سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ایمان آن است که راستى را بر گزینى که به زیان تو بود بر دروغى که تو را سود دهد ، و گفتارت بر کردارت نیفزاید و چون از دیگرى سخن گویى ترس از خدا در دلت آید . [نهج البلاغه]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ

شبکه ایران: میرحسین موسوی، کاندیدای شکست‌خورده انتخابات و رهبر آشوب‌های خیابانی اخیر که پس از چند روزی انفعال، روز جمعه خود را به خطبه‌های جنجالی هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران رساند و فاز جدید اعتراضات خیابانی‌اش را با دعوت از حامیانش کلید زد، صبح دیروز با گروهی از حامیانش که ایلنا آنان را مدیران رسانه‌ها، اساتید دانشگاه و روزنامه‌نگاران نامید، دیدار کرد.

آخرین نخست وزیر کشور که با 9 بیانیه "آشوب‌زا" و چندین نامه "تحریک‌آمیز" چند روز خیابان‌های تهران را به آشوب و ناآرامی کشید، در این دیدار نیز، نام آشوب‌های خیابانی را "پیگیری مدنی مطالبات" گذاشت و بر ادامه آن‌ها تاکید کرد.

او همانند آنچه در سخنرانی‌ها و مناظره‌های انتخاباتی بارها بر آن تاکید و در عین حال با عبور از آن مردم را شگفت‌زده کرد، بار دیگر از "قانون" سخن گفت: "قانون اساسی ایران این پتانسیل را دارد که مردم از هر گروه و طیفی بتوانند دور آن حلقه بزنند و مطالبات خود را پیگیری کنند."

مهندس موسوی در عین حال هیچ اشاره‌ای به بی‌توجهی‌های مکرر خود و دوستانش به قانون اساسی نکرد و نیز از آسیب‌های جانی و مالی زیادی که به این واسطه به مردم تحمیل شد، سخنی که نگفت هیچ، بلکه حتی از این رویدادها به عنوان یک "دستاورد" یاد کرد: نماد سبز در ماه‌های گذشته نشان داد که می‌توان افراد بسیاری را با گرایش‌ها و منافع مختلف در کنار یکدیگر قرار داد، به نحوی که همه آنها بر سر حداقل‌هایی به توافق برسند.

کاندیدای شکست خورده انتخابات که در جریان رهبری اعتراضات خیابانی بارها با تمجید رسانه‌ها و سران ضد ایرانی روبرو شد، پس از اینکه بر "اجماع عمومی" بین حامیانش تاکید کرد، در اظهارنظری عجیب قانون اساسی را به "نماد سبز" تشبیه کرد و گفت، باید آن‌را در سر لوحه پیگیری مطالبات آینده قرار داد چون خاصیت ایجاد اجماع میان اقشار مختلف اجتماع را دارد.

میرحسین با نمایشی خواندن خدمات دولت، فضای کنونی جامعه را بحرانی دانست و راه برون رفت از آن‌را توجه به آنچه "علاقه مردم" نامید، عنوان کرد.

او در سخنانی که نشانگر تلاش برای تزریق شور از دست رفته به حامیان افراطی اش بود، افزود: علاقه‌ای مورد اشاره با جمع شدن حس اعتراض‌های مدنی در کنار تدبر می‌تواند زمینه شکوفایی سیاست را در آینده مهیا کند.

این تاکیدات مبهم موسوی در عین اینکه اشتراکاتی با خطبه‌های نماز جمعه هاشمی داشت، بیش از همه اذهان مردم را متوجه سخنان اخیر خاتمی کرد.

رئیس بنباد باران که بر بستر مبهم حاصل از سخنان هاشمی در نماز جمعه سوار شده بود، با "تاکید بر قانون" تاکید کرد که باید رفراندومی (مراجعه به نظر یا "علاقه مردم") برای مقبولیت دولت برگزار کرد و نظارت آنرا به جای شورای نگهبان به مجمع تحت ریاست هاشمی سپرد.

شاید بر اساس همین سیاست هماهنگ است که آخرین نخست‌وزیر کشور نیز در ادامه سخنانش امروزش گفت: راه برون‌رفت از بحران‌های موجود بازگشت به خواست واقعی مردم است.

البته مهندس موسوی برای تحقق خواسته‌اش، به مانند آنچه کروبی پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم انجام داد، به فکر تشکیل یک تشکل سیاسی نیز افتاده است.

او که هدف از تشکیل این تشکل را "برچیدن حصارها" عنوان کرد، اظهار داشت: می‌خواهیم با یک مرکزیت کوچک سیاسی متشکل از برخی چهره‌های سیاسی زمینه تولد یک هویت بزرگ اجتماعی را ایجاد کنیم.

به عبارتی جایگزینی هویت اجتماعی به جای یک هویت سازمانی در چشم‌انداز آینده وجود دارد و در این مسیر استفاده از اجماع قانون اساسی بسیار کارساز است.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر دولت را هدف قرار داد و با بیان اینکه "نخبگان تمایلی برای کار کردن در این دولت ندارند و از سوی دیگر دولت نیز تمایلی برای استفاده از تجربه نخبگان ندارد"، از این گفته خود چنین نتیجه گرفت: این یعنی فقدان کارآمدی و مشروعیت که هم می‌تواند مشکلات داخلی را افزایش دهد و هم زمینه رشد مشکلات خارجی را دامن بزند.

در مجموع آنچه بیش از همه در سخنان امروز میرحسین جلب توجه کرد، تاکید او بر پایبندی به "قانون اساسی" بود اما با رفتارهای موسوی در این ایام که به گواه دیدگان مردم نقض صریح قانون اساسی است، شاید بتوان گفت که منظور او از عبارت "قانون اساسی"، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نبوده است.

البته اگر غیر از این باشد، راهی باقی نمی‌ماند جز اینکه بگوییم، گفته‌های میرحسین همانند رفتار سیاسی او در تبلیغات انتخاباتی‌اش، نمایشی و تنها برای جلوگیری از رویگردانی جمع کنونی حامیان است که در طول ماه گذشته با ریزش محسوسی همراه بوده‌اند.

برای اثبات این ادعا می‌توان استقبال و حمایت آشکار سران و رسانه‌های مخالف نظام و قانون اساسی ایران را مورد اشاره قرار داد که بر خلاف بسیاری از حامیان سابق موسوی هم‌چنان در کنار او مانده‌اند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/5/1:: 8:34 عصر     |     () نظر