سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] اگر خداوند از نافرمانى خود بیم نمى‏داد ، واجب بود بشکرانه نعمت‏هایش نافرمانى نشود . [نهج البلاغه]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ
نام این روزها را باید گذاشت عجائب الایام! و از عجایب آن هم نباید تعجب کرد. نباید تعجب کرد که عده ای به نماز جمعه بیایند و نماز نخوانند! نباید تعجب کرد که در طول خطبه ها علیرغم تذکرهای مکرر خطیب جمعه عده ای که خود را با شعار حمایتت می کنیم، حامی او جا می زنند، مدام کف مرتب بزنند و سوت بکشند و بیش از دهها بار خطبه های او را قطع کنند. نباید هم تعجب کرد که در وقت فراغت از شعارها هم کیک بخورند و تخمه بشکنند! نوعش! تخمه کدو!
آن وقت از چند هزارنفری که به دانشگاه آمده اند، اگر چند صدنفر روی نیمکتهای دانشگاه و زیرسایه درختان نشسته و از میان چندصدنفری که در صف نماز نشسته اند، اگر عده زیادی نماز نخوانده و در وقت تکبیره الاحرام صفوف در هم نفشرده را ترک کنند، باید درباره این نماز دشمن شکن! چه فکر کرد؟! نماز عصر هم که بماند که از سوی بسیاری اصلا خوانده نشد!

این از اصل نماز. اما برسیم به حاشیه ها و محتوای خطبه ها و شعارها. این اولین باری بود که در نماز جمعه عده ای تعمداً شعار مرگ بر آمریکا نمی دادند که خطیب جمعه هم به آنان تذکری نداد. خطیب محترم چند کار دیگر نکرد و چند کار دیگر هم کرد. یکی اینکه رسم پاسداری از وحدت را نگه نداشت و تا توانست به این و آن انتقاد کرد. دیگر این که همه را به قانون حوالت داد و بعد هم به این نتیجه رسید که قانون اشکال دارد و باید اشکال قانون را برطرف کرد! در مورد عمل جناحی هم گفت من هیچ وقت از تریبون نماز برای اهداف سیاسی استفاده نمی کنم و در طول خطبه ها تا جایی که به قول خودش با توجه به جوسازی اطراف دانشگاه امکان داشت این کار را هم کرد! اما خطیب محترم دو کار دیگر هم نکرد، یکی اینکه جو را آرام کند و دیگر اینکه از حقیقت و تقدس نمازجمعه دفاع نماید.

البته همه تقصیرها به گردن ایشان نیست. چرا که اولا بسیاری از نمازگزاران جمعه به این نماز نیامده بودند و ثانیاً آنان که به جای نمازگزار آمده بودند حرف او را نمی خواندند، بماند که در گیرودار برخی شعارها و شلوغ بازیهای نمایشی ایشان که دیگر سنی را گذرانده اند، دستپاچه شده و به این طرف و آن طرف نگاه می کردند. آری، فقط نگاه می کردند. مثل کاری که در تمام این مدت کرده و در آن به مهارت رسیده اند. البته این بار نقطه کانونی اغتشاش دیگر متوجه اخلال در نماز شخص ایشان بود که بوسیله نیروهای طرفدار انقلاب حاضر در صحنه خنثی گردید.

در نهایت هم امام جمعه موقت تهران صفوف ملائک لاک زده را با خود به معراج برد! و باقی هم به خیابان رفته و بعد از پشت کردن به اوامر ایشان در سر نهادن به قانون، مختصری تظاهرات خیابانی راه انداختند و در جواب به این سؤال که چرا در نماز جمعه اخلال می کنید؟ پاسخ دادند که برای ما نمازجمعه و آقای هاشمی مهم نبود، مهم این بود که به این بهانه در جایی بتوانیم اعتراض کنیم که انجام شد!


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/4/28:: 1:16 عصر     |     () نظر

» اعلام برائت مخمل از انقلاب مخملی



مخمل: از انقلاب مخملی بیزارم...


مخمل، گربه ی "خونه مادر بزرگه" اعلام کرد از کسانی که با  تلاش برای راه انداختن انقلاب مخملی در ایران سعی در بدنام کردن نام او داشته‌اند، شکایت می‌کند.

مخمل در مصاحبه‌ای خبری که کنار خونه مادربزرگه برگزار شد، درباره محتوای شکایت خود توضیح زیادی نداد اما به عوامل انقلاب مخملی توصیه کرد دفعه بعد برای انقلاب کردن سراغ شخصیتهای  دیگر مثل پینوکیو، سگ آقای پتیبل،  خر شرک، گاوهای حنا دختری در مزرعه، و کره‌الاغ کدخدا بروند.

مخمل همچنین به‌شدت داشتن هرگونه نسبت نسبی با مخملباف‌ها را رد کرد اما این احتمال را  که درپی وقایع اخیر نسبتهای سببی بین او و آنها بوجود بیاید، رد نکرد.

مخمل همچنین خبر منتشر شده درباره دستگیری هاپوکومار همزمان با دستگیری کارمندان ایرانی سفارت انگلیس را تکذیب کرد و گفت هاپو کومار ایرانی نیست ولی باشرف‌تر از این حرفهاست.

مخمل همچنین از سالم ماندن خونه مادر بزرگه در اغتشاشات اخیر  خبر داد و گفت این مسایل مربوط به خیابانهای تهران بوده و چون از کوچه پس‌کوچه‌‌های اطراف خونه مادربزرگه و دیگر در و دهاتی‌ها چیزی به حضرات و دوربین‌های سی ان ان و بی بی سی نمی‌ماسد، آن طرف‌ها خبری نبود.

او سپس در پاسخ به این سوال که " آیا فکر نمی کنید مادربزرگه بخاطر سهام عدالتی که رئیس جمهور به او داده، دوباره به او رای داده" گفت: به این خاطر نبوده، اما گیرم که به این خاطر بوده باشد؛ کسی حرفی دارد؟"

مخمل همچنین گفت من در زمان تبلیغات به نوک سیاه و نوک طلا که به نوکهای‌شان روبان سبز می‌بستند و بعد از ظهرها می رفتند میدان ونک می‌گفتم شما دو تا که به سن رای دادن نرسیده‌اید چرا می‌رین تو این خیابونا؟

وی در پاسخ به  پرسش یک خبرنگار مبنی بر این که جواب نوک‌سیاه و نوک طلا به این خواهش چه بود، گفت: جوابی ندادند و رفتند ولی من فکر می‌کنم یکی از عوامل (البته فقط یکی از عوامل) که باعث شد یک عده درباره تعداد طرفداران‌شان خیال برشان دارد همین وروجک‌ها و امثال آنها بودند که من این موضوع را به گل‌باقالی خانم هم گفتم ولی  ایشان هم شخصا دل پردردی داشت.

در اینجا یکی از خبرنگاران از مخمل پرسید: آیا شما فکر نمی کنید کلمه سبزه  در این بیت شعر که "خونه مادر بزرگه حرفای تازه داره.... خونه مادر بزرگه گیاه و سبزه دارد" به نوعی حمایت از یک کاندیدای خاص را تداعی می‌کند.

