سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اطمینان به هرکس، پیش از آزمودنش [نشانه]درماندگی است . [امام علی علیه السلام]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ

دانشگاه غیرانتفاعی مفید قم متعلق به موسوی اردبیلی برای تعدادی از دانشجویان معترض به سخنان انصاری در این دانشگاه حکم محرومیت از تحصیل صادر کرد.

 به گزارش فارس، برخی از دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی مفید قم که تحت نظر افراد منتسب به مجمع روحانیون مبارز اداره می‌شود به دلیل اعتراض به مواضع و سخنان مجید انصاری در سوم خرداد ماه سال جاری در ضدیت با نظارت استصوابی شورای نگهبان و حمایت وی از مواضع سران فتنه پس از گذراندن چندین جلسه کمیته انضباطی به تعلیق از یک تا 2 ترم از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شدند.
 
انصاری در این برنامه اظهار داشته است:«توهینی بالاتر از این نیست که به مردم اعلام بکنیم که شما نمی فهمید و باید در مسیر فهم شما فیلتری ایجاد شود که آن فیلتر انتخاب کند که ما از میان منتخبین آن فیلتر محدود، مختارید هر کس را خواستید انتخاب کنید و اگر از آن فیلتر محدود افرادی از روی غفلت فیلتربانان و یا مصلحت اندیشی فیلتربانان، یک 10 نفری، بیست نفری، چهل نفری هم به مجلس راه پیدا کردند، در آنجا شمشیر آویخته استصواب بر بالای سرشان هر روز جولان بدهد و آن‌ها بترسند، زبانشان به لکنت بیافتد از رد صلاحیت بعدی، این در مکتب انتخاباتی و سیاسی امام نبوده است و به خصوص بعد از 32 سال در این میدان که ما به نقطه تجربه  مکرر رسیده‌ایم، حتماً باید انتخابات آتی ما به لحاظ کیفیت برگزاری، نه تنها از دوره هشتم و هفتم که حرف و حدیث در آن خیلی زیاده حتی از انتخابات دور اول هم گویاتر و بهتر باشد.»
 
دانشجویان مذکور پس از ایراد این سخنان از سوی مجید انصاری که با یک روز تأخیر و به مناسبت سالگرد دوم خرداد در این دانشگاه ایراد شده بود، مراتب اعتراض خود را طی نامه‌ای خطاب به موسوی، رئیس دانشگاه مطرح می‌کنند و خواستار حضور وی در جمع خود برای پاسخگویی می‌شوند که تا کنون هیچ جلسه‌ای برگزار نشده است.
 
در ادامه اصرار دانشجویان برای دیدار و برگزاری تجمع آرام و اعتراضی 8 نفر از آنان به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده و با محکومیت از یک تا 2 ترم از تحصیل با احتساب سنوات مواجه می‌شوند.
 
رای بدوی علیه دانشجویان از سوی کمیته انضباطی در تاریخ 6 تیرماه صادر می‌شود و پس از 84 روز در تاریخ 29 شهریورماه دانشگاه حکم قطعی این دانشجویان را برای ترم‌های اول و دوم سال تحصیلی 90-91 صادر می‌کند.
 
دانشجویان تعلیق شده دانشگاه مفید قم با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به مسئول کمیته انضباطی این دانشگاه ضمن شرح ماجرای اعتراضات و برخوردهای مسئولین و دانشجویان حامی جریان فتنه مراتب اعتراض خود را اعلام داشتند که متن کامل آن به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
«رَبّ‏ِ اشْرَحْ لىِ صَدْرِى وَ یَسِّرْ لىِ أَمْرِى وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانىِ یَفْقَهُواْ قَوْلىِ»
یا مولانا یا صاحب الزمان ؛ ادرکنا ، ادرکنا ، ادرکنا
 
سلام علیکم
پیرو صدور احکامی برای تعدادی از دانشجویان ولایی و بسیجی دانشگاه مفید به اتهامات واهی و بدور از واقعیت از جمله تجمع و ... - که به تفصیل خواهد آمد – نکاتی چند به استحضار مبارک می‌رسانیم:
 
1-     اتفاقات اخیر دفعی و خلق الساعه نبود:
وقایع پیش آمده در این قضیه،‌ پدیده‌ای خلق الساعه و دفعی و تحت تاثیر احساسات و هیجانات دفعی و انفجاری دانشجویان نبوده بلکه این اتفاقات، معلول عللی است که سال‌های سال عموم دانشجویان و به ویژه دانشجویان ولایی و بسیجی دانشگاه را آزار می‌داده است.
 
