سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وفا با بیوفایان ، بیوفایى است با خدا ، و بیوفایى با بیوفا وفا بود نزد خدا . [نهج البلاغه]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ
بازتاب "صدور حکم جلب مهدی هاشمی" در روزنامه‌های داخلی

شبکه ایران:روز گذشته و در جریان جلسه مشترک آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، با جمعی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر صدور حکم جلب مهدی هاشمی رفسنجانی اعلام شد.

در این جلسه تصریح شد که در صورت ورود مهدی هاشمی به کشور، وی بر اساس این حکم دستگیر خواهد شد.

اما انتشار خبر "صدور حکم جلب برای مهدی هاشمی رفسنجانی" با واکنش‌های مختلفی از سوی روزنامه‌های مطرح کشور روبرو شده است.

از آنجایی که پسر دوم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از خبرسازترین و جنجالی ترین چهره های سال گذشته بوده و برخی سیاسیون او را از متهمان اصلی حوادث پس از انتخابات قلمداد کرده اند، مروری بر نحوه برخورد برخی از روزنامه ها با موضوع صدور حکم بازداشت وی، خالی از لطف نیست.

احضار شاه‌کلید

روزنامه "وطن امروز" در صفحه اول خود با انتشار عکس بزرگی از مهدی هاشمی، تیتر "احضار شاه کلید" را برای انتشار این خبر برگزیده است.

این روزنامه با انتقاد از عدم برخود دستگاه قضایی با مسببان اصلی حوادث سال گذشته، اعتراضات گسترده مردمی در راهپیمایی‌های 9 دی و 22 بهمن را علت اعلام خبر صدور حکم جلب مهدی هاشمی دانسته و نوشته است: با گذشت نزدیک به یک سال از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دهم و حوادث بعد از آن که از آن با نام فتنه بعد از انتخابات یاد شد،‌ هنوز با هیچ کدام از کسانی که با راه انداختن دروغ وجود تقلب در انتخابات، از مردم لقب سران فتنه را گرفتند،‌برخورد قانونی نشده و محاکمه کسانی که گفته می‌شد عامل اصلی اغتشاشات بعد از انتخابات بودند،‌هنوز برگزار نشده است.

این روزنامه همچنین به بررسی پیشینه پرونده اتهامات فرزند رئیس مجمع تشخیص پرداخته و اظهارات تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر الزام پیگیری این پرونده از سوی دستگاه قضایی را منعکس کرده است.

اشاره ریز

روزنامه اصلاح‌طلب "آفتاب یزد" درحالی عکس دادستان عمومی و انقلاب تهران را به روی صفحه اول خود برده که بدون اشاره به خبر صدور حکم جلب مهدی هاشمی، تیتر "تشریح آخرین اخبار پرونده‌های قضایی" را برگزیده است.

این روزنامه در چند خط پایانی متن خبر، به انتشار سخنان جعفری دولت‌آبادی درباره رسیدگی به پرونده فرزند رئیس مجمع تشخیص مصاحت نظام پرداخته است.

خبری که نبود

ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران در شماره امروز خود، اشاره‌ای به انتشار خبر صدور حکم جلب برای مهدی هاشمی در صفحه نخست خود نکرده است.

"همشهری" اخباری نظیر "مناظره رهبران احزاب انگلیس" و "فعال شدن آتشفشانی در کشور ایسلند" را در صفحه ابتدایی خود قرار داده است.سخنان دادستان تهران درباره پرونده جنجالی مهدی هاشمی در صفحات داخلی همشهری هم پوشش داده نشده است.

پوشش معمولی

روزنامه "ایران" هم با تیتر "حکم بازداشت مهدی هاشمی صادر شد" این خبر را در صفحه نخست خود پوشش داده است.

این روزنامه در ادامه خبر خود که مخاطبان را بهصفحه سه(سیاست داخلی)می برد، به تاخیر 9 ماهه مقامات قضایی در صدور این حکم و پاسخگویی دیر هنگام به اعترضات مردمی و سیاسیون اشاره کرده است.

ایران همچنین به نقل از سیاسیون پیگیری از طریق پلیس بین الملل را از جمله راهکارهایبازداشت فرزند آقای هاشمی دانسته است.

انتشار خبر با چاشنی حمایت


روزنامه "شرق" هم که چند روزی است از توقیف خارج شده و به صورت منظم منتشر می‌شود، در نیم تای پایین صفحه اول خود به خبر صدور حکم جلب مهدی هاشمی واکنش نشان داده و با انتشار سخنانی از خود وی و آقای هاشمی رفسنجانی، درصدد انتقاد از این حکم برآمده است.

شرق همچنین اظهارات دو نفر از متهمان حوادث سال گذشته در دادگاه که درباره نقش مهدی هاشمی در دامن زدن به ناآرامی‌ها سخن گفته بودند را، منعکس کرده واما ازقول مهدی هاشمی، این گفته ها را "قویا" تکذیب کرده است.

کیهان هم خبری نبود

روزنامه "کیهان" که از اصلی‌ترین رسانه‌های پیگیری پرونده اقدامات غیرقانونی مهدی هاشمی در سال گذشته به شمار می‌آید، اشاره ای به خبر صدور حکم جلب مهدی هاشمی نکرده است.

"کیهان" تیتر یک خود را به مساله انتخابات پارلمانی عراق اختصاص داده و همچنین به اعتراضات مردمی در فرانسه علیه رئیس رژیم صهیونیستی پرداخته است.

سکوت حامی خانواده هاشمی

روزنامه "جمهوری اسلامی" هم که به عنوان یکی از رسانه‌های حامی آقای هاشمی رفسنجانی شناخته می‌شود، ترجیح داده، کنار خبر صدور حکم جلب مهدی هاشمی بگذرد.

"جمهوری اسلامی" که در جریان برگزاری انتخابات سال گذشته و حوادث بعد از آن، اتهامات فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت را "بی‌اساس" خوانده و خواستار برخود با افشاگران شده بود، در شماره امروز خود اشاره‌ای به سخنان دادستان تهران در این باره نکرده است.

این روزنامه اخیرا در موضعی متفاوت خواستار رسیدگی به سخنان الیاس نادران درباره یک مقام دولتی شده بود.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 89/1/28:: 9:37 عصر     |     () نظر