مخمل در پاسخ به این پرسش با تاسف سر تکان داد و گفت: این شعر را عوامل صدا و سیما تهیه کرده‌اند و گروه کر این سازمان هم‌خوانی کرده و روی سریال خونه مادر برگه گذاشته اند. لطفا این کار و کارهایی را که صدا و سیمایی‌ها قهوه‌ای کرده‌اند به پای مادر بزرگه و امثال او ننویسید.



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/4/28:: 1:15 عصر     |     () نظر

» انتشار نامه محرمانه ستاد موسوی به لاریجانی



نامه منتشرنشده عباس آخوندی و بیژن نامدار زنگنه به رئیس مجلس شورای اسلامی از سوی خبرآنلاین منتشر شد.

روز 30خرداد ، یعنی فردای روزی که رهبرمعظم انقلاب در نمازجمعه تهران بحث مبسوطی در باره انتخابات بیان کردند 2نماینده میرحسین موسو ی در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهادات خود را برای رفع بحران پیش آمده ارائه کردند.
این نامه که از سوی عباس آخوندی یکی از دونماینده موسوی در اختیار خبرآنلاین قرار گرفته برای نخستین بار منتشر می شود.

در زیر ابتدا توضیح آقایان آخوندی و زنگنه در باره این نامه و سپس متن کامل آن را می خوانید:

بسمه تعالی

27/4/1388

در ارتباط با مطالب ایراد شده از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه مورخ 26 تیر ماه تصمیم به انتشار نامه پیوست خطاب به دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گرفتیم. این نامه در تاریخ 30/3/1388 یعنی دقیقاً فردای روز ایراد خطبه نماز جمعه توسط مقام معظم رهبری تدوین و تقدیم رئیس مجلس شده است. متأسفانه علیرغم تلاش‌های انجام شده در این ارتباط، پیشنهادهای ارائه شده از سوی مقامات تصمیم‌گیر مورد توجه جدی قرار نگرفتند.
هر چند پاره‌ای از پیشنهادات ارائه شده به دلیل گذشت زمان موضوعیت خود را از دست داده‌اند، لیکن از آنجا که آگاهی عمومی از رویکرد پیشنهادی در این نامه می‌تواند مفید فایده باشد و نیز آنکه نهایتاً باید از اتفاقات اجتماعی به صورت جمعی تجربه اندوزی نمود، این نامه در کنار هزاران اسناد دیگر به ما می‌آموزد که اگر در موفقیت‌های استراتژیک، مقامات ملی درست‌‌تر اتخاذ تصمیم نموده بودند، چگونه می‌توانستیم امروز شاهد بحران موجود در جامعه نباشیم.

عباس آخوندی نماینده ویژه میرحسین موسوی مستقر در محل شورای نگهبان در روز انتخابات
بیژن زنگنه نماینده ویژه میرحسین موسوی در تنظیم ارتباطات با صدا و سیما در امر تبلیغات انتخابات


بسمه‌تعالی

شنبه 30/3/1388

برادر ارجمند جناب آقای دکتر علی لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت

پیرو مذاکرات متعدد در روزهای گذشته برای یافتن راه‌های برون رفت از بحران اجتماعی موجود، ذیلاً تمایل داریم که چارچوبی را در این ارتباط عرضه کنیم، باشد که مفید واقع گردد و موجب کمکی به بازگشت آرامش به وجدان ناآرام جامعه شود.
به نظر ما آنچه در جامعه در جریان است معلول مدیریت ناصحیح فرایندهای انتخابات، به ویژه در دوره تبلیغات انتخابات است.

متأسفانه مدیریت روز اخذ رأی و اقدامات پس از اعلام مقدماتی نتایج آرا نیز با مشکلاتی جدی مواجه بود. در هر صورت بزرگ‌ترین مسئله‌ای که اکنون جامعه ایرانی با آن مواجه است آسیب خوردن اعتماد عمومی به نتایج آرای انتخابات است. بنابراین هر راه حلی که ارائه می‌گردد باید به نحوی مفهوم اعاده اعتماد عمومی را در صدر وجهه همت خود قرار دهد.

با این مقدمه راهکار ذیل را که با آن مقام محترم حضوراً بحث کرده، یک بار دیگر به صورت مدون تقدیم می‌کنیم. پیش از بیان راه‌حل، لازم به تذکر است که آنچه ذیلاً آورده می‌شود نظرات شخصی ما است و به هیچ عنوان نما‌یندگی جناب آقای مهندس میرحسین موسوی را که در این انتخابات در کنار ایشان بودیم ندارد. لیکن مطمئن هستیم، هر راه حلی که مبتنی بر انصاف باشد و بتواند اعتماد عمومی را جلب نماید مورد قبول ایشان نیز خواهد بود.

1- چارچوب‌های بنیادین راهکار پیشنهادی

* هم چنانکه مقام معظم رهبری فرمودند اختلاف به وجود آمده در جامعه، اختلاف بین اهالی انقلاب است، بنابراین با تهمت و افترا و بیرون راندن هر یک از طرف‌های دعوا از صحنه مرتفع نمی‌گردد. اصل را باید بر اقناع و رفع شبهه گذاشت وگرنه این اختلاف پایانی نخواهد داشت. لازمه این امر اتخاذ فرایندهای اعتمادآفرین است. جنابعالی با توجه به حضور مداومتان در مذاکرات هسته‌ای بیش از هر شخص دیگری به این موضوع واقفید که فرایندهای اعتمادسازی کاری سخت، نیازمند رعایت جزئیات و مستلزم حوصله و بردباری است.

* معترضان به نتایج آرا که تعداد آنها کم هم نمی‌باشد، باید به رسمیت شناخته شوند. این افراد براساس اصل 27 قانون اساسی دارای حقوقی هستند که باید از آن برخوردار باشند. از جمله این حقوق حق برگزاری اجتماعات به صورت مسالمت‌آمیز و حق داشتن رسانه عمومی و استفاده از رسانه ملی است. بی‌حرمتی به معترضان از طریق رسانه ملی نه تنها کمکی به حل مشکل نمی‌کند بلکه احساسات افراد را جریحه‌دار نموده و بر اصرار آنها بر تداوم اعتراض خواهد افزود.

متأسفانه در روزهای اخیر نه تنها با هیچ یک از درخواست‌های تجمع مسالمت‌آمیز معترضان که شهروندان این کشور هستند موافقت نشد و نه تنها امکان استفاده از رسانه ملی به آنها داده نشده بلکه رسانه ملی با ادبیات ناشایستی با ایشان برخورد کرد که تنها عواطف آنها را جریحه‌دار نمود.

* فاصله انداختن بین معترضان و رهبری آنها که در این مورد جناب آقای مهندس میرحسین موسوی است دو خطر عمده را در بر دارد. یکی عدم امکان ایفای نقش رهبری توسط ایشان و دیگری پر شدن خلأ رهبری توسط دیگرانی که امکان دارد عناصر ناشناخته‌ای باشند و دست به اقدامات ناشایستی بزنند می‌باشد.

