سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادرانتان، کسی است که عیب هایتان رابه شما هدیه کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ

رسایی اتفاقات پدید آمده را ناشی از ضعف و ناکارآمدی مدیریت مجلس دانست؛
اتهام‌زنی دلخوش، جلوگیری لاریجانی از پاسخگویی رسایی، تحصن شبانه، موافقت استمزاجی! با سانسور نظرات نمایندگان

 

اظهارات روز گذشته کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا که خود را سرباز لاریجانی خواند و تأکید کرد که حاضر است این موضوع را با خون خود بنویسد، با واکنش رسایی مواجه شد و پس از آن بار دیگر، دلخوش اظهارات تندی علیه رسایی مطرح کرد و به‌طور تلویحی او را به افشای پرونده‌هایی در دادگاه ویژه روحانیت تهدید کرد.

به گزارش رجانیوز، رسایی در مقابل این اظهارات از رئیس مجلس خواست که به او اجازه پاسخگویی بدهد که با این درخواست موافقت نشد و علی لاریجانی در مورد علت موافقت نکردن با این درخواست نیز گفت دلخوش در مورد رسایی مطلبی نگفته است.

با این حال، حمید رسایی شب گذشته را تا صبح در هیئت رئیسه مجلس متحصن شد تا مشروح مذاکره جلسه علنی روز سه‌شنبه را دریافت کند اما جهانبخش محبی‌نیا عضو هیئت رئیسه نیز با درخواست نماینده مردم تهران در مجلس موافقت نکرد.

با این حال، حمید رسایی در جلسه روز چهارشنبه مجلس از وقت نطق فاطمه آلیا استفاده کرد و انتقادات  مهمی در مورد نحوه اداره جلسه بیان کرد.

رسایی با بیان این که سخنان خود را خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس بیان می کند، از اختصاص ندادن وقت 10 دقیقه ای بر اساس ماده 77 آیین نامه داخلی مجلس به وی از سوی لاریجانی انتقاد کرد و گفت: حال که اجازه ندادید سخن بگویم، اکنون لطف کنید و بشنوید.

رسایی با تشکر از فاطمه آلیا به واسطه این که وقت نطق خود را به وی داده است، در ادامه به روند اصلاح ایرادات شورای نگهبان به ماده 80 برنامه پنجم توسعه به عنوان موضوع مورد اختلاف کارشناسان، مجلسیان و دولت اشاره کرد و گفت:‌ خیلی از همکاران و رییس مجلس تمام تلاش خود را به کار بستند تا آنگونه که خود می پسندند این بخش از برنامه اصلاح شود اما اکثریت مجلس این گونه صلاح ندید.

وی افزود: آقای توکلی در جلسه روز گذشته پیشنهادی را مطرح کرد که به تصویب رسید اما از آنجا که حضرتعالی اصرار داشتید که مصوبه مطابق میلتان اصلاح شود اجازه طرح پیشنهاد دیگری را دادید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه به درخواست مکرر خود و حدود 10 تن از نمایندگان مجلس نظیر آقایان قربانی، کوچک زاده ، شهرزاد و... در مدت دو ساعت برای طرح تذکر نقض قانون اساسی و اخطار قانون اساسی اشاره کرد و گفت: لاریجانی بر خلاف مواد مصرح در آیین نامه اجازه طرح تذکر را به نمایندگان نداد و از این رو خلاف قانون عمل کرده است.

وی با اشاره به این که در ساعت 17 و 11 دقیقه دیروز اجازه طرح تذکر در جلسه علنی را یافته است اظهار داشت: وقتی که بنده تذکراتم را بیان می کردم شما (لاریجانی) بارها وارد سخن بنده شدید و به بهانه اتمام وقت - که وقت تمام هم نشده بود- اجازه اخطار قانون اساسی را به من ندادید.

رسایی، اظهار نظر دلخوش، در جلسه علنی دیروز با بیان "ما سرباز شما (لاریجانی) هستیم" را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: بنده هم وقتی پس از دو ساعت اجازه سخن گفتن یافتم خطاب به شما گفتم که بنده و خیلی از دوستان سرباز شما نیستیم هرچند شما را دوست داریم ولی این دلیل نمی شود که ما را دو ساعت برای طرح تذکر معطل نگه دارید.

