سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر آوندى بدانچه در آن نهند تنگ شود جز آوند دانش که هر چه در آن نهند فراختر گردد . [نهج البلاغه]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ
دیپلماسی‌رسمی، کاهش روابط/ ‌دیپلماسی‌موازی، فرش‌قرمز؟
جک‌استراو از سفر به ایران با دعوت‌نامه علی لاریجانی خبر داد

گروه سیاسی- احسان صالحی: جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس و عضو فعلی مجلس عوام این کشور ادعا کرد که قرار است اوایل سال آینده میلادی در راس یک هیات پارلمانی با دعوت‌نامه علی لاریجانی به تهران سفر کند.

به گزارش رجانیوز، استراو که هفته گذشته به‌عنوان رییس مشترک گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس عوام منصوب شد، در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرده که ما اخیرا دعوت نامه ای از سوی رییس مجلس شورای اسلامی ایران برای سفر هیاتی از اعضای گروه دوستی پارلمانی به تهران دریافت کرده ایم.

استراو افزوده این دعوت نامه از سوی پارلمان انگلیس پذیرفته شده و قرار است من به اتفاق "بن والاس" نماینده مجلس عوام از حزب محافظه کار و دیگر رییس مشترک گروه دوستی پارلمانی به جمهوری اسلامی ایران سفر کنیم. .ی اعلام کرده این سفر که هنوز تاریخ دقیق انجام آن نهایی نشده در چارچوب همکاری ها و رایزنی های پارلمانی میان دو کشور انجام می شود.

دعوت از جک‌استراو به ایران در حالی است که سیاست رسمی جمهوری اسلامی، کاهش سطح روابط با دولت انگلستان است که به‌ویژه در جریان حوادث پس از انتخابات ایران، نقش عمده‌ای در هدایت ناآرامی‌ها داشت و رهبر انقلاب نیز در خطبه‌های نمازجمعه تاریخی 29 خرداد با یادآوری این اقدامات، از دولت این کشور به‌عنوان دولت خبیث انگلیس یاد کردند.

همچنین با پایان یافتن دوره سفیر فعلی ایران در لندن،‌ وزارت امور خارجه ایران در حال حاضر قصد اعزام سفیر جدید به این کشور را ندارد تا نشان دهد در مقابل سیاست‌های خصمانه دولت انگلیس علیه کشورمان، سطح روابط کاهش یافته است.

سال گذشته پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم،‌ 35 نفر از نمایندگان، طرحی را به صحن علنی مجلس آوردند که بر اساس آن، دولت ایران ملزم به قطع روابط با دولت انگلیس و تعطیلی سفارت آن در تهران می‌شد که این طرح با قید یک فوریت تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

بررسی این طرح با تذکر یک عضو کمیسیون امنیت ملی در صحن علنی متوقف شد، به این شکل که به دستور علی لاریجانی رئیس مجلس طرح مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی واگذار شد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مسئول تصمیم‌گیری درباره این طرح شد.

اما در شرایطی که خبری از سرنوشت این طرح در دست نیست،‌ جک‌استراو که نقش عمده‌ای در اخلال در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان به‌عنوان وزیر خارجه وقت انگلیس در طی سال‌های قبل داشت،‌ ادعا کرده است که قرار است به دعوت رئیس مجلس ایران به تهران سفر کند.

هنوز مشخص نیست که آیا نمایندگان مجلس در جریان این اقدام لاریجانی بوده‌اند یا خیر اما انتشار خبر دعوت از استراو آن‌هم تنها چند روز پس از آنکه جان ساورز رئیس سرویس اطلاعات خارجی سازمان جاسوسی انگلیس و معاون سابق استراو، به فعالیت‌های جاسوسی علیه برنامه هسته‌ای ایران اذعان کرد، عجیب به نظر می‌رسد.

محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد دعوت از استراو به تهران تأکید می‌کند که لاریجانی باید در مورد این اقدام خود دلیل بیاورد و به نمایندگان پاسخگو باشد.

دولت انگلیس در جریان فتنه 88 بر شدت فعالیت‌های ضد ایرانی خود اضافه کرد و مأمن تعداد قابل توجهی از افراد مانند مهدی هاشمی رفسنجانی شد که نقش مؤثری در این حوادث داشتند و از کشور خارج و یا متواری شدند. همچنین شبکه بی‌بی‌سی فارسی به‌عنوان تریبون فتنه‌گران تلاش زیادی برای زنده نگه داشتن جریان فتنه و پوشش لحظه به لحظه اخبار ناآرامی‌ها و تحریک فتنه‌گران داشت.

"ویلیام هیگ" وزیر خارجه کنونی انگلیس نیز روز چهارشنبه گذشته در حالی برای اولین بار به تل‌آویو رفت که بنا بر گزارش‌های منتشر شده در منابع صهیونیستی، هدف اصلی این سفر موضوع هسته‌ای ایران است. این سفر و دستور کار آن در آستانه مذاکرات احتمالی ایران و 1+5 نوعی طراحی برای اخلال دیپلماتیک در این فرآیند بر اساس یک سناریوی انگلیسی- صهیونیستی ارزیابی شده است.

همچنین روز گذشته (پنج‌شنبه)، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری چهار تروریست وابسته به انگلیس در مرز مریوان خبر داد.

استراو که در حال حاضر عضو مجلس عوام انگلیس است،‌ در حالی خود را جزو دوستان جمهوری اسلامی ایران می داند و می گوید "من به رغم اینکه از سال 2006 میلادی از وزارت خارجه کنار رفتم ولی همچنان علاقه مند به پیگیری مسائل ایران بودم و ارتباطم را با موضوعات مرتبط با ایران حفظ کردم"، که وی به‌عنوان نماینده انگلیس در مذاکرات سه کشور اروپایی با ایران در طی دوره مأموریتش،‌ نقش اصلی را در تحمیل غنی‌سازی به ایران و سوء استفاده از نقاط ضعف تیم هسته‌ای وقت ایران داشت.

علاوه بر اغلب نمایندگان مجلس که احتمالاً از دعوت‌نامه لاریجانی برای استراو بی‌اطلاع هستند، مشخص نیست که آیا دولت ایران و دستگاه رسمی دیپلماسی کشور در جریان این سفر قرار دارند یا مانند برخی موارد قبل، این دعوت نیز بر مبنای دیپلماسی موازی مغایر با سیاست‌های دیپلماسی رسمی کشور است.

جک استراو در دوران 13 ساله حضور حزب کارگر در قدرت (2010-1997)، علاوه بر مسئولیت وزارت خارجه سمت هایی نظیر وزیر کشور، وزیر دادگستری و رهبر جناح اکثریت در پارلمان انگلیس را برعهده داشت. وی از سال 1979 میلادی تاکنون در مجلس عوام این کشور نیز عضویت دارد.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 89/8/14:: 8:56 عصر     |     () نظر