این ریشه‌ها و علل را باید در روش و منشی که دانشگاه مفید طی سالیان متمادی در پیش گرفته است، جستجو نمود. لذا در ادامه فرآیندی که موجب انباشته شدن انبوهی از دردهای فروخورده گردید و به صورت یک سوال جمعی خود را نشان داد، به عرض می‌رسد.
 
2-    هدف تاسیس دانشگاه مفید: اسلامی سازی علوم انسانی و کمک به کارآمدی نظام اسلامی
 
همانگونه که مستحضرید دانشگاه مفید (ره) سالها پیش با اهداف مقدسی نظیر «مطالعه و تحقیق در علوم و معارف اسلامی و بازبینی و بازنگری در علوم انسانی بر اساس مبانی و موازین اسلامی»  (مطابق ماده (1) اساسنامه _ مصوب جلسات150, 151 و 158 شورای عالی انقلاب فرهنگی در 10/3 /1367 , 17/3/1367 و 4/5/ 1367) توسط یکی از مراجع تقلید تاسیس گردیده و در ابتدا دغدغه‌های مقدسی در جهت خدمت به اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله وسلم) و نظام اسلامی را داشته است؛ که به درستی، اهتمام به این مهم یکی از دغدغه‌های معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بوده و نیز همواره مورد تاکید حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) می‌باشد.
 
3-   عملکرد دانشگاه مفید در عرصه نظری: حرکت در جهت عکس اهداف و انکار هویت واقعی خویش
 
هرچند ورود اندیشمندان حوزوی به عرصه «بازنگری در علوم انسانی بر مبنای موازین اسلام» و احتمالاً صرف وجوهات شرعی برای پرداختن به این موضوع، به عنوان یک نیاز در جامعه علمی نظام اسلامی قابل تقدیر می‌باشد‌، اما متاسفانه در سالهای اخیر این دانشگاه بجای نقش آفرینی در جهت خدمت‌رسانی علمی و فکری به نظام اسلامی، به محلی برای زیر سوال بردن ارزشهای اسلام و انقلاب و نظام اسلامی و نیز ترویج و توسعه علوم انسانی غربی - که به تعبیر امام خامنه‌ای ذاتا مسموم‌اند - تبدیل گردیده و این تا آنجا ادامه یافته که نه تنها دانشجویان بلکه حتی تعداد قابل توجهی از طلاب و روحانیون را نیز در مسیر غرب و غرب‌زدگی قرار داده است.
 
با کمال تاسف این روند نیز روز به روز تقویت و تشدید می‌گردد و اموری نظیر نفی و انکار و متاسفانه گاهی تمسخرِ ارزش‌های اسلام و حرمت شکنی از احکام مسلم و قطعی آن در این دانشگاه - که متاسفانه منسوب به یکی از مراجع تقلید نیز می‌باشد - امری عادی تلقی می‌گردد‌.
 
به طور نمونه حکمی نظیر قصاص که از محکمات قرآن بوده و انکار آن توسط جبهه ملی، موجب اعلام ارتداد آنان از سوی حضرت امام خمینی (ره) شد، در کلاس‌های دانشگاهی که با هدف خدمت به اسلام و اسلامی‌سازی علوم انسانی تاسیس شده‌، توسط اساتید آن نه یک‌بار، بلکه بارها زیر سوال برده شده و انکار می‌گردد. (اسناد آن موجود است)
 
حرمت‌شکنی‌ها به این جا ختم نمی‌شود؛ بلکه ارزش‌هایی چون «ولایت فقیه» - که ستون فقرات نظام و انقلاب و حاصل یک تاریخ خون و خون‌دل است – هدف شبهه‌افکنی‌های متعدد و مستمر واقع می‌شوند.
 
این قبیل اقدامات که متاسفانه شایع و رایج گشته، و به شکل‌های گوناگون در کلاس‌ها و غیر آن، بسیار اتفاق می‌افتد، دقیقا در جهت عکس اهداف دانشگاه و در واقع انکار هویت واقعی دانشگاه است.
 
4-     عملکرد دانشگاه مفید در عرصه عملی: جولانگاه عناصر مخالف نظام و حرکت در جهت تضعیف نظام اسلامی
 
علاوه بر حرمت شکنی‌ها و نقض ارزشها در عرصه نظریه پردازی، در عمل نیز دانشگاهی که با هدف مقدس خدمت به اسلام و انقلاب تاسیس گردیده است، به محلی برای جولان عناصری که چون آفتاب، نقش موثر آنان در فتنه سال 88  بر عوام و خواص قابل انکار نیست (و بارها و بارها نیز توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیر شده و در مجامع قضایی نیز جرم آنها به اثبات رسیده)، تبدیل شده است.
 