 صد البته در این وضعیت رهبری معترضان مسئولیت هیچ یک از عواقب اقدامات پراکنده‌ای که به صورت خود جوش توسط افراد، صورت می‌گیرد نمی‌پذیرد. شما خوب واقف هستید که در کنترل بحران‌های اجتماعی اولین اقدامی که لازم است صورت گیرد پذیرش مشروعیت رهبری معترضان است تا امکان گفت و گو و رسیدن به راه حل فراهم گردد. در غیر این صورت تنها زبان گفت‌و‌گو، زبان خشونت خواهد بود که در این مورد قطعاً راهکار خوبی نیست، چرا که هیچ نظامی به مردمی که در چارچوب امنیت آن، مردم اقدام به مشارکت در انتخابات نموده‌اند با خشونت پاسخ نمی‌دهد.

2- اقدامات اجرایی پیشنهادی

* به جناب آقای مهندس موسوی در یک و یا چند برنامه زنده صدا و سیمای جمهوری اسلامی اجازه حضور جهت طرح مسائل خود داده شود. رسانه ملی همواره این امکان را دارد که برای دیگران نیز در جهت نقد صحبت‌های ایشان فضای لازم را فراهم آورد. بنابراین ممانعت از حضور ایشان در رسانه ملی اقدام بی‌وجهی است.

* به ایشان و جمعیت‌های هوادار ایشان توسط وزارت کشور اجازه راهپیمایی اعتراضی رسمی اعطا گردد. این موضوع باعث خواهد شد تا اقدامات مکرر خیابانی متوقف شود و مجموعه اعتراضات شکل قانونی و رسمی به خود گیرد و هرگونه اجتماعی با مسئولیت گروه مشخصی به پا شود.

* مقام معظم رهبری فرمودند، از یک سوی تأیید کلی ایشان مانع از رسیدگی به شکایات نمی‌باشد و از سوی دیگر هیچگونه بدعتی را در فرایند رسیدگی به صحت انتخابات نمی‌پذیرند و تنها شورای محترم نگهبان را مرجع رسمی و قانونی می‌دانند. پیشنهاد ما نیز در این چارچوب است. متأسفانه اکثریت اعضای محترم شورای نگهبان با جانبداری از یکی از نامزدان خود را در این مظان قرار دادند که قضاوتشان همراه با جانبداری است. البته بهتر این بود که حضرات آقایان به دلیل آنکه در مقام داوری قرار دارند رأی خود را مخفی نگاه می‌داشتند تا امروز جامعه با چنین مشکلی مواجه نباشد.

علیرغم این، به نظر ما در همین چارچوب هنوز امکان اقدام وجود دارد. پیشنهاد این است که شورای نگهبان هیأتی از رجال ملی و مورد اعتماد مردم که اظهارنظر آنان موجب جلب اعتماد عمومی و آرامش جامعه شود را به عنوان خبرگان امین خود انتخاب کند. دامنه رسیدگی به این هیأت که به عبارتی باید نقش هیأت منصفه را ایفا نماید، باید عام و بدون محدودیت باشد. این هیأت باید بتواند نسبت به اتفاقات به وقوع پیوسته در فرایند انتخابات، مسائل روز اخذ رأی و حوادث پس از آن اظهارنظر نماید. این هیأت باید حق دسترسی به کلیه شکایات و اطلاعات واصله به شورای محترم نگهبان را داشته باشد‌ و حق داشته باشد تا مستقیماً با نامزدهای انتخابات و یا نمایندگان آنها گفت‌وگو کند و همچنین حق داشته باشد که از قضات عالیرتبه دیوانعالی کشور و سایر کارشناسان خبیر به عنوان همکار استفاده نماید. این هیأت در انتهای کار خود که می‌تواند بین دو هفته تا بیست روز به طول بینجامد باید گزارشی را خطاب به شورای محترم نگهبان تهیه کند و متن آن را جهت آگاهی عمومی منتشر نماید.

آنگاه شورای نگهبان متکی بر این گزارش تصمیم نهایی خود را اتخاذ کند. در این صورت امکان جلب اعتماد عمومی به گزارش منتشره و تصمیم متخذه فراهم خواهد شد.

* ما پیشنهاد می‌کنیم که اعضای این هیأت مرکب از افراد زیر باشد، هر‌چند با هیچ‌یک از افراد نامبرده هیچگونه مذاکره‌ای صورت نگرفته است و ممکن است ایشان پذیرای این مسئولیت نباشند. به هر روی، افراد پیشنهادی ما بدین شرح است: 1- جناب حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدحسن خمینی از بیت شریف حضرت امام (ره)، 2- جناب حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدی ری‌شهری از علمای خوشنام، منصف و با تقوی و همچنین با سابقه اجرایی طولانی قضایی و دارای مسئولیت وزارت اطلاعات در پیشینه کاری خود، 3- جناب آقای دکتر گودرز افتخارجهرمی یکی از برجسته‌ترین حقوقدانان مسلمان ایران، نماینده جمهوری اسلامی ایران در دعاوی بین‌المللی و همچنین چندین دوره عضویت در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان.
مسئولیت این پیشنهاد با خود ما است و آمادگی داریم از آن در رسانه ملی دفاع کنیم. به نظر ما در صورت اتخاذ چنین رویه‌ای آرامش به جامعه باز خواهد گشت. ما بر این اعتقاد هستیم چنانچه جامعه به نتیجه چنین تصمیمی اعتماد کند، به یقین جناب آقای مهندس میرحسین موسوی نیز با آن موافق خواهد بود. به امید اعتلای کلمه حق و پیشرفت روزافزون جمهوری اسلامی.

بیژن زنگنه
عباس آخوندی


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/4/28:: 1:13 عصر     |     () نظر

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: آقای هاشمی با توجه به بند اول سخنانش که بر قانون‌گرایی تأکید کرد، باید توضیح دهد که منظورش از تردید چیست‌ و اگر قانون، صحت انتخابات را تأیید کرده،‌ دیگر تردید چه معنایی دارد؟

حجت‌الاسلام والمسلیمن احمد سالک در گفت‌وگو با رجانیوز، در خصوص خطبه‌های نماز جمعه تهران توسط هاشمی رفسنجانی و موضع‌گیری‌های وی گفت: از آقای هاشمی توقع بود، علاوه بر آنچه که مطرح کردند، نسبت به مسائلی که در انتخابات و پس از آن به وجود آمد نیز موضع‌گیری می کردند.

وی ادامه داد: آقای هاشمی باید از بیانات رهبر انقلاب دفاع صریح می کرد و فتنه‌ها و آشوب های بعد از انتخابات را که توسط عوامل خارجی و دنباله های داخلی ایجاد شده بود، محکوم می‌کرد.

سالک در پاسخ به این سؤال که منظور آقای هاشمی از اینکه هنوز تردید وجود دارد، چیست، گفت: نمی‌دانم منظور آقای هاشمی از تردید، تردید در مسایل انتخابات است، یعنی همان اعتراضاتی را که آقایان موسوی و کروبی داشتند و اشکالاتی که به قانون و شورای نگهبان داشتند، برای ایشان به وجود آمده یا تردیدهای دیگری برای وی وجود دارد؟

وی تصریح کرد: با توجه به بند اول صحبت‌های آقای هاشمی که به تمکین به قانون اشاره کردند و اینکه باید قانون در کشور اجرا شود، فکر می‌کنم، قانون به اجرا در آمد و شورای نگهبان هم صحت آن را تأیید کرد، بنابراین، پس از تأیید صحت اجرای قانون، تردید معنا ندارد.