وی در ادامه با مروری بر مفاد ماده 77 آیین نامه مجلس در ارتباط با حق 10 دقیقه ای نمایندگان برای ایراد تذکر در دفاع از خود پس از انتساب نسبت سوء به آنها خطاب به لاریجانی تصریح کرد:‌ شما دیروز اجازه این کار را به آقای دلخوش دادید، در حالی که بنده به کسی اهانت نکرده بودم، من فقط اظهارات وی را نقل کرده بودم و چیزی که او گفته بود را گفتم؛ اما شما به همان دلایلی که همه می دانند به وی اجازه تذکر ماده 77 را دادید درحالی که نام وی در لیست تذکر مربوطه ذکر نشده بود.

به پرونده مختومه خود در دادگاه روحانیت افتخار می کنم

به گزارش ایرنا، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس خاطرنشان کرد: آقای دلخوش در تذکر دیروز خود نه تنها تلویحا بلکه صراحتا اعلام کرد که با خونش می نویسد که سرباز شماست و برای دومین بار پشت تریبون در رابطه با پرونده بنده در دادگاه ویژه روحانیت و جریانات روز قدس سخن گفت که حتی شما خود گفتید که رسایی به من تذکر داده ، شما چرا این حرفها را می زنید؟

وی با اشاره به درخواست خود برای طرح تذکر ماده 77 گفت: شما (لاریجانی) اجازه بیان تذکر را به من ندادید و گفتید که آقای دلخوش که درباره شما صحبت نکرده بود و میکروفن بنده را قطع کردید؛ انگار شما فراموشی گرفته اید؟!

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: بار قبل نیز که آقای دلخوش چنین اتهامی را مطرح کرد قصد تذکر را داشتم که آقای ابوترابی فر وساطت کردند و به احترام ایشان چیزی نگفتم.

وی خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی افزود: تا چه زمانی باید در برابر سربازان شما سکوت کنم؟

رسایی با بیان این که به پرونده مختومه خود در دادگاه ویژه روحانیت افتخار می کند افزود: در این پرونده یک مفسد اقتصادی و دوستانش به دلیل پیگیری اقدامات آنها از من شکایت کرده بودند که دادگاه ویژه روحانیت در کمال ناباوری مرا محکوم کرد و این در حالی بود که شاکی پرونده مدت یک سال و نیم زندان قطعی به واسطه جرایم ارتکابی دارد و اکنون دو سال و نیم است که فراری است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به این که فرد متخلف روزنامه ای دارد که در طول دو سال و نیم گذشته منتشر شده است، تصریح کرد: هیات نظارت بر مطبوعات هم فقط به دلیل روابط سیاسی به او حتی یک تذکر نداده است.

وی افزود:‌این موضوع، موضوع سوالم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در روزهای آینده مطرح خواهد شد.

این نماینده مجلس هشتم در ارتباط با فرجام پرونده خود در دادگاه ویژه روحانیت نیز گفت:‌ با پیگیری مراکز عالی نظام و مسوولان دادگاه مشخص شد که این حکم بر خلاف موازین صادر شده است و لذا من در این پرونده تبرئه شدم.

* *حضور در اتاق عضو هیات رییسه

رسایی که سخنانش با تذکر ابوترابی فر رییس وقت جلسه علنی مبنی بر اتمام وقت نطق همراه شده بود، اظهار داشت:‌ در اینجا سخن خویش را تمام می کنم و 10 دقیقه خود را پشت تریبون می گذارم برای این که در تاریخ ثبت شود.

وی در ادامه گفت که شب گذشته تا صبح در اتاق محبی نیا عضو هیات رییسه مجلس بوده است از ابراز لطف محبی نیا به وی در این مدت تشکر کرد و گفت: اما برخی دوستان در هیات رییسه کم لطفی کردند.