هر کس که با انقلاب عظیم اسلامی، و با نظام مقدس اسلامی زاویه‌ای می‌یابد و از صراط مستقیم انقلاب خارج می‌شود، دانشگاه مفید را بهترین پناهگاه برای خود و دغدغه‌ها و فعالیت‌های خویش می‌یابد. دانشگاهی که برای تقویت نظام تاسیس شده است، اینک میدان تجمع عناصری گشته که حتی در پی براندازی نظام از جمله در فتنه 88 بوده و هستند. (الا القلیل ممن وفی لرعایة الحق)
 
5-    عملکرد دانشگاه مفید در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی: بستن فضای کار فرهنگی و اِعمال یک شبه دیکتاتوری
 
همه این دردها از جمله انکار احکام و ارزش‌های قطعیِ اسلام و انقلاب و تلاش‌های عملی برای تضعیف آنها، هنگامی به اوج می‌رسد،‌ که اینان علی‌رغم ادعای آزادی و گفتگو و احترام به دیدگاه‌های مخالف و ... ، فضای کار دانشجویی و فرهنگی را نیز بسته‌اند و برخلاف نص صریح اساسنامه دانشگاه مبنی بر پیروی از قوانین وزارت علوم در مورد فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها (مطابق با اساسنامه _ مصوب جلسات150, 151 و 158 شورای عالی انقلاب فرهنگی در 10/3 /1367 , 17/3/1367 و 4/5/ 1367) ، با فعالیتهای فرهنگی دانشجویان دلسوز نیز به شدت مقابله کرده و عرصه را به ویژه در سالهای اخیر، جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی به شدت تنگ نموده‌اند، تا جایی که در ترم‌های اخیر این فعالیت‌ها به طور نسبی تعطیل شده است‌.
 
جهت استحضار شما عزیزان به طور نمونه به برخی از مصادیق بارز آن در ذیل اشاره می‌کنیم‌:
 
·        جلوگیری از انجام هرگونه فعالیت فرهنگی به طور مطلق به بهانه تدوین آیین‌نامه کانون‌های دانشجویی که در نهایت با اعتراض متحد همه کانون‌های دانشجویی و فعالان فرهنگی دانشگاه و صدور بیانیه در اعتراض به وضع موجود مواجه شد. (رونوشت بیانه فعالان فرهنگی دانشگاه به عنوان سند در پیوست به شماره 1 موجود می باشد.)
 
·        عدم تعیین رئیس برای اداره امور فرهنگی که مسئول مستقیم رسیدگی به فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی می‌باشد. حدود یک سال و نیم است که میز و صندلی خالی رئیس این اداره، هر دانشجویی را که تصمیم فعالیت فرهنگی به ذهنش خطور کند، با یاس و نا‌امیدی مواجه می‌نماید.
 
·        اطاله روند هماهنگی‌های فرهنگی، احتمالا با هدف دلسرد نمودن دانشجویان دغدغه‌مند، به این صورت که اگر یک کانون فرهنگی بخواهد، بنری شامل حتی یک حدیث در محیط دانشگاه نصب نماید، باید از کارمندِ اداره امور فرهنگی شروع کرده‌، سراغ رئیس اداره که یک سال و نیم قبل موجود بود، رفته و پس از تسلیم نامه درخواست به معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، منتظر کسب اجازه ایشان به ترتیب از راس تا ذیل باشند و سپس اگر اجازه صادر گردد (که بعید است) زمان مطرح شدن این موضوع در شورای فرهنگی دانشگاه فرا برسد ... این روند حداقل یکی دو هفته به طول می‌انجامد و هر چقدر هم شخص دغدغه‌مند باشد، رفته رفته از این روند خسته شده و اسباب ناامیدی و یأس وی فراهم می گردد‌. (مصداق بارز این اطاله هماهنگی‌ها در جریان درخواست نصب یک بنر عرض تبریک به مناسبت سال جدید توسط کانون شاهد و ایثارگر دانشگاه اتفاق افتاد و پس از حدود یک هفته رفت و آمد سرانجام اجازه نصب آن صادر نگردید. (اسناد آن نیز موجود است که در صورت نیز ارایه خواهد شد.)
 