این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت با بیان اینکه اگر به قانون ایراد دارند، باید از مجاری مخصوص به آن اقدام کنند، افزود: باید توجه داشت که 30 سال است با همین قانون، انتخابات برگزار شده است و اگر قانون نقص داشت، از همان ابتدا ناقص بوده ولی سؤال این است که چرا هیچ‌گاه اقدامی نشده است.

سالک در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اظهارات هاشمی مبنی بر عدم استفاده درست از مهلت 5 روزه شورای نگهبان، گفت: در این مورد، باز هم همان قانون‌گرایی که آقای هاشمی به آن اشاره داشت، باید مد نظر قرار گیرد،‌ لذا دیگر توجیهی ندارد که مسئولین نظام در تمکین به قانون مشکل داشته باشند.

عضو جامعه روحانیت مبارز، در خصوص وجود بحران در کشور که هاشمی به آن اشاره کرده، توضیح داد و اظهار داشت: آقای هاشمی باید روشن کند که بحران در کشور یعنی چه،‌ کشور ما در مقایسه با کشورهای اروپایی مثل فرانسه و ایتالیا و آلمان و حتی آمریکا بحران ندارد،‌ و اگر هم بحرانی به وجود می آید، توسط عوامل خارجی و مزدوران داخلی صورت می گیرد.

وی گفت: ایران کشور امنی است و این اعتماد نباید شکسته شود،‌ امروز شاهدیم که در فرانسه،‌ ایتالیا چه بر سر مردم می آورند و می بینیم که چگونه یک زن مسلمان محجبه را در دادگاه شهید می کنند، بنابراین، ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بحران ندارد.

سالک به تلاش استکبار جهانی برای ایجاد بحران در کشور اشاره کرد و گفت: غرب همواره در تلاش است تا ایران را مانند کشورهای افغانستان و عراق نشان دهد و با تبلیغات و جنگ روانی این کار را انجام می دهد، از این‌رو، عده ای در داخل نباید بازیچه دست این عوامل خارجی قرار گیرند.

این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با رد اینکه در مردم یک بی اعتمادی به وجود آمده است،‌ حضور 85 درصدی را سندی از وجود اعتماد در مردم عنوان کرد و ادامه داد: ما باید به کلان نگاه کنیم، بر فرض که این بی‌اعتمادی وجود داشته باشد، باید دید که چه کسانی بر آن دامن می زنند، اولاً اصل اعتماد با حدود 40 میلیون رأی و مشارکت 85 درصدی تأیید شده است و این اعتماد را نباید شکست.

وی در پایان تصریح کرد: ثانیاً اگر کسی اعتماد ندارد، باید از طریق قانون اقدام کند، همانگونه که سخنگوی شورای نگهبان بارها بر این نکته تاکید کرد که اگر کسی اعتراضی دارد، به شورای نگهبان مراجعه کند



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/4/28:: 1:12 عصر     |     () نظر
آتش؛ پرتکرارترین شیء در نامه هاشمی به رهبر انقلاب

عباس پژوهش: «روان کاوی متن» شیوه ای است که به کمک آن، تفکرات نهانی و احساسات اصلی نویسنده‌ی هر متن را به سادگی از درون نوشتار کشف و استخراج می‌کنند. این شیوه در میان متدهای رایج روان‌پژوهی و نوشتارشناسی یکی از برترین متدهای آکادمیک است.

به عقیده‌ی بسیاری از دانشمندان علم روان‌شناسی متن و روان‌پژوهشانِ نوشتار «علمی‌ترین بررسی از سوی محققان و زبان شناسان، واژه‌پژوهی نگارشی یک متن است». شیوه‌ای متقن که به کمک آن می‌توان با دقت بسیار بالا درصد تمایلات روانی نگارنده را برای هر یک از انواع احساسات درونی او تعیین کرد.

بنیان این تکنیک که یکی از برترین روش‌های شناخته شده‌ی علمی در زمینه‌ی بررسی روان‌شناسانه‌ی متون است، بر اساس شمارش اصلی‌ترین واژگانی است که در طول متن توسط شخص نگارنده برای بیان انواع احساسات به کار گرفته شده است.

باید دانست که در این شیوه‌ی پژوهشی حتی نوع رنگ‌ها و یا اشیایی که نویسنده در نگارش جملات استخدام می کند، به خوبی بیانگر انواع و گونه‌های احساساتی است که در هنگام نگارش متن بر روان نگارنده‌ی نوشتار حاکم بوده است.

برای نمونه، روحیه و احساسات نگارنده‌ای که در متن خود، 4 بار رنگ سیاه و خاکستری را به کار گرفته است، نسبت به نویسنده‌ای که در هنگام نگارش در متن خود 4 بار رنگ آبی و سفید را استفاده می‌کند، کاملاً متفاوت و برای روان‌کاوان به سادگی قابل تمایز است.

مراحل و شیوه‌ی اجرای متدیک روان کاوی متن:

1-حذف و وجین کردن کلمات خنثی و یا اتباعی (کلماتی که گرچه حول محور اصلی‌ترین واژه‌ی هر جمله قرار گرفته و برای تکمیل مفهوم به کار می روند. اما بیانگر احساسات اصلی نویسنده نیستند)

به طور مثال، در مرحله‌ی وجین، از کل جمله‌ی 28 واژه ای زیر، تنها 2 واژه به عنوان مهم ترین محورهای احساسات جمله باقی مانده و مابقی واژگان به عنوان کلمات خنثی و یا اتباعی حذف و وجین می گردند:

مثال: جمله ی 28 واژه ای اولیه

«با وجود همه ی این مطالبی که تا کنون گفته شد و بسیاری موضوعات دیگر، می خواهم بگویم که من بدبخت ترین زنی هستم که تا کنون دیده و یا شنیده اید.»

جمله‌ی وجین شده‌ی 2 واژه ای: (بیان احساسات اصلی و مقاصد روانی کلی)

«بدبخت‌ترین زن»

2-در مرحله‌ی دوم، واژگان باقی مانده را به تفکیک در یک جدول فهرست بندی کرده و با توجه به کلیت موضوع و مقصود کلی نویسنده از نگارش متن، باید مشخص شود که هر یک از واژگان دارای چند مفهوم است و این مفاهیم دقیقاً چه هستند.

سپس برای هر یک از احساساتی که در ضمن نگارش واژگان در ذهن نگارنده جریان داشته است، یک ستون جدید می گشاییم و به ازای هر بار بیان شدن یک احساس مشخص، عدد وزنی «1» را به آن احساس خاص اطلاق کرده و اختصاص می دهیم.

به طور معمول، برای هر متن مشخص، تعداد احساسات و ستون های به وجود آمده زیاد نخواهد بود چرا که معمولاً یک نویسنده در هنگام نگارش متن خود دارای یک یا چند احساس کلی بوده و کلیت احساسات او حول یک یا چند محور انگشت شمار بیانی و ذهنیتی می چرخد.

3-در مرحله‌ی پایانی با آماربرداری از حجم احساسات نویسنده-که محمول همان واژگان است- و با مقایسه‌ی نمودارهای به دست آمده می توان مشخص کرد که روان نگارنده در هنگام نگارش متن به طور اعم و یا اخص درگیر کدام یک از احساسات حداکثری و حداقلی بوده است.