نماینده تهران در مجلس در ادامه به خواسته خود مبنی بر دسترسی به سی دی مذاکرات مجلس اشاره کرد و گفت: تقاضای من ارایه آن چیزی بود که در رادیو پخش شده و جالب است که به من نماینده، سخنان خودم را نمی دهند.

** ابوترابی فر: لاریجانی با توجه آیین نامه و محدوده اختیارات عمل کرد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست آن زمان جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به سخنان رسایی گفت:‌ آقای لاریجانی با توجه به آیین نامه و محدوده اختیارات رییس جلسه پیشنهادهای آقایان توکلی و مصباحی مقدم را مورد بحث قرار داد.

حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فر با اشاره به این که آقای مصباحی مقدم از صبح امروز تقاضای طرح تذکر آیین نامه ای را داشته است افزود: آقای مصباحی مقدم در توضیحاتشان توضیح خواهند داد که با توجه به توافق انجام شده تصمیمی را (در کمیسیون تلفیق) داشتند و جلسه نیز با این پیشنهاد همراهی داشت.

وی در ادامه با اشاره به درخواست رسایی برای در اختیار داشتن سی دی مذاکرات مجلس، در این زمینه از نمایندگان رای گیری استمزاجی به عمل آورد.

رأی‌گیری عجیب ابوترابی‌فرد به شیوه استمزاجی برای در اختیار قرار دادن سی‌دی مذاکرات مجلس به نمایندگان با نظر خود آن‌ها، نیز با رأی عجیب‌تر نمایندگان به پیشنهاد همراه شد.

این در حالی است که این رویه، بر خلاف اصل 69 قانون اساسی است که تأکید می‌کند مذاکرات باید برای عموم پخش شود، در حالی که نتیجه رأی استمزاجی مجلس یعنی منافقین هم می‌توانند مشروح مذاکرات را که از رادیو پخش می‌شود، ضبط کنند اما اگر یک نماینده مجلس خواست سی‌دی همان مذاکرات را به‌دلیل اینکه در مجلس بوده و امکان ضبط نداشته، از مجلس بخواهد، ممکن است با نظر مخالف یکی از نمایندگانی که در طول جلسه علنی اظهانظری داشته مواجه شود و نتواند مشروح مذاکرات را داشته باشد.

همچنین این رأی استمزاجی به این معنا است که برخی نمایندگان از اینکه نظرشان را دیگران متوجه شوند، واهمه دارند که این خلاف شأن مجلس است.

در عین حال، به‌نظر می‌رسد رأی‌گیری استمزاجی که خارج از چارچوب طرح و لایحه است و نتیجه آن در این مورد، صراحتاً خلاف قانون اساسی و شأن مجلس است، برای توجیه رفتارهای خلاف آیین‌نامه اداره کنندگان مجلس است که در حقیقت به حجم این رویه‌های غیرقانونی اضافه می‌کند.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی رای گیری استمزاجی امروز درباره تحویل ندادن فایل صوتی نمایندگان در جلسات علنی به دیگر نمایندگان را نیز غیر قانونی خواند و گفت: طبق قانون اساسی مشروح مذاکرات مجلس باید به صورت علنی در اختیار عموم قرار گیرد مگر اینکه هیات رییسه نمایندگان مجلس را جزو عموم مردم نداند.

رسایی افزود: این رای گیری به این معنی است که نباید نمایندگان به مشروح مذاکرات مجلس دسترسی داشته باشند؛ یعنی اینکه نمایندگان از اینکه دیگران صدایشان را شنیده اند می ترسند.

وی این کار را ارتکاب یک اشتباه برای پوشاندن اشتباهات دیگر هیات رییسه قلمداد کرد و آن را سبب ضعف مدیریتی و ناکارآمدی مجلس دانست.

رسایی از اینکه افرادی چون مشاور رییس مجلس اقدام به تکذیب این تحصن کرده اند انتقاد کرد و درباره اظهارات محبی نیا به خبرنگاران نیز اظهار داشت: من به عنوان یک اصولگرای واقعی این اعتراض را داشتم تا هیات رییسه که ادعای اصولگرایی دارد روال خود را تغییر دهد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 89/10/15:: 8:14 عصر     |     () نظر