·        تجمیع تمامی کانونهای دانشجویی و انجمن‌های علمی دانشجویی در یک اتاق، که به هر کانون فرهنگی، مساحتی حدود 6 متر تعلق می‌گیرد و بیشتر به کیوسک بلیط فروشی می‌ماند تا کانون فرهنگی – دانشجویی که قرار است، محل تجمع فعالان فرهنگی جهت تبادل نظر و انجام فعالیتهای فرهنگی باشد‌. این اقدام مسئولین دانشگاه بیشتر با هدف دلسرد کردن و توهین به فعالان فرهنگی دانشگاه صورت گرفت، که جهت اطلاع شما خالی از لطف نیست؛ عرض نماییم بعد از گذشت حدود یک و نیم سال از انتقال دفاتر کانون‌ها به این اتاقک های کوچک‌، هیچ کانونی به صورت فعال در آنها مستقر نشده و عملاً کاربردی ندارد‌. ( قبلا توسط بازرسان محترم وزرات علوم در بازدیدی که از دانشگاه صورت گرفته بود به سمع و نظرشان رسیده است) همچنین موارد دیگری نیز برای استناد وجود  دارد که بیان آنها در این مجال نمی‌گنجد‌.
 
6-    عملکرد دانشگاه مفید در تعامل با دانشجویان ولایی و انقلابی دانشگاه و فعالیت‌های فرهنگی آنان: فشار مضاعف، جلوگیری از تقویت و پر و بال باز کردن و حتی برخورد ناعادلانه و تبعیض‌آمیز با سوء استفاده از ابزار‌های قانونی
 
دردِ خراش‌اندازی به چهره ارزش‌های اسلام و انقلاب و نیز بستن فضای فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان، باز به اضعاف مضاعفه تبدیل می‌گردد، هنگامی که مشاهده می‌کنیم، دانشگاه مفید به دانشجویان ولایی و انقلابی عنایت ویژه دارد. گویا تنها استخوانی که در گلوی برخی در درون دانشگاه گیر کرده و آزارشان می‌دهد،‌ حضور و مهمتر از آن تاثیر‌گذاری دانشجویان حزب‌الهی، در فضای عمومی دانشگاه است.
 
پیامی که عملکرد مسئولین دانشگاه مفید انتقال می‌دهد این است که این دانشگاه مال ماست و آن را برای خود ساخته‌ایم و تنها کسانی حق بهره‌مندی از امکانات و تاثیر در فضای این دانشگاه را دارند، که اولا از ما اجازه‌ بگیرند، ثانیا هم‌فکر ما باشند.
 
سال‌هاست دانشگاه فشار بی‌حد و اندازه‌ای به دانشجویان ارزشی وارد می‌کند، طاقت ما را به سر آورده و تحمل آن را برای ما ناممکن نموده است. به امید تأمل مسئولین دلسوز و انقلابی ذی ربط، به اندکی از بسیار‌ها، به صورت مصداقی و کاملاً مورد به مورد اشاره می‌کنیم‌:
 
·        ممانعت از نصب تصویر امام راحل و عظیم الشأن (ره) و رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در اتاق‌های شخصی دانشجویان در خوابگاه دانشجویی و برخورد با اشخاصی که عکس این عزیزان را در اتاقشان نصب نموده‌اند‌.
 
·        جلوگیری از دعوت سخنرانان ارزشی و انقلابی حتی همچون استاد رحیم‌پور ازغدی، پناهیان و ... جهت پاسخگویی به این سم‌زایی‌های نظری در فضای دانشگاه‌. این درحالی است که افراد معلوم الحالی که از صحنه گردانان فتنه سال 88 بوده‌اند، به راحتی جهت سخنرانی (یا به عبارت بهتر حرمت شکنی و نقض ارزشهای اسلام‌، نظام اسلامی و انقلاب) دعوت می‌گردند‌. (اسامی این افراد و اسناد مربوطه در جلسه شورای فرهنگی دانشگاه مطرح گردیده است و شفاها به دبیر کانون اعلام گردیده است)
 