نکته‌ی مهمی که در این باره باید مد نظر داشت، این است که در متن‌ها معمولاً یک واژه تنها بیانگر یک احساس نیست، بلکه یک واژه به تنهایی می تواند چندین بار معنایی و زوایه‌ی احساسی را در خود مستتر داشته باشد. برای فهم بهتر این قضیه به مثل عامیانه و معروف (بفرما، بشین، بتمرگ) توجه بفرمایید که اگرچه هر کدام از این ها واژگان از نظر شمارگان فقط یک واژه هستند و همه‌ی آن ها نیز مخاطب را امر به نشستن می کنند اما هر یک از این کلمات به تنهایی دارای دو و یا چندین بار احساسی متفاوت هستند که در جدول زیر دیده می شود:


اینک برآنیم تا با این مقدمه‎ی نه چندان کوتاه و در یک بررسی روان کاوانه، واژه پژوهی متن نامه‌ی19 خرداد آقای اکبر هاشمی رفسنجانی به محضر مقام معظم رهبری را از این منظر بررسی و نتایج آن را به حضور خوانندگان گرامی ارایه نماییم تا دانسته شود که ریشه‌ی بسیاری از آشوب ها و تلاطم های امروز جامعه‌ی ما در کدام خاک است و آبشخور از کدام سرچشمه دارد. امید است که خواننده‌ی هوشیار پس از مطالعه‌ی این مقاله‌ی علمی بداند که این روزها مقدرات نگارنده‌ی نامه‌ی مذکور بر اساس کدامین احساسات او است که رقم می خورد.

چنان چه بخواهیم متن نامه‌ی آقای هاشمی رفسنجانی به مقام معظم رهبری را با روش «روان کاوی متن» بررسی نماییم در این نامه‌ی حدوداً هزار کلمه ای باید نخست واژگان احساسی غالب را که اصلی‌ترین بار احساسی حاکم بر متن بر دوش آنها است و توجه پژوهنده را سریعاً به خود جلب می کند، از درون متن وجین و سپس فهرست برداری کنیم و نهایتاً به جدول آماری بسپاریم که نتایج حاصله‌ی عمیقی را در اختیار خواهد گذاشت:

وجین واژگان خنثی و استخراج واژگان محوری از نامه‌ی هاشمی:

متأسفانه- عاری از حقیقت- غیرمسئولانه- تلخ- منافقان- گروهک‌‌های ضدانقلاب- تهمت‌زدن‌ها- لجن‌‌پراکنی‌های- آتش- پذیرفتنی نیست- مفقودالاثر بودن یک میلیارد دلار- ارتکاب- هزار تخلّف- دروغ‌پردازی‌ها- خلافگویی‌ها- خلاف شرع و قانون و اخلاق و انصاف- زیر سئوال بردن- از این بدتر نمی‌شد- تهمت‌ها غیرمستقیم... امام و جناب‌عالی را نشانه گرفته است- رسوایی فتنه‌گران- نجات کشور از خطر- دشمنان استکباری و ضد انقلاب- دولت موجود... مثل دولت بنی‌صدر- سرنوشتی شبیه آن دولت... برای این دولت- گرفتار شدن کشور به سرنوشت آن روزگار- آلوده‌شدن فضا- تشنجات بیشتر- عکس‌العمل فوری... مورد انتظار ملت است- خلاف‌گویی‌‌های فراوان- ادعای کذب- اتهامات ناروا- بدتر از همه- زیرسئوال بردن اقدامات امام- اتهام‌های نادرست- اقدامات قانونی افراد- ناجوانمردانه و مظلومانه- هدف تیرهای ناسزاگویی- دفاع- اتهامات- تکرار اتهام- تکرار جواب- مع‌الاسف- پذیرفته نشده- رهبر... صلاح... در سکوت‌شان دیدند- مورد تهاجم- افراد لاابالی و ضدانقلاب- صبورانه... پشت سر گذاشته‌ایم- تهمت‌ها و اهانت‌ها- دور جدید تهمت‌ها و هجمه‌ها- دندان روی جگر- اندوه... مکتوم- گلایه- مهم... است- تهمت- انحرافات- حق‌کشی‌های ناگفته انتخابات- خلاف‌گویی‌ها- ضرر افراد- انصافاً- تهمت- ستم- بی‌حرمتی غیرقابل توجیه- عوامل دولت- من ادامه وضع موجود را به صلاح نظام و کشور نمی‌دانم- عوامل دولت- بزرگ‌نمایی- بزرگ‌نمایی- اینجانب صبورانه- مردم و احزاب و جریان‌ها این وضع را... بر نمی‌تابند- آتش‌فشان‌هایی- سینه‌های سوزان- اجتماعات انتخاباتی در میدان‌ها، خیابان‌ها و دانشگاه‌ها- اگر نظام نخواهد یا نتواند- پدیده‌های زشت- گناه‌آلود- تهمت- دروغ‌ها- خلاف‌گویی‌های- اگر مسئولان... نخواهند و یا نتوانند- تخلّف‌های صریح خلاف قانون- فاسد- تخلّف- بدون مراعات ‌شأن- ارتکاب چنین گناهان کبیره و اخلاق‌شکن- علیرغم سوگند به مراعات قانون- شما مانده‌اید و من- از جناب‌عالی... انتظار است (تحکم)- فتنه‌های خطرناک- خاموش کردن آتش- دود... قابل مشاهده- شعله‌ورتر شدن- آتش- آتش در جریان انتخابات و پس از آن- لذا... ضروری به نظر می‌رسد خواسته... تحقق یابد- نجات کشور- خطر- فتنه‌گران- باهوس خود تحریف کنند- نادیده گرفتن قانون- بنزین- آتش‌افروخته- بیل- چشمه... چو پر شد- نشاید گرفتن- پیل- دوست- همراه- هم سنگر – دیروز – امروز- فردا

نخستین موردی که در روان کاوی این متن نظر محقق را به خود جلب می کند، درجه‌ی غلظت احساساسات این نامه است چرا که معمولاً چنان چه درصد تعداد واژه های احساسی یک متن 6/6 % از کل واژگانِ نوشتار باشد، آن متن جزو متن های احساسی متعادل خواهد بود که دارای یک وزن متوسط از احساسات روانی فرد می باشد. در واقع اگر به ازای هر 15 واژه، یک کلمه‌ی احساسی در متن موجود داشته باشد، آن متن جزو متون احساسی متوسط به حساب می آید. اما در نامه ی حدوداً 1000 کلمه ای آقای هاشمی، دست کم 111 واژه و یا ترکیب احساسی به کار رفته است که در نتیجه درصد آماری واژگان احساسی متن را به 9،01% می رساند، یعنی حدوداً به ازای هر 9 واژه یک کلمه و یا ترکیب احساسی به کار رفته و لذا طبق برآوردهای روان کاوانه، این نامه در زمره‌ی متونی است که نگارنده در هنگام نوشتن آن به شدت تحت تأثیر انواع احساسات خود بوده و علی‌رغم تلاش در پنهان کردن و پوشاندن این 111 واژه در لفافه‌ی 900 واژه‌ی دیگر، محاسبات آماری به سادگی اثبات می کند که نگارنده در هنگام درگیری ذهنی خود با جریانات شدید روانی و احساسات غلیظ، اقدام به نگارش این نامه کرده است.

