سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روز داد بر ستمگر سخت‏تر است از روز ستم بر ستم بر ، . [نهج البلاغه]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ
دفاعیات هاشمی‏رفسنجانی از مهدی

گروه سیاسی: اعلام صدور حکم جلب مهدی هاشمی رفسنجانی در حالی که بارها و بارها از او در دادگاه‏های متهمان وقایع بعد از انتخابات سخن به میان آمده، اگر چه درخور توجه بود اما مهم تر از آن نوع رسیدگی بدون مماشات قوه قضائیه به اتهامات فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به گزارش رجانیوز اکنون در حالی حکم جلب مهدی هاشمی صادر شده است که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشتر خود به دفاع تمام قد از مهدی برخواسته بود. او البته از هر گونه شفاف سازی و رسیدگی به ابهامات موجود توسط مقامات مسئول نیز استقبال کرده بود. هاشمی طی سخنانی در جمع دانشجویان با اشاره به دانشجویی که درباره فرزندش سئوال پرسیده بود، گفت:«مهدی ما رفته خارج و خیالش از پرونده‌هایش راحت است، مهدی بارها به دیوان محاسبات رفته است اما مجلس با وارد شدن به آن قضیه وی را مبرا دانسته است.»

هاشمی ادامه داد:«وزارت اطلاعات اعلام کرده است دو سال روی پرونده مهدی کار کرده است و وزارت نفت هم گفته مهدی ما مبرا است.»

رییس مجمع به ماجرای استات اویل هم اشاره کرد؛ ماجرایی که در آن مسئولین شرکت استات اویل به رشوه دادن اعتراف کردند و یکی بعد از دیگری از مقام خود استعفا دادند، نامه ریچارد هوبارد مدیر مستعفی استات اویل به هیئت مدیره این شرکت که در آن رسما از مهدی هاشمی سخن به میان آمده بود، در اختیار افکار عمومی دنیا قرار گرفت و در پی اثبات این فساد اقتصادی، در نروژ استات اویل 3 میلیون دلار و در آمریکا 20 میلیون دلار جریمه شد.

این همان مسئله ای بود که احمدی نژاد هم در مناظره های خود به آن اشاره کرد:«جناب آقای موسوی! استات اویل بی‌قانونی است که طرف می‌آید اینجا محاکمه می‌شود و محکوم می‌شود، از زندان فراری داده می‌شود، می‌رود خارج.»

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اتهاماتی از این دست گفت:«در آن ماجرا که برخی از دانشجویان شلوغ‌بازی کردند و قضیه به مجلس کشانده شد ماجرا این بود که در داخل استات اویل چند نفر بازی در آورده بودند و بین خودشان پول‌هایی را رد و بدل کرده بودند و همه را به گردن مهدی انداخته بودند درحالی که پشت این قضیه اسرائیل بود و می‌خواست ما را خراب کند.»

موضوع انتخابات هم از دیگر مواردی بود که هاشمی رفسنجانی مورد توجه قرار داد و در آن مهدی را بی گناه دانست. این در حالی بود که در دادگاه های متهمان مسائل بعد از انتخابات بارها و بارها نام مهدی به میان آمد. حمزه کریمی مدیر سایت جمهوریت در جایگاه قرار گرفت تا از نقش آفرینی های مهدی هاشمی بگوید و اینکه او در انتخابات 84 هم بیت المال را هزینه تبلیغات پدرش کرده است. کریمی از ساز و کارهایی گفت که مهدی هاشمی برای سند سازی و جعل سند در سازمان بهینه سازی مصرف سوخت فراهم کرده بود.

او ضمن اشاره به برخی هزینه های انتخاباتی سال 84 از جیب بیت المال و فعالیت های مهدی هاشمی گفت:«بعد از انتخابات وقتی که پدرش شکست خورد، باز عملیات ادامه پیدا کرد و آقای مهدی هاشمی رفسنجانی از آنجا رفت و مابقی طلب های انتخاباتی هم پرداخت شد. در مجموع پول‌هایی که باید صرف سازمان بهینه سازی مصرف سوخت می شد، با روندی که ذکرکردم و فشار وی صرف تبلیغات انتخاباتی پدرش شد.»