·        یکی دیگر از مصادیق ظلم در حق دانشجویان ارزشی این است که برگزارکننده‌گان تجمعات غیر قانونی که از دانشجویان دارای تفکرات هم سو با دانشگاه هستند‌، در پی برگزاری تجمعات غیر قانونی پیاپی همراه با جنجال و دعوت گسترده و عمومی برای حضور‌، با اغراض کاملاً سیاسی و ضد نظام و همسو با دعوت رسانه‌های بیگانه در دانشگاه‌، به نحوی که نظم دانشگاه را به هم زده و برای روند آموزشی مشکل ایجاد نموده بود‌، با سکوت مطلق دانشگاه در برابر این نقض علنی قانون مواجه شده و حتی یکی از آنان نیز به کمیته انضباطی احضار نمی گردد‌. درحالی که با مراجعه چند دانشجوی ولایی به دفاتر آنها‌ برای پرسیدن سوال از مسئولین دانشگاه، این دانشجویان به جرم تجمع غیر قانونی محکوم به اشد مجازات شده‌اند.
 
·        مورد دیگر بی‌عدالتی و رفتار مغرضانه با دانشجویان حزب الهی را می‌توان در تجمع گسترده دیگری که در روز 5 خرداد در خوابگاه دانشجویی برگزار شد و حدود 100 نفر از دانشجویان طی برگزاری تجمع غیر قانونی و دعوت گسترده از دانشجویان برای حضور در این تجمع مشاهده نمود، که با حضور فوری مسئولین و برگزاری جلسه مبنی بر بررسی مطالبات آنان در خارج از وقت اداری‌؛ به هیچ یک از دانشجویان کوچکترین تذکری هم داده نشد، ولی متاسفانه در مورد دانشجویان ارزشی به صرف درخواست وقت ملاقات با مسئولین، با اشد مجازات در نظر گرفته شده در آیین نامه، روبه رو می‌شوند‌.
 
جالب اینجاست در مورد دانشجویان ارزشی که با دغدغه دین و انقلاب و ارزشها مطالبات به حقی دارند، هیچ یک از مسئولین دانشگاه حتی در درون دانشگاه و در ساعت اداری که موظف به پاسخگویی می‌باشند، وقت ندارند‌، اما در مورد بقیه دانشجوها خارج از وقت اداری و خارج از دانشگاه، برای شنیدن مطالباتشان خدمت می‌رسند‌. (تصاویر تجمع غیر قانونی دانشجویان در 5 خرداد 90 نیز در اسناد موجود می باشد‌ که در صورت نیاز ارایه خواهد گردید)
 
·        در تاریخ سه خرداد 90 در بعد از مراسم سخنرانی مجید انصاری، یکی از دانشجویان همسو با دانشگاه، سیلی محکمی به صورت یکی از دانشجویان ارزشی می‌زند، دانشجوی ارزشی با صبری مالک و سلمان‌گونه از پاسخ خودداری می‌کند. اما آنچه تعجب را بر‌می انگیزد، عملکرد دانشگاه است، دانشجوی سیلی خورده محکوم می‌شود و با دانشجوی سیلی‌زننده برخورد خاصی نمی گردد. 
 
·        مسئول دفتر ریاست دانشگاه رسما دانشجویان ارزشی را به شلوغ‌کاری و به‌هم زدن جلسات متهم نمود و اظهار داشت: به دلیل اجازه نمی‌دهیم، سخنران بیاورید که شما جلسه را به هم می‌زنید.آقای محمدی (مسئول دفتر ریاست دانشگاه )اظهار می نمایند که"مشکل شما (دانشجویان ارزشی ) این است که اگر از طرف شما فردی بیاید حرفش رو می زند ولی اگر از آن طرف کسی بیاید چند نفر شلوغ می کنند". 
 
7-     فرآیند مذکور در قضیه سخنرانی یکی از عناصر فتنه،‌ جلوه‌گر می‌شود:
 
از مدتها قبل مجموعه اقدامات ظاهراً هم جهتِ مسئولین دانشگاه در راستای سرکوب تفکر حزب الهی و انقلابی، خون به دل دانشجویان ارزشی و ولایی نموده بود تا سرانجام در جریان سخنرانی وقیحانه مجید انصاری که با یک روز تاخیر، به قول خودشان به مناسبت سالگرد حماسه عظیمِ‌! دوم خرداد به دعوت یکی از کانون‌های فرهنگی دانشگاه برگزار شد و صحبت‌هایی ضد ارزشهای اسلام و نظام‌، آن هم تحت لوای اندیشه‌های پاک امام عزیز و به عرش سفر کرده‌مان، در جلسه مطرح گردید.
نمونه‌ای از احکام اخراج تحصیلی دانشجویان به پیوست آمده است.
 
 
 
 
 
 
 
 

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 90/7/12:: 2:6 عصر     |     () نظر