جریان نفاق دادند اما سخنان هوشمندانه مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، به خوبی خط سیر فکری - عملیاتی و خطرات آنها را نمایان ساخت آنجا که فرمودند «با مسجد ضرار و تقلید از امام بزرگواری که از عمق دل و جان غرق قرآن بود نمی توان این مردم آگاه را فریب داد.»

اشاره معظم له به "مسجد ضرار" ریشه در تاریخ نفوذ منافقین در جامعه اسلامی دارد. در آیاتی از سوره توبه، قرآن کریم گروهی از منافقین را معرفی می کند؛ عده ای که با یک نقشه حساب شده، وارد میدان شدند، ولی لطف الهی به یاری مسلمانان شتافت و طراحی آنها برای ضربه به اسلام را از بین برد.

جماعتی از بنی عمرو بن عوف با بنا کردن مسجد قبا، از پیغمبر (ص) خواستند تا در آنجا نماز بخواند. رسول خدا (ص) هم با ورود به مسجد، در آنجا به نماز ایستاد. بعد از این جریان، عده ای از منافقین بنی غنم بن عوف حسادت کردند و در کنار مسجد قبا، مسجد دیگری ساختند تا برای توطئه علیه مسلمین پایگاهی داشته باشند و مؤمنین را از مسجد قبا متفرق سازند و نیز در آنجا متشکل شده، در انتظار ابی عامر راهب که قول داده بود با لشکری از روم به سوی آنها بیاید، بنشینند و پیامبر را از مدینه بیرون کنند.

پس از آنکه مسجد را بنا کردند نزد رسول خدا (ص) آمده، درخواست کردند که ایشان به آن مسجد آمده و در آنجا نماز گذارد. پیامبر که در آن روز عازم جنگ تبوک بود، وعده داد پس از مراجعت به مدینه به آن مسجد خواهد آمد. وقتی حضرت رسول از سفر تبوک بازگشت آیه 107 نازل شد: وَ الَّذِینَ اتخَذُوا مَسجِداً ضِرَاراً وَ کفْراً وَ تَفْرِیقَا بَینَ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِرْصاداً لِّمَنْ حَارَب اللَّهَ وَ رَسولَهُ مِن قَبْلُ وَ لَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلا الْحُسنى وَ اللَّهُ یَشهَدُ إِنهُمْ لَکَذِبُون (و کسانی که برای ضرر و آسیب رساندن و کفر و تفرقه افکنی میان مؤمنین مسجدی بنا کردند و مقصودشان مساعدت به دشمنان دیرینه خدا و پیامبر اوست و سوگند می خورند که جز نیکی منظوری نداریم و حال آنکه خدا گواهی می دهد که دروغ گویند)

"ضرار" به معنای «زیان رساندن تعمدی» است. در حقیقت، منافقان قصد داشتند به بهانه تأمین اهداف مسلمانان، مقدمات نابودی اسلام را فراهم کنند. از سوی دیگر، ایجاد تفرقه میان صفوف مسلمین ( تَفْرِیقَا بَینَ الْمُؤْمِنِینَ ) از جمله اهداف دیگری بود که کوشیدند با بنا نهادن آن مسجد، مسجد قبا را از رونق بیاندازند. در عین حال، این آیات علاوه بر اینکه بر کفر ورزیدن آنها (کفْراً) تأکید می نماید، با اشاره به سابقه سوء کسانی که با خدا و پیامبرش از پیش مبارزه کرده بود (إِرْصاداً لِّمَنْ حَارَب اللَّهَ وَ رَسولَهُ مِن قَبْلُ ) از نیت پنهان آنها به منظور بر پا کردن پایگاه نفاق پرده بر می دارند. اگرچه آنان اغراض شوم خود را در لباسی زیبا و ظاهر فریب پیچیده بودند ( لَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلا الْحُسنى ) اما خداوند، سوگند می خورد که بطور مسلم آنها دروغگو هستند (وَ اللَّهُ یَشهَدُ إِنهُمْ لَکَذِبُون)

پروردگار سبحان، در آیه 108 این سوره با اشاره به اینکه مسجد قبا از اساس بر شالوده تقوا گذارده شده ( لَّمَسجِدٌ أُسس عَلى التَّقْوَى ) و گروهی از مردان در آن به عبادت مشغولند که دوست دارند خود را پاکیزه نگه دارند و خدا پاکیزگان را دوست دارد ( فِیهِ رِجَالٌ یحِبُّونَ أَن یَتَطهَّرُوا وَ اللَّهُ یحِب الْمُطهِّرِینَ ) در آیه بعدی (109) از تفاوت عاقبت میان مؤمنان و منافقان سخن می گوید: أَ فَمَنْ أَسس بُنْیَنَهُ عَلى تَقْوَى مِنَ اللَّهِ وَ رِضوَنٍ خَیرٌ أَم مَّنْ أَسس بُنْیَنَهُ عَلى شفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانهَارَ بِهِ فى نَارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا یهْدِى الْقَوْمَ الظلِمِینَ (آیا کسی که بنای آن مسجد را بر پایه تقوا و پرهیز از مخالفت فرمان خدا و جلب خشنودی او نهاده است بهتر است یا کسی که شالوده آن را بر لبه پرتگاه سستی در کنار دوزخ نهاده که بزودی در آتش جهنم سقوط خواهد کرد و خدا قوم ستمکار را هدایت نمی کند) و در نهایت، در آیه 110 عنوان می دارد که این بنیان، همواره مایه شک و ابهام در دلهای ایشان است (لا یَزَالُ بُنْیَنُهُمُ الَّذِى بَنَوْا رِیبَةً فى قُلُوبِهِمْ)

