سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم از خدا بترسید که چه بسیار آرزومند که به آرزوى خود نرسید ، و سازنده‏اى که در ساخته خویش نیارمید ، و گردآورنده‏اى که به زودى گردآورده‏ها را رها خواهد کرد و بود که آن را از راه ناروا فراهم آورد ، و حقى که به مستحقش نرساند ، از حرام به دست آورد و گناهش بر گردنش ماند . با گرانى بار بزه ، باز گردید ، و با پشیمانى و دریغ نزد پروردگار خود رسید . « این جهان و آن جهان زیانبار ، و این است زیان آشکار . » [نهج البلاغه]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ

روزنامه القدس العربی با اشاره به حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران نوشت: تجربه نشان داده است که انتخاب رئیس جمهوری که برای مردم خود و به نفع آنان کار می‌کند به مذاق کشورهای بانفوذ و قدرتمند جهان خوش نمی‌آید.

به گزارش فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای "القدس العربی " چاپ لندن در شماره امروز خود در مقاله‌ای به قلم "عوده عریقات " با اشاره به عوامل دخیل در همه انتخابات و رای‌گیری‌ها و حوادث بعد از انتخابات ایران نوشت: اولین سوالی که بعد از حوادث ایران مطرح می‌شود این است که اگر رئیس جمهور پیروز در این انتخابات طرفدار غرب می‌بود و تهدیدی برای آن به شمار نمی‌رفت آیا اعتراض‌های خیابانی به نتایج انتخابات رخ می‌داد و رسانه‌های غربی به این اعتراض‌ها توجه و از آن حمایت می‌کردند؟

نویسنده افزود: تجربه نشان داده است که انتخاب رئیس جمهوری که برای مردم خود و به نفع آنان کار می‌کند به مذاق کشورهای بانفوذ و قدرتمند جهان خوش نمی‌آید و اشتباهی که در ایران رخ داد این بود که شکست خوردگان این انتخابات به ایجاد تردید در سالم بودن انتخابات و اعتراض‌های خیابانی روی آوردند.

القدس العربی نوشت: این در حالی بود که معترضان می‌توانستند از طرق قانونی اعتراض‌های خود را بیان کنند. روی آوردن به گزینه هرج و مرج و ضربه زدن به امنیت و وحدت ایران، برخی ناظران حوادث این کشور را به تردید درباره اهداف گروه شکست خورده در انتخابات ایران و منبع قدرت آن سوق داد و این سوال را مطرح کرد که چگونه این گروه می‌تواند بپذیرد که هرج و مرج و ویرانی کشورش را فراگیرد.

بنا بر این گزارش، این مسئله نشان می‌دهد اخلاص و وفاداری گروه شکست خورده در انتخابات ایران به غرب بیشتر از وفاداری به کشور و هموطنان خود است و علاوه بر این تغییری که این گروه در سیاست و روابط بین‌الملل از آن سخن می‌گوید بیشتر به نفع کشورهای دیگر است تا خود ایران.

عریقات در ادامه به انتخابات لبنان اشاره کرد که در آن گروه طرفدار غرب، جریان 14 مارس پیروز شد و حزب‌الله لبنان نیز با روحیه جوانمردی و سعه‌صدر نتیجه را پذیرفت و به دلیل اعتقاد به منافع مشترک کشور و وابستگی به وطن خود و پذیرش راه‌های دموکراتیک اعتراضی به نتیجه انتخابات نکرد.

نویسنده در پایان و بعد از مقایسه انتخابات ایران و لبنان که در ایران گروه مخالف غرب و در لبنان گروه طرفدار غرب پیروز شد، نوشت با توجه به این مقایسه باید به معیار های انتخابات و عوامل موثر در آن، موضوع پذیرش یا عدم پذیرش نتیجه را توسط کشورهای غربی را نیز اضافه کنیم که در صورت پیروزی فردی مخالف با آنها برای ضربه زدن به انتخابات تلاش می‌کنند.

القدس العربی همچنین به انتخابات الجزائر نیز اشاره کرد و با مقایسه آن با انتخابات ریاست جمهوری ایران، نوشت که حوادث پس از انتخابات ایران انسان را به یاد انتخابات سال 1991 الجزائر می‌اندازد که در آن، اسلام‌گراها با قاطعیت بیشتر کرسی‌های پارلمان را به دست آوردند ولی برخی کشورهای غربی نتیجه انتخابات را نپذیرفتند و با ایجاد آشوب، تفرقه و ناآرامی چهره پیروزشدگان انتخابات را مخدوش کردند.

القدس العربی افزود: دلیل مقایسه انتخابات ایران با الجزائر در این است که برخی سران کشورهای غربی در سخنان خود مردم ایران را به ریختن در خیابان‌ها تحریک کردند و ممانعت از حضور متجاوزان به حریم و اموال عمومی را نقض حقوق بشر اعلام کردند ولی ما نمی‌دانیم آیا کشورهای غربی خود، حاضرند بپذیرند که شهروندان آنان اقدام به آشوب و هرج و مرج در کشورشان بکنند و دیگران نیز در امور داخلی آنان مداخله کنند؟

القدس العربی در پایان نوشت: فرزندان هر امت و کشوری حق دارند مصلحت و آینده کشور خود را خود رقم بزنند و از همین جا می‌توان معیارهای دموکراسی غربی را سنجید و این نتیجه را گرفت که دولت‌های غربی و قدرت‌های خارجی، نتیجه انتخابات دموکراتیک ملت‌هایی که بر خلاف برنامه‌های و طرح‌های آنان عمل کنند، نمی‌پذیرند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/4/29:: 11:7 عصر     |     () نظر