سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بخل، دشمنی به بار می آورد . [امام علی علیه السلام]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ
آغاز موج انتقاد از موسوی در اردوگاه اصلاحات

آغاز موج انتقاد از موسوی در اردوگاه اصلاحات

ایجاد شکاف میانه‌رو - رادیکال در جبهه دوم خرداد

موسوی مثل یک قایق بادبانی است که با باد ما حرکت می‌کند و اگر ما باد را قطع کنیم از حرکت باز می‌ماند.

این جمله‌ای است که اخیراً یکی از رهبران اصلی جریان دوم خرداد در حلقه تصمیم‌ساز جریان مذکورمطرح کرده است. او که روزگاری از مقامات اجرایی سطح بالای کشور بوده، در اظهارات خود، ضمن اشاره به شیب تندی که جنبش موسوم به سبز به سمت چایگاه اپوزیسیونی طی می‌کند تصریح کرده است: ما به جای دل بستن بی فایده به حرکت‌های کف خیابانی 13 آبان و 16 آذر، باید به فکر آن باشیم که روابط تخریب شده با نظام را احیا کنیم. حتی اگر شده در جلسات خصوصی عذرخواهی کنیم و با تأکید‌ بر طرح آقای هاشمی

رفسنجانی (وحدت ملی) به سمتی برویم که بتوانیم در انتخابات آینده فعالانه شرکت کنیم.

این عنصر مؤثر جبهه دوم خرداد در واکنش به این سؤال که کروبی و موسوی احتمالاً چنین روندی را نمی‌پذیرند، پاسخ داده است: «کروبی که در این ماجرا جایگاه خاصی ندارد و زائده حرکت است. موسوی هم که مثل قایق بادبانی است که با باد ما حرکت می‌کند و اگر ما باد را قطع کنیم او هم از حرکت باز می‌ماند و توان خاصی برای حرکت ندارد.»

پس از درخواست جمعی از میانه‌روهای اصلاح طلب از خاتمی و دیگر رهبران جبهه دوم خرداد برای متوقف ساختن مواضع و رفتار سیاسی اپوزیسیونی و ساختارشکنانه، هم اکنون رایزنی و تبادل نظر در این خصوص بین بخش‌هایی از تصمیم‌سازان ارشد این جبهه آغاز شده و زمزمه‌های جدی برای جدا شدن جبهه دوم خرداد از جنبش موسوم به سبز به گوش می‌رسد.

میانه‌روهای اصلاح‌طلب که شامل برخی اعضای فراکسیون خط امام(ره) مجلس، برخی چهره‌های تکنوکرات و نیز برخی عناصر ارزشی حزب اعتماد ملی هستند بر این اعتقادند که در ماه‌های اخیر، جریان اصلاحات کل سرمایه سیاسی و اجتماعی خود را به دلیل تبعیت از تندروی‌های میرحسین موسوی بر باد داده و با این وضعیت این جریان نمی‌تواند در آینده هیچ امیدی برای حضور در حاکمیت داشته باشد. به همین دلیل آنها از رهبران جبهه دوم خرداد از جمله خاتمی خواسته‌اند که از تداوم این مسیر ممانعت کرده و با اتخاذ تدابیری از فرورفتن هر چه بیشتر جبهه دوم خرداد در باتلاقی که موسوی و کروبی ایجاد کرده‌اند، جلوگیری نمایند.

کانال‌های ویژه فعال می‌شوند
بنابراین گزارش، با تداوم رایزنی‌های اصلاح‌طلبان میانه‌رو، برخی چهره‌های موثر در جبهه دوم خرداد با پذیرش تحلیل میانه‌روها، برخی کانال‌های ویژه را فعال کرده‌‌اند تا ضمن ارسال سیگنال‌هایی به ‌اصطلاح آشتی‌جویانه با نظام، پیام‌هایی را دریافت کنند. این چهره‌ها همچنین در جلسات درون گروهی به شدت نسبت به مشی موسوی و کروبی انتقاد نموده و تأکید‌ دارند که باید از گره خوردن سرنوشت جبهه اصلاحات به سرنوشت این دو نفر جلوگیری کرد.

دریکی از این جلسات، یک عضو برجسته و روحانی جبهه دوم خرداد با اشاره به اینکه «تمامی سوابق انقلابی اصلاحات هیزم تنور میرحسین شده» تصریح کرده است: «باید بپذیریم که موسوی خیلی تند رفته، به شکلی که الان ملی – مذهبی‌ها از او خودی‌تر به حساب می‌آیند. کروبی هم که معلوم نیست این وسط چه‌کاره است. حرف‌هایی که علیه نظام می‌زند خود ما علیه شاه نمی‌زدیم.» اظهارات این چهره برجسته دوم خرداد که به صراحت بیان شده، دیگران نیزحرف‌های خود را به کام سکوت نگذاشته‌اند. یکی دیگر از اعضای این جلسه نیز با تأیید گفته‌ها در این زمینه تصریح کرده است: «ما بعد از انتخابات مجلس چهارم چند سال سکوت کردیم اما با نظام هم درنیفتادیم.
بعد هم دوم خرداد شد و 8 سال در قدرت بودیم. اما حالا چرا باید تمامی ظرفیت‌ها و سوابق و آینده سیاسی خودمان را به پای کسی بریزیم که مسأله را برای خود شخصی کرده، ‌این میرحسینی که 20 سال ما را در هر انتخابات دنبال راضی کردن خود کشیده چطور شده که الان می‌خواهد عوض آن 20 سال را دربیاورد.»