کرمی به انتخابات دهم اشاره کرد و از نقش آفرینی مهدی هاشمی و جاسبی در راه اندازی و مدیریت سایت جمهوریت سخن گفت. او تصریح کرد:«ابتدا آقای مهدی هاشمی با من صحبت کرد تا یک کار رسانه ای قوی را برای انتخابات راه اندازی کنیم. چند روز بعد، آقای دکتر جاسبی در جلسه ای به من گفت باید کاری کنیم که هر کس رئیس‌جمهور می شود، احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور نشود زیرا دانشگاه آزاد با دولت رابطه خوبی نداشت.»

کرمی افزود:«به دستور آقای مهدی هاشمی مجبور شدیم سایت جمهوریت را ابتدا در مکان دانشگاه واقع در خیابان بنی‌هاشم سپس در روزنامه فرهیختگان مربوط به دانشگاه آزاد و با پول، هزینه و پرسنل دانشگاه اداره کنیم. سایت جمهوریت ابتدا مقرر بود یک سایتی باشد که از کاندیدای مورد نظر حمایت کند و یک نقد نرمی را به دولت داشته باشد اما متأسفانه با فشارهای آقای مهدی هاشمی و اطرافیان وی، سایت مذکور یک سایت ساختار شکن، تندرو و سایتی شد که نهادهای رسمی نظام را مانند شورای محترم نگهبان، وزارت کشور، سپاه، بسیج و صداوسیما را تضعیف می کرد.»

این همه البته با تکذیبیه مهدی هاشمی همراه شد؛ تکذیبیه ای که در آن دادگاه متهمان، دادگاهی فرمایشی لقب گرفته بود! رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در نامه خود که با عبارت "بسم الله القاصم الجبارین" آغاز می شد، ضمن درخواست فرصتی برای پاسخگویی از صدا و سیما آورده بود:«اینجانب مهدی هاشمی هرگز اعتقادی به هزینه تبلیغات انتخاباتی از محل بودجه بیت‏المال نداشته‏ام و اظهارات آقای کرمی کذب محض است.»

مهدی هاشمی مسئولیت خود در سایت جمهوریت را هم تکذیب کرد و ادامه داد:«حال که پرونده انتخابات سال 84 باز شده برای تنویر افکار عمومی خوب است که دو میلیارد تومان ادعایی در دادگاه فرمایشی همراه با 340 میلیارد تومانی که از شهرداری مفقود شده و بارها توسط شهردار وقت و شورای شهر و سازمان بازرسی کل کشور مورد سوال قرار گرفته، یک جا بررسی شود. {تا رسوا در او غش باشد}»

در حالی که پیگیری اعترافات کرمی از سوی دادگاه بدیهی می نمود و طبعا مهدی هاشمی نیز می بایست پاسخگوی اتهامات مطرح شده می بود، او تلاش کرد تا با طرح دوباره اتهام بی اساس 340 میلیارد تومان مفقود در شهرداری به سبک کروبی راه فرافکنی را در پیش بگیرد. احمدی نژاد در مناظره، بعد از ادعاهای این چنینی کروبی خواستار انتشار تمامی مستندات شده بود و از مخالفان خواسته بود تا هر آنچه دارند، در روزنامه هایشان منتشر کنند و پایش هم بایستند؛ کاری که هیچ گاه نکردند.

تکذیبیه ها و بیانیه ها البته تنها به مهدی هاشمی ختم نشد و در فاصله ای کوتاه دو بیانیه دیگر هم در صدر اخبار خبرگزاری ها قرار گرفت. نخستین بیانیه در واکنش به سخنان مشایی و از سوی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد و در آن با اشاره به سخنان مشایی آمده بود:«مطمئنا بیان جملاتی چون این جمله که ”آقای هاشمی مایل بود از پشتیبانی عمومی و مردمی برای فشار بر رهبری استفاده کند” از جمله همان توهماتی است که مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تاریخی خویش همگان را از آن برحذر داشتند.»

مشایی طی سخنانی در جمع اعضای ارشد ستاد یاران خورشید گفته بود:«آقای هاشمی و برخی از نخبگان سیاسی و مذهبی در کشور، یک زاویه ای را که از ابتدا با مقام معظم رهبری در موضوع مدیریت جامعه داشتند؛ در هشت سال اصلاحات بزرگتر شد.» او همچنین افزوده بود:«آقای هاشمی مایل بود از پشتیبانی عمومی و مردمی برای فشار بر رهبری استفاده کند تا مشی رهبری در اداره امور کشور تغییر کرده و آنچه که آنها مایل بودند، اتفاق بیفتد.»