بررسی های بعدی آماری و تشکیل جدول «تفکیکی- تشخیصی» احساسات اثبات می کند که روان آقای هاشمی در هنگام نگارش این متن، درگیر 12 گونه‌ی احساسی متفاوت بوده است که درجای جای نوشتار خواسته یا ناخواسته، به طور صریح، تلویحی و یا نهفته در آمار، جلوه هایی مهم از این احساسات را از دهانه ی قلم صادر و به مخاطبان هشیار متنقل کرده است.

بنا بر بررسی هایی که در پی خواهد آمد، این 12 گونه‌ی احساسی (Emotinal Types) به ترتیب فراوانی عبارتند از:

خشم- تحریک- تهدید–توهین- اتهام- مظلوم نمایی- نفرت- ارعاب- تحکم- تحقیر- احساس ضعف- غم

و نمودار فراوانی آن بر اساس تکرار بیان هر یک از احساسات در نوشتار، به صورت زیر می باشد:



خوانندگان محترم می توانند برای بررسی تفکیکی وزن احساسی هر یک از واژگان و تیپ احساسات نهفته در هر واژه به شرح تفصیلی جدول پیوست همین مقاله مراجعه و هر یک از واژگان را (با در دست داشتن اصل نامه) مقایسه و پس از بررسی نسبت به صحت این آمار اذعان فرمایند.

خاطرنشان می گردد که در روان کاوی و واژه پژوهی روانی متن‌ها، فرد محقق باید از هدف اصلی نگارنده و یا شرایط بالینی و پیش زمینه های روانی وی آگاهی کامل داشته باشد تا بتواند هر واژه را در ارتباط با غرض اصلی و مقصود غایی نگارنده تحلیل و «تفکیک مفاهیم» نماید. چرا که وجود واژه ای مانند آتش در یک متن می تواند برای انتقال مفاهیمی همچون «گرما و محبت» به کار رود اما در متن دیگری، همین کلمه می تواند برای بیان «خشم و تهدید» استعمال شود. لذا معمولاً واژگان به تنهایی دارای بار احساسی منحصر به فردی نبوده و با توجه به کلیت نیات و مقصود عمومی نویسنده‌ی متن است که واجد گونه ای از احساسات به خصوص می شود.

همان گونه که دیده می شود، بنا بر آمار واژگانی و روان کاوی متن، قوی‌ترین احساس موجود در نامه‌ی فوق، «خشم» است که در طول متن، 81 بار از ذهن نویسنده به قلم راه یافته و خطاب به مخاطب خاصِ نامه (مقام معظم رهبری) و همچنین مخاطب عام نامه (جامعه‌ی ایرانی) بیان شده است.

پس از آن، تمایل احساسی دیگری که مقام دوم را از جهت تناوب و تکرار بیان در طول نامه به خود اختصاص داده است، «تحریک کردن» مخاطبان این نامه ی سرگشاده است نسبت به موضوعات و یا افرادخاص.

در ادامه نیز به عنوان نتیجه‌ی منطقی برآمده از 2 احساس فوق، «تهدیدِ» صریح و یا ضمنی، سومین احساس و نیتی است که ذهن احساس زده‌ی نگارنده 50 مرتبه، گاه صریح و گاه به طور ضمنی، مخاطب و یا مخاطبانی خاص را در معرض آن قرار داده و یا مستوجب آن دانسته است.


جابه‌جایی وزن احساسات بر اثر استمرار شرایط محیطی (روان سایش):

بر اساس اصول علمی روان‌شناسی بالینی، چنانچه شرایط محیطی خارجی که فرد را دچار احساسات ویژه ای کرده است، به طور دایمی تکرار شده و در طول زمان ادامه‌یابد، آن گاه احساسات موجود در جدولِ اولویت بندیِ احساسات، اندک اندک و به طور متقارن جای خود را با یکدیگر عوض خواهند کرد. به این معنا که احساسی که از نظر درصد وجود و تکرار در متن، کمترین اندازه را دارد، جای خود را با احساسی که بیشترین تعداد را دارد، عوض خواهد کرد و احساسی که مقام دوم را دارد، جای خود را به احساسی خواهد داد که در مقام ماقبل آخر جدول قرار دارد. بنابراین احساسی که درست در وسط جدول جای گرفته باشد، در جای خود باقی خواهد ماند. برای توضیح بهتر این قاعده ی روانی، جدولِ نتایجِ احساسیِ به دست آمده از نامه‌ی هاشمی را تحلیل می کنیم تا به عنوان یک نمونه‌ی بارز این قاعده‌ی روانی را روشن تر بیان کند:

همان گونه که دیدیم، شرایط ذهنی هاشمی در هنگام نگارش نامه دارای درصدهای روانی موجود در جدول A بوده است، اما در طول زمان چنانچه شرایط محیطی پیش آمده، برای او باز هم ادامه‌یابد و وضعیت‌های جبری خارجی که ذهنش را به خود واداشته‌اند، به همین منوالی که این روزها حادث شده، ادامه‌یابد، آن گاه درصد احساسات روانی نویسنده‌ی نامه به تدریج و به طور متقارن جای خود را در جدول با یکدیگر عوض خواهند کرد که در صورت ادامه‌ی وضع موجود و ادامه‌ی شرایط محیط خارجی، روند این جابه‌جایی ها تا جایی ادامه خواهد یافت که احساسات آینده‌ی آقای هاشمی نهایتاً به صورت جدول B درآید.

این قاعده‌ی روانی در اصطلاح «فرسایش احساسی» (Emotional Erosion) و یا «روانسایش احساسات» گفته می‌شود:




پرتکرارترین پدیده‌ی فیزیکی متن:

نتیجه‌ی مشهود دیگری که در بررسی ها و روان کاوی های بعدی از متن این نامه برمی آید، پرتکرارترین شیء به کار گرفته شده در نامه است که همانا «آتش» است. ‌کلمه‌ی «آتش» در طول نوشتار 5 مرتبه استعمال شده است.

جالب تر آن که در ارتباط مستقیم با این 5 «آتش» و در جوار هر یک از این کلماتِ آتش، واژگانی هم سنخ و یا هم جنس آن به کار گرفته شده که بیانگر تأکید ذهنی و اصرار فراوان نگارنده بر واژه‌ی «آتش» است. این 6 واژه که تأکیدافزای این پنج آتش هستند و برجسته سازی ذهنی نگارنده را نسبت به این شیء محوری نشان می دهند، به ترتیب این قرارند: «آتش فشان، سوزان، دود، شعله‌ور، افروخته، بنزین.»

در پایان این مقاله‌ی علمی، سخن را کوتاه کرده و خوانندگان فهیم را به مقایسه‌ی شباهت عمیقی ارجاع می‌دهم که مابین نتایج تحقیقی این نامه با شرایط موجود در سطح جامعه در روزهای اخیر وجود دارد.