این اما تمام انتقادات به میرحسین موسوی نبود. یکی دیگر از اعضای جلسه با آسیب شناسی جریان موسوم به جنبش سبز می‌گوید: «جنبش سبز الان نه گوش به حرف‌های مهندس موسوی دارد و نه کروبی. اینها خط‌شان را از این دو نفر نمی‌گیرند. البته شعارهایی که در روز قدس و 13 آبان داده شد همه اپوزیسیونی نبود. بعضی را جریان مقابل و صدا و سیما بزرگنمایی کرد اما به هر حال این شعارها و آن رفتارها برای ما ماهیت اپوزیسیونی درست کرد و نشان داد دیگر این جریان هدایتش دست ما نیست.»

دراین میان یکی از اعضای جلسه با اشاره به جلسه مشاوران موسوی بعد از مراسم 13آبان خطاب به جمع می‌گوید: «اینها خودشان بعد از 13 آبان می‌خواستند بیانیه بدهند که اصلاً ما دعوت به حضور خیابانی نکرده بودیم که جناح اقتدارگرا می‌گوید تعداد کمی از سبزها آمده‌اند. اما بعد پشیمان شدند و بیانیه ندادند. به جای آن می‌خواهند در 16 آذر جبران کنند.»

وی با انتقاد از ادامه رویکرد اپوزیسیونی جبهه اصلاحات افزوده است: «الان وضعیت طوری شده که حتی دوستان قدیمی در جریان مقابل که با ما سلام و علیکی داشتند ما را برانداز می‌دانند. حتی کسانی که مخالف احمدی نژاد بودند و به ما نزدیک شده بودند، می‌ترسند با ما حرف بزنند. این وضعیت اصلاً مطلوب نیست.»

افراطی‌ها تا انتهای رادیکالیسم پیش می‌روند
در حالی که فشار میانه‌روها موجب فوران خودانتقادی در حلقه‌های اصلی جبهه دوم خرداد شده و برخی رهبران این جبهه در‌صدد جدا کردن مسیر خود از میرحسین موسوی برآمده‌اند، گزارش‌ها حکایت از آن دارد که حلقه افراطی‌ها نیز برای نشان دادن مخالفت خود با تمایلات میانه روانه و نیز اثبات توانایی‌های خود، برنامه ریزی برای 16 آذر را در دستور کار قرار داده‌اند.

افراطیون جریان رنگین که پس از رسوایی روز 13 آبان خود را بیش از گذشته در اقلیت می‌بینند آخرین تلاش‌های خود را برای روز 16 آذر متمرکز کرده‌اند تا طیف‌های دیگر را برای همراهی با اقدامات رادیکالی خویش متقاعد کنند. یک منبع مطلع در گفت‌وگو با جوان با بیان این مطلب گفت: در جلسه اخیر، این اقلیت افراطی تصمیم گرفته، به بهانه روز دانشجو اغتشاش‌آفرینی و تجمعات غیر قانونی را چند روز پیش از 16 آذرکلید بزنند. وی با بیان اینکه این جلسه با حضور برخی عناصر عضو ستاد میرحسین موسوی تشکیل شده، اظهارداشت: در این جمع محدود که هیچ یک از آنها دانشجو نبوده‌اند، پس ازبررسی شرایط دانشگاه‌ها از عدم اقبال اغلب طیف‌های دانشجویی سخن به میان آمده و برای هیجانی ساختن فضای دانشگاه‌ها تصمیمات جدیدی اتخاذ شده است.

این منبع مطلع در بیان راهکار این طیف افراطی گفت: پیوند دادن دانشگاه به صنوف بیرونی و استفاده از پتانسیل آنها یکی از این برنامه‌هاست. به همین منظور تصویب شده که 16 آذر به صورت یک مناسبت هفتگی در نظر گرفته شده و تا روز 16 آذر هر روز پیوند دانشگاه با یکی از اصناف نامگذاری و با آن اصناف تجمع و برنامه مشترک گذاشته شود. برنامه مشترک با«دانش‌آموزان» و« کارگران» از جمله پیشنهادات تصویبی در این زمینه است.

این منبع مطلع ادامه داد: جریان رنگین ناکام همچنین تصمیم گرفته ضمن پیوند با جریانات معاند در پوشش ایرانیان مقیم خارج کشور، به گونه‌ای پوشش رسانه‌ای شبکه‌های خارجی را کسب کند. این گزارش حاکی است، اقلیت مورد نظر با اذعان به اینکه همه راه‌ها برای انحراف افکار عمومی از واقعیت‌ها را آزموده و دیگر قادر نیستند ماهیت خود را از آنها پنهان سازند، این قبیل تحرکات را تلاش برای شوک درمانی هواداران خود ارزیابی کرده‌اند

منبع:جوان


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/8/30:: 7:57 عصر     |     () نظر