هرچند پیروزی دکتر محمود احمدی نژاد در سوم تیر 84 حاصل انتخاب ملت به گفتمانی که پرچمدار جریان "استقلال خواهی" در تاریخ معاصر ایران بود اما مخالفان علیرغم داعیه پذیرش قواعد بازی دموکراسی، یکی از بی سابقه ترین پروژه های تخریب، دروغ، فریب و سیاه نمایی علیه دولت اصولگرا را طراحی کردند و در ابعاد بسیار بزرگی به اجرا گذاشتند.

این وضعیت با اعلام حضور میرحسین موسوی در عرصه انتخابات دهم در وجوه گسترده تری تداوم یافت به گونه ای که با دروغ پردازی، شایعه پراکنی غیر واقعی و تحریف واقعیات؛ فضای تبلیغاتی مسمومی علیه دولت خدمتگذار سازماندهی شد.

مناظره نامزدهای انتخاباتی به عنوان یکی از شفاف ترین عرصه های تجلی برتری گفتمانی و نیز رویکرد احمدی نژاد همراه با افزایش ظرفیت نقدپذیری به ویژه پاسخ های روشنگرانه رییس دولت نهم و ارائه گزارشی ملموس و مستدل از پیشرفت و توسعه عدالت در کشور، تاریک ‌خانه اشباح انتخابات و کسانی که صحنه ‌گردان پشت پرده مخالفان دولت هستند را روشن کرد. با این همه، زیر پا گذاشتن اخلاق انتخاباتی از سوی حریف و توسل به روش هایی که تجلی "ماکیاولیسم" تمام عیار بود، مردم را به انتخاب گزینه ای سوق داد که برای "خدمت" نه برای "قدرت" گام در عرصه نهاده و بسیاری از توهین ها و تخریب ها را به جان خریده است.

نگرانی "شبکه اشرافیت بوروکراتیک" از تهدید منافع خود در صورت استمرار فضای گفتمانی دولت نهم، در وجوه دیگری چون طرح کمیته صیانت از آراء و تدارک شبکه شورش خیابانی و ایجاد جنگ روانی علیه دولت ، آشکارا از پیش بینی شکست در جلب آرای ملت خبر می داد. از این رو، شرکت آگاهانه شهروندان در انتخابات با دریافت اهداف شوم مثلت " تخریب ، تشکیک و شورش" گواه رویگردانی مردم از جریانی است که با پدید آوردن فضایی ستیزآلود سعی در به خطر انداختن ارکان نظام دارند. این همه، با حمایت آشکار مسعود رجوی سرکرده گروهک منافقین از موسوی و صدور بیانیه در محکومیت « هرگونه تعرض به میرحسین موسوی و خانواده و اطرافیان او از سوی نظام » جلوه بارزتری از نفاق را نشان داد به گونه ای که موجب برانگیخته شدن احساسات تمامی دلسوزان نظام و انقلاب گردید.

بیانیه گروهک منافقین پس از آن صادر شده بود که این گروهک با امید به نتیجه بخش بودن اغتشاشات خیابانی که موسوی و دیگر اصلاح طلبان آنها را به راه انداخته بودند، طی پیام‌هایی از اغتشاشگران حمایت می کرد، اما با این وجود و علیرغم خواسته آنان آشوب های خیابانی به نتیجه مورد نظر منافقین نینجامید.

با این حال پیام اخیر رییس منافقین که این روزها با تخلیه مقر سازمانی اش در اردوگاه اشرف عراق دوران وخیمی را پشت سر می گذارد، پس از آن صادر شده است که دیروز محمد علی ابطحی و محمد عطریانفر اقدام به افشاگری علیه اصلاح طلبان و به خصوص میرحسین موسوی کرده و پشت پرده اعتراضات خیابانی با اسم رمز "تقلب" را آشکار ساختند. البته پیش از این نیز، فرزند شاه مخلوع از موسوی حمایت کرده بود اما هواداری آشکار منافقین برتابنده واقعیتی است که اگرچه برای بسیاری باورکردنی نیست اما برای کسانی که آنان را اشارتی بس است، هزار نکته در خود نهفته دارد.

به هر سان، روایتی که قرآن کریم از خط نفاق در تاریخ اسلام ترسیم کرده، اکنون در پس نقاب تقلید از حضرت امام (ره) هنوز جامعه اسلامی را با خطراتی مواجه می کند و با بازتولید نوع جدیدی از عصیان و مقاومت در برابر رأی اکثریت، آینه تمام نمایی را جلوه می کند که با درایت مقام معظم رهبری و آگاهی ملت، راه به جایی نخواهد برد.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/5/13:: 3:5 عصر     |     () نظر