بدیهی است که اذهان هشیار ایرانی پیدایش پرتکرارترین شیء موجود در نامه ی هاشمی را در سطح خیابان های دیروز تهران که همانا واژه‌ی آتش است به خوبی رصد خواهند کرد و از این نکته نیز غافل نخواهند ماند که چه شباهت عمیقی است میان آن چه در خیابان های تهران به کار گرفته شد، با تراوش‌های قلم خشم آلود و تهدیدگر هاشمی در متن نامه که همانا واژگان هم نشین و تأکیدافزای آتش هستند: «بنزین» و «دود».

انشاءالله اگر فرصتی باشد و نیازی، نامه ها و متون دیگر حضرات را نیز روان کاوی و در آینده‌ی نزدیک تقدیم خواهم کرد.

پی‌نوشت:

متن این تحقیق پس از وقایع و رخدادهای خرداد ماه تهران نگاشته شده بود اما تاکنون از ارایه‌ی آن به رسانه ها خودداری گردید چرا که پس از تکمیل این پژوهش نگارنده در انتظار جمعه‌ی پایانی خرداد ماندم تا بر اساس نتایج و فحوای خطبه های نماز جمعه مقام معظم رهبری نسبت به نشر یا عدم نشر آن تصمیم گیری نمایم. اما پس از آن که رهبر گرانقدر انقلاب در خطبه های روز جمعه طرفین را به آرامش دعوت کرده و سوابق انقلابی آقای هاشمی را نیز مورد اشاره‌ی خویش قرار دادند، بر خود تکلیف دانستم که این متن را منتشر نکنم تا همان‌گونه که مقام عظمای ولایت صلاح دانسته اند، بر نیات آشکار و پنهان آقای هاشمی بنزین پاشیده نشود. لیکن پس از خطبه های دیروز که توسط آقای اکبر هاشمی برگزار شد و مجدداً از حنجره‌ی بنزین‌گوی ایشان بر خاکستر آتش‌های خرداد دمیده شد، بر خود فرض دانستم تا این بار با ارایه‌ی نتایج تحقیق در حد توان انجام وظیفه نموده و در پرده برداری از حلقوم هایی که بر هیمه های تر و نیم سوز خیابان های تهران پف می کنند، سهمی ناچیز ایفا کنم.

خرداد- 1388
عباس پژوهش



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/4/28:: 1:11 عصر     |     () نظر

» چرا خاتمی به نماز جمعه دیروز نرفت؟



محمد خاتمی برخلاف موسوی و کروبی و حتی رضایی روز گذشته در صفوف نماز جمعه تهران حاضر نشد و ترجیح داد بار دیگر به جای حضور در میدان، از دور به خطبه‌های هاشمی رفسنجانی گوش دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس "فضای مجازی " خبرگزاری فارس، "خبرنامه دانشجویان ایران " نوشت؛ عبای شکلاتی مرد همیشه غایب، دیروز برتن "سید " نشد، تا خاتمی بار دیگر هواداران اصلاحات را در بزنگاه حساس نماز هاشمی تنها گذاشته باشد.

ماجرا از آن قرار است که گروهی مأموریت برآورد جمعیت حامی موسوی در نماز جمعه را بر عهده داشتند تا اگر تعداد قابل توجهی از آنها شرکت کرده بودند خاتمی در دانشگاه تهران حاضر شود ولی گزارش‌های ناامید کننده از حوالی خیابان انقلاب موجب شد خاتمی به نماز جمعه نیاید.

جمعیت اندک حامی موسوی در نماز جمعه دیروز در حالی موجب شد میرحسین هم در اثنای خطبه دوم هاشمی به دانشگاه تهران بیاید که قبل از این در تبلیغات وسیع رسانه‌ای تاکید شده بود که خاتمی، موسوی و کروبی در صف اول نماز دیروز به خطبه‌های هاشمی گوش می‌دهند.

از سوی دیگر از نکات قابل توجه بعد از انتخابات سکوت و حذف معنادار خاتمی از صحنه سیاسی کشور است و البته مشاوران خاتمی به وی تاکید کردند برای فرار از رد صلاحیت در انتخابات‌های سال بعد خود را تا آنجا که می‌تواند از رفتارهای افراطی دوری کند/



 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/4/27:: 8:56 عصر     |     () نظر
» هاشمی رفسنجانی به اصل مشروعیت نظام بی‌توجهی کرده است



خبرگزاری فارس: عضو فقهای شورای نگهبان گفت: هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با طرح مسائلی به اصل مشروعیت نظام بی‌توجهی کرده است.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله یزدی، پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه تهران بیان داشت: ایشان در خطبه دوم موضوع بذر تردید افشاندن را مطرح کردند که باید از ایشان پرسید چه کسی برای اولین بار این بذر را در جامعه گسترش داد.
وی افزود: قبل از انتخابات چه کسی نامه نوشت و گفت "آتش فتنه را دور سازید " هنوز که انتخابات آغاز نشده بود، آیا این نامه بذر تردید نبود.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مطرح شدن تشکیل کمیته صیانت از آرای مردم عنوان داشت: این امر نیز یک موضوع غیرقانونی بود که این موضوع نیز سبب ایجاد بذر تردید در جامعه شد.

یزدی خاطرنشان کرد: آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است و این سخنان در خور مصلحت نظام نبود.