بیانیه دیگری هم این بار از جانب اداره روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد که بهانه آن یادداشت محمد جعفر بهداد مدیرعامل خبرگزاری ایرنا بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص تمامی آنچه با همین سیاق مطرح شده بود، گفت:«من مطمئنم که مهدی در این انتخابات هیچ دخالتی نداشت و در هیچ یک از اغتشاشات و در هیچ نقطه‌ای نبوده است. او فقط تنها دخالتی که کرده بود این بود که تجربه خودشان را در کمیته صیانت از آرایی که در مجلس خبرگان خوب جواب داده بود به دیگران انتقال داد. وگرنه مهدی ما پول ندارد که به بقیه بدهد.»

چندی بعد سفر طولانی مدت مهدی هاشمی به خارج از کشور بانی حرف و حدیث های زیادی شد. هاشمی در رابطه با سفر مهدی هاشمی به خارج گفت:«مهدی به سفر کاری رفته است و این نیز مسئله عادی بوده است، ما 6 دانشگاه در خارج داریم که الان مهدی رفته به لندن و بیروت برای سرکشی درحالی که بقیه دانشگاه‌ها را هم هنوز سرکشی نکرده است.»

وی ادامه داد:«الان هم در زنگبار هم زمینی گرفته‌ایم که باید در آن دانشگاه بسازیم و هنوز کارهای ارمنستان و تاجیکستان و دبی نیز مانده است.»

رئیس مجلس خبرگان رهبری از توصیه های خود به مهدی سخن گفت و اینکه از او خواسته به کشور برنگردد و به کارهای خودش برسد. هاشمی تاکید کرد:«مهدی دائما می‌خواهد بیاید ولی من به او می‌گویم نیاید و کارهایش را انجام بدهد، جالب اینکه هیچ دادگاهی تا امروز به وی احضاریه نداده و مهدی نیز هر وقت که لازم باشد می‌آید. الان هم رفته است دکترا ثبت نام کرده است و قرار است رساله‌اش را در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور بگذراند.»

این همه البته می بایست یک به یک مورد بررسی دوباره قرار بگیرد و این دادگاه است که می بایست به داستان پرونده های پرحاشیه مهدی خاتمه بخشد.

بعد از صدور حکم جلب مهدی هاشمی اخباری منتشر شد که حکایت از فراخواندن مهدی هاشمی به تهران توسط رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت.

حمید رسایی در گفتگو با فارس گفت:«براساس اخبار موثق، آقای هاشمی رفسنجانی فرزند خود مهدی را برای بازگشت به تهران و رسیدگی به اتهاماتش در دستگاه قضایی به ایران فراخوانده است البته وی پیش از این در مشهد اعلام کرده بود که اگر فرزندش به دستگاه قضایی احضار شود مهدی را به ایران باز می‌گرداند و ملت ایران امروز منتظر است تا این وعده آقای هاشمی رفسنجانی محقق شود.»

رسایی تاکید:«اگر وعده آقای هاشمی دربازگرداندن مهدی هاشمی محقق نشود، دستگاه‌های مربوطه باید به جلب آقای مهدی هاشمی توسط پلیس بین‌الملل ( اینترپل‌) مبادرت کنند. البته امیدواریم مهدی هاشمی به دامن عدالت پناه بیاورد چرا که این مسئله بهترین سرمایه برای خود او است.»

به نظر می رسد با توجه به اینکه هاشمی خود پیشتر گفته بود که در صورت نیاز مهدی پاسخگوی ابهامات موجود در دادگاه خواهد بود، اکنون طبیعتا باید او از شفاف سازی تمامی اتهامات بیش از پیش حمایت کند. اگر خبر فراخواندن مهدی توسط او به تهران درست باشد، می توان این فراخوان را در این راستا به فال نیک گرفت.

البته باید دادگاه بتواند آزادانه و فارغ از فشارهای سیاسی حکم کند و طبیعی است که اطلاع رسانی به مردم در این میان از نقش قابل توجهی برخوردار باشد. و این همه به شرطی است که مهدی هاشمی باز دادگاه را "فرمایشی" لقب ندهد!


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 89/1/28:: 9:39 عصر     |     () نظر