یزدی با اشاره به سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار داشت: من به عنوان عضو شورای نگهبان، عضو مجلس خبرگان رهبری و طلبه‌ای که در قم تحصیل کرده است، نسبت به سخنرانی هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران اشکالاتی وارد می‌کنم و مواضع من هیچ ربطی با جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه ندارد.
وی ادامه داد: هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های اول و دوم نماز جمعه مسئله زیربنایی اعتقادی که بارها بر روی آن بحث شده را با زیربنای دیگری مطرح کرده و من این مسائل را توضیح می‌دهم و می‌گویم که او اشتباه کرده و می‌کند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در این خطبه‌ها به آنچه که مورد اتفاق همه فقهای اسلامی و شیعه اثنی عشری است مورد توجه واقع نشده و آن مسئله این است که حق حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران ناشی از مبدأ اعلی و خداوند است و نقش مردم و خداوند نقش امکان عمل و امکان استیفا را دارد و مشروعیت و مقبولیت با هم تفاوت دارد.
یزدی ادامه داد: مشروعیت حاکمیت در اسلام از طرف خدا و مقبولیت از سوی مردم است و صرف همراهی مردم مشروعیت نظام را ایجاد نمی‌کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این مسئله حتی در مورد پیامبر اسلام هم قابل تعمیم است اظهار داشت: آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه به آن بخش از تاریخی که اشاره کردند، تصور این است که برخی مسائل را اشاره و بیان نکردند.
وی تصریح کرد: پیامبر اسلام غیر از اینکه پیغمبر هستند رهبر و امام نیز هستند و قرآن ضمن اشاره به این نکته در بخش دیگری در ارتباط با ولایت اهل بیت بودن ایشان نیز سخنی به میان آورده است.
یزدی خاطرنشان کرد: خداوند حضرت محمد را پیغمبر قرار داده و کار پیغمبر ابلاغ احکام الهی است، اما بعد از ابلاغ، اجرا و نظارت سمت‌هایی جداگانه‌ای هستند که برای پیامبر قرار داده شده است؛ یعنی دستور جنگ، صلح، خراب‌کردن مساجد منافقان، مصادره اموال منافقان و فعالیت‌هایی از این قبیل دستور ولی خدا بوده است.
وی با تأکید بر اینکه بحث اصلی و مهمی که زیربنای حکومت اسلامی است در خطبه‌های هاشمی رفسنجانی مورد توجه قرار نگرفته است تصریح کرد: هاشمی رفسنجانی در خطبه اول نماز جمعه مردم را تکیه‌گاه قرار دادند و این غلط فاحش است. در اسلام مردم اگر هستند، حکومتی که خداوند قرار داده قابل عمل می‌شود.
عضو فقهای شواری نگهبان امام علی(ع) را مصداق روشنی در این موضوع دانست و گفت: وقتی پیامبر اسلام از دنیا رفتند امام علی(ع) از نظر شیعه خلیفه‌المسلمین بود و ما هم شک نداریم که ایشان ولی مومنان در آن زمان بودند ولی مردم با ایشان همراهی نکرده بودند و این به معنای خلیفه نبودن امام علی(ع) نیست.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: درست است که امام علی(ع) کنار رفته بودند، ولی نظارت و همراهی می‌کردند یعنی امام علی(ع) قهر نکردند و به قدری که می‌توانستند ارشاد و راهنمایی و موعظه کرده بودند.
یزدی خاطرنشان کرد: از زمان پیامبر، ائمه معصوم(ع)، در زمان غیبت کبری و در زمان ما در حکومت اسلامی فقیه ولی امر با دستور الهی و ولی امر است و مردم امکان عمل و استیفای حق را می‌رسانند.
وی تصریح کرد: در زمان امام خمینی(ره) نیز هنوز شاه حکومت می‌کرد که امام به اتکای ولی فقیه دستورات حکومتی صادر می‌کردند که عدم اجازه از شوهر و پدر در مورد به خیابان آمدن زنان و دختران یکی از این دستورات حکومتی بوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی نسبت به اصل مشروعیت نظام بی‌توجهی کرده است خاطرنشان کرد: ایشان در خطبه اول که در مورد مبعث پیامبر صحبت کردند و همچنین در خطبه دوم به گونه‌ای بحث کردند که حکومت فقط مردمی است. این بحث را تاریخ نشان داده و برای فقها نیز ثابت شده که مسئله نصب الهی وجود دارد و فقیه در زمان غیبت کبری ولی امر از سوی امام زمان(عج) است. هاشمی رفسنجانی در بیان این مسئله دچار اشتباه شده است.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/4/27:: 8:54 عصر     |     () نظر

» اعطای نشان عالی لیاقت به خاطر دفاع از دیدگاه احمدی نژاد



روز گذشته هورست کهلر رییس جمهور آلمان، عالی ترین مدال لیاقت این کشور را به "فلیسیا لنگر" وکیل اسراییلی منتقد رژیم صهیونیستی که در بادن ورتنبرگ آلمان زندگی می کند اعطا کرد.

به گزارش "جهان" ، این وکیل آلمانی بارها با انتقاد از رژیم صهیونیستی به مقایسه این رژیم با نظام آپارتاید حاکم در آفریقای جنوبی پرداخته و مکررا از مواضع دکتر احمدی نژاد رییس جمهوری ایران در قبال هولوکاست در اجلاس ژنو و دوربان 2 حمایت کرده است .

او در پاسخ به این سوال اورشلیم پست که نظرش درباره دریافت این نشان لیاقت و مقایسه رژیم صهیونیستی با آپارتاید چیست گفت: اعطای این نشان به من نشانگر این است که کار من به رسمیت شناخته شده و آنچه که اسراییل در سرزمین های اشغالی انجام می دهد آپارتاید است.

او در همچنین در مصاحبه با روزنامه ضد صهیونیسی آلمانی جانگ ولت از اسراییل با عنوان" آپارتاید حاضر" و  "رژیم صهیونیستی" نام برد.

همچنین او بارها در مصاحبه های خود با رسانه های مختلف از مسئولین رژیم صهیونیستی با عنوان "جنایت کاران جنگی " یاد کرده است.



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/4/27:: 8:49 عصر     |     () نظر


در پی حضور تعدادی " نماز اولی" در نماز جمعه این هفته تهران و آشنا نبودن آنها با نماز جمعه، ستاد اقامه نمازجمعه سبز برای تکرار نشدن برخی موارد پیش آمده اطلاعیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه به نکات زیر اشاره شده است:

?- هنگام نماز باید کفشها را درآورد.

?- قنوت رکعت دوم نماز جمعه، بعد از رکوع است. الکی به امام جمعه فحش ندهید که نماز خواندن بلد نیست.

?- در تهران هر هفته برای برگزاری نماز جمعه، خیابان انقلاب را از سر وصال تا میدان انقلاب می‌بندند. به‌خاطر "این موضوع" دعوا راه نیاندازید.

?- خیابان انقلاب جلوتر از محراب مصلی است. اگر در خیابان انقلاب نماز خوانده‌اید نمازتان را اعاده کنید.(یعنی دوباره بخوانید)

?- نماز جمعه در آمریکا هم "مختلط" اقامه نمی‌شود. این یک مورد را بی‌خیال شوید.

?- در دانشگاه تهران، قبله قبل از دولت احمدی‌نژاد هم به سمت میدان انقلاب بوده... با طرفداران احمدی‌نژاد سر این موضع جر و بحث نکنید.

?- هنگام نماز نباید با بغل دستی حرف زد.

?- خانمها برای نماز جمعه مانتوی آستین بلند بپوشند.

?- در رکعت دوم نماز جمعه معمولا سوره "منافقون" خوانده می‌شود... به خودتان نگیرید.

* نکات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد!!


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/4/27:: 8:48 عصر     |     () نظر


نمازگزاران مومن! به امامت رفسنجانی

نماز از نوع جی اف بی اف

دختر خانم: اشهدان موسوی و هاشمی اماما!

آقا پسر: خدایا همون که ایشون می گن!


نمازگزار جمعه به امامت رفسنجانی

آخر حیا و زهد!

دختر خانم:الحمدلله هذا المانتو عریض و ماسکاً سبزا



بالاخره کروبی هم در نماز جمعه بعد از عمری آفتابی شد

اخلاص کروبی!

کروبی: ربنا اعطنا فی الدنیا شهرام جزایرینا !والاخره ننجوننا!



اخوی جان هاشمی هم آمد

آخر تقوا!

محمد هاشمی به بغل دستیش: مشتری های اکبر رو حال می کنی؟!

لباس نظامی : این آقا چه ساده است دفعه بعد از کجای دربند اینا را باید جمع کنند بیارند؟!



هاشمی خطبه های این جمعه را خواند

رفسنجانی

رفسنجانی: اوناهاش بگیریدش مح .. مح... محمودٍ...

محافظ: إإإ حاجی که الان خوب بود؟!



نمازخواندن طرفدار موسوی با کفش به امامت ...

به به!

نماز زور می خونم با کفش قربه الی الموسوی؛الله اکبر!



دختر با حجاب! در نماز جمعه امروز

نماز با مانتو چات دار

دختر خانم: ربنا اتنا حال می کنی حجابنا؟!



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/4/27:: 1:4 عصر     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >